عابدینی: مدالم را با توسل به امام رضا به دست آوردم /مدال دست من امانت بود

مهدی عابدینی قهرمان ملی هشت مدال طلای جهانش در رشته وزنه برداری را به موزه امام رضا (ع)اهدا کرد.

گفت و گو ایسکانیوز با مهدی عابدینی قهرمان ملی که هشت مدال طلای جهانش در رشته وزنه برداری را به موزه امام رضا (ع)اهدا کرده است.

نمی شود ایرانی باشی وعاشق امام رئوف ثامن الحجج (ع)نباشی.نمی شود ایرانی باشی و دلت به شوق وارادت آستان حضرت امام رضا (ع) ،تنها یادگارشجره طیبه امامت درخاک ایران نتپد. نمی شود ایرانی باشی در زمره انبوه مشتاقانی نباشی که هرروز پروانه وار گرد آن نورانی می گردند. ازهرجنس وتباری که باشی دلت برای آستانش پر می کشد .این شوق زیارت هنگامی دیدنی ترمی شود که می بینی همه زائرانش ازهرگوشه ای ، خطه ای وبا هر اعتقادی دراحترام و علاقه به امام رضا (ع) مشترک هستند ودراین میان ورزشکاران و ملی پوشان نیز ازاین علاقه مستثنی نیستند که آنچه دارند را در طبق اخلاص می گذارند .در سال های اخیرشاهد هستیم بسیاری از ورزشکاران آنچه درمیادین بین المللی کسب کرده اند به آستان امام رضا (ع)اهدا می کنند. مهدی عابدینی ملی پوش پیشکسوت روزهای نه چندان دور ورزش وزنه برداری و مربی این روزها نمونه ای از این افراد است که 8 مدال طلای جهانش در رشته وزنه برداری را به موزه امام رضا (ع)اهدا کرده است.وی همچنین 2مدال طلای جهانی صربستان و بلژیک را نیز به موزه حضرت رضا(ع) اهدا کرد تا تعداد مدالی اهدایی اش به عدد10برسد .ایسکانیوز در آستانه با میلاد امام رضا (ع) وهفته کرامت با او به گفت و گو پرداخت :

*چه شد که تصمیم گرفتید مدال هایتان را به استان مقدس امام رضا (ع) اهدا کنید؟

برای ما ایرانی ها امام رضا(ع) یک گنجینه محسوب می شود .من از کودکی علاقه بسیار زیادی به امام هشتم دارم .من هرآنچه دارم از وجود مبارک امام هشتم(ع) است و هر انچه که خواستم با توسل به ایشان به دست آوردم .مدال هایم را همه با توسل به ایشان به دست آورده بودم که در واقع امانتی بود در دستم و امانت را هم باید باز پس داد. درهمه زمان هایی که برای مسابقات اعزام می شدم و هر زمانی که روی تشک می رفتم ذکر امام رضا از زبانم نمی افتاد .و در همه این مسابقات همواره یاریم می کرد.اما اینکه چه شد این تصمیم را گرفتم باید بگویم که سال 80 بود که برای نخستین بار به زیارت امام رضا(ع) به مشهد رفتم. می دانستم که آرزوی پدر و مادرم تشرف به سفر حج و زیارت امام حسین (ع)و پدربزرگوارشان است از امام رضا(ع) با همه وجودم طلب کردم. نذر کردم که اگر این آرزویشان برآورده شود مدال هایم را تقدیم شان کنم. آن روزها صدام ملعون درعراق سخت گیری هایش را بیشتر کرده بود . تا اینکه شب شهادت امام رضا(ع) نذر کردم وحاجتم را گرفتم و آرزوی مرحوم مادرم را برآورده کردم. خدابیامرز مادرم که شنید می خواهم این کار را بکنم خدا را شکر کرد و بعد هم که خادم امام رضا(ع) شدم و حالا هر سال شب تولد امام رضا خادمی اش را می کنم. البته معمولا دهه کرامت آنجا هستم.البته تعداد مدال هایم از8مدال بیشتر شد .2مدال دیگر هم اضافه شد که انها را هم اهدا کردم.

*چه شد که به دنیای ورزش قدم گذاشتید؟

ورزش را با کشتی شروع کردم.اما بعدها به بدنسازی علاقمند شدم . مدتی در این رشته فعالیت داشتم وقهرمانی های بسیاری کسب کردم. خیلی قانع نمی شدم با این رشته ها و کم کم به سمت وزنه برداری قدرتی روی آوردم و دراین رشته هم توانستم به لطف امام هشتم پیشرفت کنم و به آنچه می خواستم برسم .

*رسیدن به قهرمانی ها سخت نبود؟

خوب آن روزها که ما ورزش می کردیم مثل امروز نبود این همه امکانات نبود .خانواده ها تا این همه درگیر بچه ها نمی شدند .در واقع خودت بودی و خودت .اینطور نبود که تابستان ها بچه ها به انواع کلاس ها بروند پدر و مادرها به این فکر بودند که کودکشان فنی و هنری بیاموزد که درآمد زایی داشته باشد .من اما تمام اوقات کودکی خودم را سرگرم ورزش بودم و از هر فرصتی برای پرداختن به ورزش استفاده می کردم. در رویای کودکی ام غرق در ورزش بودم و به قهرمانی ها و سکوهای میادین ورزشی همیه فکر می کردم .واقعا برای آنچه که به دست اوردم خیلی سختی کشیدم اما خدا را شاکرم که به انچه می خواستم رسیدم.امروز وقتی در باشگاه ها و در زمینه استعدادیابی که فعالیت می کنم نوجوانان و جوانان را می بینم آرزو می کنم قدر داشته هایشان را بدانند.البته در حال حاضر هم با همه امکاناتی که وجود دارد اما همچنان حرف اول را برای پیروزی و موفقیت پشتکار و تلاش می زند.

به استعدادیابی اشاره کردید.در این باره بیشتر توضیح دهید؟

خوب در همه رشته های ورزشی استعدادیابی حرف نخست را می زند .امروز مسئولان و حتی خانواده ها به این موضوع واقف هستند و بسیاری از خانواده ها سعی می کنند فرزندانشان از سنین کم ووارد دنیای ورزش حرفه ای شوند که خوب با توجه به متخصصان و امکاناتی که موجود است این اتفاق خوبی است اما موضوع این است که باید این استعدادها به معنای واقعی پیگیری شوند و نباید در بین کار رها شوند .استعدادیابی در کشور ما هنور در فراز و نشیب قرار دارد در حالیکه می توان در رشته هایی مانند وزنه برداری با قوت بیشتری کار کرد .امروز بر تعدا د مجموعه های ورزشی و امکانات افزوده شده است و بنابراین می توان با برنامه ریزی مدونتر کار کرد.

*تا چه اندازه در زمینه استعدادیابی فعالیت کرده اید؟از اقداماتتان رضایت دارید؟

در حال حاضر هم مشاور فدراسیون وزنه برداری و مشاوراجرایی و معاون ورزش دانشگاه آزاد هستم. در مجموعه ورزشی گلشن هم تعداد زیادی دانشجو و هنرجو دارم که با جدیت بسیار از سال های گذشته فعالیت می کنند در مسابقات برون مرزی و درون مرزی شاهد افتخارات بسیار خوبی از سوی آنها هستم.در واقع تمام تلاشم این است که استعدادهای واقعی در زمینه ورزش وزنه برداری را آن شناسایی کنم. نتایج دلخواه و خوب هم بوده است .

*هزینه های ورزش بخصوص در زمینه ورزش قهرمانی بالا نیست؟

ببینید برای پیشرفت رد هر کاری باید هزینه کرد.این واقعیت است اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که امروز امکانات زیاد و در دسترس شده است .

تعداد مجموعه های ورزشی بیشتر شده است .هزینه های اموزش خیلی بالا نیست اما نمی توان گفت که ارزان است مثلا علاقمندان به ورزش بدنسازی و وزنه برداری بسیاری داریم که از عهده هزینه هایشان بر نمی آیند و این در حالیست که در دوره ما وزنه برداری از کم خرج ترین رشته ها بود اما با پیشرفت وتغییراتی که در جامعه به وجود آمده امروز شاهدیم که این رشته ورزشی تبدیل به یکی از پرهزینه ترین رشته ها شده است و باید برای آن هزینه کرد. مسئولان به نظر من باید بیشتر وارد گود و میدان شوند و برای کسانی که در این زمینه استعداد دارند بیشتر هزینه کنند. مثلا در زمان ما همه چیز سخت بود. مجموعه های ورزشی بسیار کم بودند و همواره با نبود امکانات و مربی خوب روبرو بودیم اما خوشبختانه امروز وضعیت بسیار خوب است والبته شهرداری در این زمینه خیلی اثرگذار و مناسب کار کرده است.

*جایگاه رشته وزنه برداری در میان مردم و بخصوص جوانان چگونه است؟

خوب از آنجا که رشته خاص و مقداری سنگین است اراده قوی می خواهد برای ورود به این عرصه .اما در مجموع وزنه برداری از رشته هایی است که جایگاه خوبی در میان ورزشکاران دارد والبته استعدادهای بسیار خوبی هم در منطقه داریم و البته جوانان علاقمندی که نیاز به امکاناتی بیش از اینها دارند. به هر حال تجربه نشان داده هر اندازه که امکانات بیشتر باشد توسعه وپیشرفت هم بیشتر خواهد شد ما علاقمندان بسیاری داریم که بارها و بارها توانسته اند در مسابقات مختلف افتخار آفرینی کنند حتی به تیم ملی دعوت شده اند که این خود نشاندهنده پتانسیل های ارزشمندی است که وجود دارد.امیدوارم مسئولان در این زمینه هم اقدام کنند تا ورزشکاران این رشته هم با دغدغه های کمتری به ورزش مورد علاقه شان بپردازند.

* چه توصیه ای برای جوانان دارید؟

هیچ چیز به اندازه تندرستی و وسلامت نمی تواند فرد را در رسیدن به آرزوهایش کمک کند. ورزش راهی است که به تندرستی ختم می شود.به خصوص در جامعه که فرد در معرض انواع بزهکاری ها قرار دارد توصیه ام این است که با ورزش انس بگیرند و با آن عجین باشند تا اوقات فراغت شان به بطالت نگذرد. اما از مربیان و ورزشکاران پیشکسوت هم تقاضا دارم آنچه در توان دارند را در طبق اخلاص بگذارند و برای جوانان هزینه کنند. این در واقع همان مرام پهلوانی است چرا که مدال آوری در گذر زمان به فراموشی سپرده می شود اما نجات دادن یک فرد از آسیب های اجتماعی و هدایت اش به سوی ورزش و رساندنش به درجات بالا نه تنها باعث افتخار فرد بلکه باعث افتخار جامعه است و به نظرم این کمترین کاریست که ما مربیان می توانیم برای جامعه مان انجام دهیم .هرکسی می تواند به جامعه اش خدمت کند و به نظرم یک مربی با استعدادیابی و پرورش جوانانش باید چنین کند.وزنه برداری رشته بسیار خوبی است که می توان با برنامه ریزی های مدون در این زمینه استعدادهای بسیار خوبی را پرورش داد. .

مجموعه مدال های طلا و نقره اهدایی به موزه آستان قدس رضوی

مدال طلای مسابقات بدنسازی دانشجویان جهان 2008مجارستان

مدال طلای مسابقات بدنسازی دانشجویان جهان2009 ایتالیا

مدال طلای مسابقات دانشجویان جهان 2006 ایرلند

مدال طلای مسابقات بدنسازی دانشجویان جهان2007 اتریش

مدال نقره مسابقات جهانی بدنسازی2009 ایتالیامدال طلای جام خلیج فارس

مدال طلای مسابقات جهانی کیک بوکسینگ2007 ترکیه و 2مدال طلای جهانی صربستان و بلژیک

607 /601

کد خبر: 669760

وب گردی

وب گردی