تهران- ایسکانیوز:رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته و به 31 هزار میلیارد تومان رسیده است.

علی صالح‌آبادی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد و داریی برگزار شد با اشاره به کاهش 30 درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه در یک سال گذشته افزود: همچنین دفعات معاملات با رشد هشت درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده و به پنج میلیون و 595 هزار دفعه رسیده است.

وی با تاکید بر عملکرد فرابورس در یک سال گذشته گفت: ارزش بازار فرابورس با کاهش سه درصدی مواجه شده و از 96 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 93 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ارزش معاملات این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد داشته و از 11 هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین دفعات معاملات این بازار نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 62 درصدی مواجه شده و از یک میلیون و 400 هزار دفعه به دو میلیون و 300 هزار دفعه رسیده است.

افزایش 20 برابری معاملات بورس انرژی

وی با اشاره به عملکرد بورس انرژی گفت:‌ از ابتدای سال تاکنون 605 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله صورت گرفته است که این میزان در دوره مشابه سال گذشته 31 میلیارد تومان بوده و معاملات بورس انرژی با افزایش 20 برابری مواجه شده است که نشان دهنده تثبیت جایگاه این بورس در بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: معاملات فلزات، پتروشیمی و کشاورزی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش سه درصدی مواجه شده و به 18 هزار و صد میلیارد تومان رسیده است.

صالح‌آبادی در ادامه عملکرد بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد آتی سکه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 24 درصدی مواجه شده و از 9800 میلیارد تومان به 7500 میلیارد تومان رسیده است.

افزایش حجم عرضه‌ها با  آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی

صالح‌آبادی با بیان اینکه یکی از اقدامات مؤثر در روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، آزادسازی قیمت‌ها بود گفت: با آزادسازی قیمت محصولات بسیاری از شرکت‌ها عرضه‌های خود را افزایش داده و به تقاضای موجود در بازار پاسخ داده است.

وی  با بیان اینکه تبصره‌های تعیین نرخ خوراک گاز دائمی شده و بر مبنای فرمول بلندمدت تعیین می‌شود، گفت: در مورد سنگ آهن، بهره مالکانه در طرح نمایندگان حقوق دولتی تلقی شده و چیزی به عنوان بهره مالکانه نخواهد بود. رئیس سازمان بورس، در خصوص پالایشگاه‌ها نیز تأکید کرد: در هماهنگی با دولت کفی سازی سال 92  نیز منتفی شد.

57 تقاضا برای راه اندازی صندوق‌های جدید

وی با بیان این‌که نمره افشای شرکت‌ها سه نمره ارتقا یافته و از 68 به 71 رسیده است به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 125 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال است که در سال جاری هشت صندوق به این تعداد اضافه شده و 57 تقاضا برای راه اندازی صندوق‌های جدید وجود دارد که از این میزان 14 صندوق بازارگردانی و 43 صندوق سرمایه گذاری مراحل قانونی خود را برای اخذ مجوز طی می کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون پنج موافقت اصولی برای راه اندازی شرکت‌های سبدگردانی صادر شده است به اقدامات انجام شده در حوزه شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و افزود: در حوزه شرکت‌های کارگزاری دستورالعمل کنترل‌های داخلی شرکت های کارگزاری نهایی و تصویب شده و انتظار داریم که با این دستورالعمل وضعیت کنترل داخلی شرکت‌ها ارتقا یابد.

وی به راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان اشاره کرد و با بیان این‌که امیدواریم این صندوق در فرابورس بتواند نقش موثری ایفا کند، افزود: در دو ماه گذشته عرضه اوراق سنگ آهن در بورس کالا به ارزش 80 میلیارد تومان برای اولین بار انجام شد و در حال حاضر معاملات ثانویه آن آغاز شده است.

صالح‌آبادی به انتشار سند راهبردی سازمان اشاره کرد و گفت: سند راهبردی سازمان بورس که در یک ماه اخیر منتشر شده است سند مهمی بوده و مبنای حرکت بازار سرمایه است که در حال حاضر در معرض نظرخواهی قرار گرفته و قرار است هر 6 این اطلاعات جمع آوری شود .

راه اندازی رشته تحصیلی بور س در فنی و حرفه ای

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که چهار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای نهایی شده است از ارائه دیپلم بورس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در راستای افزایش فرهنگ سازی و آموزش دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش در هفته گذشته نهایی شده و منتظر ابلاغ آن هستیم که امیدورایم برای سال تحصیلی جدید دانش آموزانی در حوزه کاردانش و دیپلم بورس داشته باشیم که این موضوع در بلند مدت می تواند به آموزش بازار سرمایه کمک کند.

صالح‌آبادی همچنین درباره افزایش کاربران تالار مجازی بورس گفت: اکنون این تالار 270 هزار کاربر دارد که در رتبه فرهنگ‌سازی و آموزش و افزایش بیشتر تعداد کاربران برنامه‌هایی در دست اجرا داریم.

افزایش اعتبار معاملات برق

صالح‌آبادی همچنین از افزایش اعتبار معاملات برق خبر داد و گفت: در حال حاضر اعتبار ماهانه برق به متوسط 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این موضوع موجب شد که حجم معاملات برق در بورس انرژی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند واز این پس شاهد افزایش حجم معاملات برق در این بورس خواهیم بود.

وی اضافه کرد:‌ همچنین با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شده است که گواهی ظرفیت در بورس انرژی به عنوان ابزار مالی جدید فعالیت کند که این گواهی می تواند به تامین مالی نیروگاه ها کمک کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که این گواهی در نیمه دوم سال فعال می‌شود، یادآور شد: براین اساس شرکت‌هایی که می خواهند طرح توسعه‌ای داشته باشند می توانند این گواهی را در بورس انرژی خریداری کنند تا ظرفیت تولید برق افزایش یابد.

ارائه شاخص‌های متنوع در بورس و فرابورس

وی از ارائه شاخص‌های متنوع جدید خبر داد وگفت: قرار است به زودی دسته متنوعی از شاخص های متنوع مانند شاخص وزنی ، شاخص بدون وزن، شاخص شرکت های کوچک ، متوسط و بزرگ در بورس و فرابورس عرضه شود.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از اواخر شهریور ماه شاهد عرضه شاخص‌های جدید به بازار سرمایه خواهیم بود.

صالح‌آبادی همچنین از راه اندازی اوراق بهادار رهنی خبر داد وگفت: انتشار اوراق بهادار رهنی با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و شورای عالی بورس در حال پیگیری است اما احتمالا انتشار این اوراق در سال جاری میسر نخواهد بود زیرا این اوراق باید با نرخ‌های جذاب در بازار عرضه شود.

وی همچنین از تامین سرمایه تخصصی مسکن خبر داد و گفت: تامین سرمایه تخصصی مسکن جزو برنامه‌های سازمان بورس بوده که قرار است در اولین جلسه شورای بورس مطرح شده و مجوز لازم صادر شود تا به تامین مالی بخش مسکن کمک کند.

دریافت ناهنجاری‌های بازار با سامانه الکترونیکی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از راه اندازی سامانه جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سامانه جدید الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار به نشانی sadna.seo.ir به بازار معرفی می‌شود.

وی  با اشاره به طرح اولیه تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در نهاده‌های بورس اوراق بهادار گفت: این طرح در سازمان بورس مطرح شده که در خصوص تغییرات آن در حال بحث و تبادل‌نظر هستیم؛ همچنین تاکنون 639 شکایت به سازمان بورس ارسال شده که به این شکایات پاسخ داده شده است.

صالح‌آبادی اضافه کرد: همچنین امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی برای شرکت‌های کارگزاری فراهم شده است واز این پس شرکت‌های کارگزاری به جای استفاده از سیستم نامک می‌توانند با سیستم معاملات آنلاین به معامله بپردازند.
کد خبر: 67041

وب گردی

وب گردی