شمخانی: تهران رفتارها برای حفظ تحریم‌ها را از سوی برخی کشورها تحمل نخواهد کرد

وزیر امور خارجه نروژ بعد از ظهر روز چهارشنبه با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و همکاری‌های اقتصادی دو جانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی شمخانی در این دیدار لغو کلیه تحریم‌ها را در عمل ضرورتی غیر قابل اجتناب برای ادامه مسیر اجرای برجام دانست و تاکید کرد: تهران رفتارهای مغایر با روح برجام به منظور حفظ تحریم‌ها را از سوی برخی کشورها تحمل نخواهد کرد.

ش با اشاره به فضای مناسب پس از برجام در همکاری میان ایران و اروپا خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و مناسبات سیاسی میان ایران و نروژ قابل افزایش است.

شمخانی با بیان این‌که تروریسم از شکل سنتی خود خارج شده و به روش‌های فاجعه باری چون قتل عام مردم با کامیون و سلاح‌های سرد تبدیل گردیده تاکید کرد: حل مسئله تروریسم بدون توجه به ریشه‌های اعتقادی و عوامل اصلی پشتیبانی کننده امکان‌پذیر نیست.

وی با انتقاد از رفتار نامناسب برخی کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان افزود: در حالی که مسیر ارسال سلاح به کشورهای درگیر بحران از اروپا باز است اما مسیر پذیرش قربانیان این سلاح‌ها مسدود شده و با آنان بدرفتاری می‌شود که این مسئله رویکردی ضد حقوق بشری است.

این مقام عالی‌رتبه کشورمان تاکید بر مسیر اشتباه استفاده از تروریسم برای فشار به دولت‌ها را موجب ظهور داعش و گروهک‌های تروریستی غیر قابل مهار توصیف و تصریح کرد: قطع پشتیبانی‌های اطلاعاتی و مالی از گروهک‌های تروریستی و انجام اقدامات بنیادین و ریشه‌ای همچون احترام به خواست و رای مردم و بومی‌سازی امنیت راه‌حل بازگرداندن صلح و آرامش به منطقه است.

در این دیدار بورگه برنده وزیر خارجه نروژ از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه یاد کرد و گفت: ایران نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری روند ثبات و آرامش در عراق و سوریه داشته و همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد آرامش پایدار در این نقطه حساس از جهان امری ضروری است.

وزیر خارجه نروژ گفت: با رفع شدن تحریم‌ها فرصت‌های مناسبی برای همکاری پدید آمده است و نروژ آماده بهره‌مندی از شرایط پسابرجام برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف است.

202/201

کد خبر: 670570

وب گردی

وب گردی