آیا کنسرت جیپسی کینگز در ایران تقلبی بود؟

هفته گذشته ماجرای اجرای گروه کولی های اسپانیا در تالار وحدت حواشی فراوانی به همراه داشت و عده ای معتقد بودند کنسرت گزار این کنسرت با نام جیپسی کینگز قصد کلاه برداری داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، شنبه هفته ای که گذشت خبری با عنوان «جیپسی کینگز وارد ایران شد» بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. نام گروه جیپسی کینگز برای ایرانیان نام آشنایی است و همواره با نام ترانه «امامیو» پیوند خورده است.

با قرار گرفتن نام جیپسی کینگز بر روی سایت ها، مردم برای خرید بلیط هجوم بردند و در مدت کوتاهی این بلیط ها تمام شد و با توجه به استقبال زیاد، این کنسرت برای دو بار تمدید شد.

رضا خانزاده تهیه کننده این کنسرت و مدیر موسسه فرهنگی و هنری إکسیر نوین در این باره گفته بود: «پس از باز شدن سایت برای فروش بلیت سانس فوق العاده ساعت ۲۳ شب یکشنبه، با استقبال بی نظیری رو به رو شدیم. به همین دلیل طی ۲۴ ساعت برای دومین بار، این کنسرت را تمدید کردیم. تمدید کنسرت برای شنبه ساعت ۲۳ خواهد بود. می دانیم فرصت بسیار کم است اما به ادامه استقبال مردم از این اجرای بی بدیل بسیار امیدواریم».

این گروه در دو روز شش بار به روی صحنه رفتند و با سانس های فوق العاده! به اجرای برنامه پرداختند. همین زمان بود که کم کم زمزمه تقلبی بودن این گروه موسیقی و کلاهبرداری شرکت کنسرت گزار در استفاده از نام جیپسی کینگز بر سر زبان ها افتاد.

آنچه قرار بود به روی صحنه برود و مردم برای آن بلیت تهیه کرده بودند کنسرت اسپانیایی با اجرای خواننده جیپسی کینگ Paul Reyes بوده است در حالی که نام خواننده گروه مشهور جیپسی کینگز، نیکولاس ریس Nicolas Reyes است و پاول ریس تنها یکی از نوازندگان گیتار گروه و همخوانان است. این موضوع این فرضیه را مطرح کرد که تهیه‌کننده برنامه با استفاده از شهرت این گروه و آوردن یکی از نوازندگان گروه به تهران توانسته است مردم را متقاعد کند که این گروه همان گروه جیپسی کینگز معروف است که در ایران به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

گویا پاول ریس همان نوازنده ای که با خواننده اصلی این گروه اشتباه گرفته شده بود نیز خیلی اصرار نداشت که همه به این موضوع پی ببرند که او خواننده اصلی نیست. او در نشست خبری که در تهران برگزار شد گفت: تمام اعضای گروه از اهل خانواده بوده و دو خاندان بالی آلدو و ریسها باهم میکس شده و اعضای گروه با نام جیپسی کینگز شکل گرفته است. جیپسی کینگ فقط و فقط یک برند بوده و هست.

با بیشتر شدن انتقادها و مطرح شدن شائبه کلاه برداری، پوریا مطلبی مدیر روابط عمومی شرکت فرهنگی-هنری اکسیرنوین که تهیه کنندگی این کنسرت را این شرکت به عهده داشت، در این باره گفت: لازم به ذکر است که جیپسی کینگز اسم گروه است نه اسم شخصی خاص! ما اسمی از کنسرت گروه «جیپسی کینگز» نیاورده ایم و در تبلیغاتمان به گروه کولی ها با خوانندگی «پاول رِیس» اشاره کرده ایم. از آن جایی که «پاول ریس» خواننده قدیم گروه جیپسی کینگ بوده است این ذهنیت اشتباه برای مخاطبان ایجاد شده است.

این ادعا نیز تا حدودی با انتقاد مواجه شد زیرا با اینکه در پوستر و تبلیغات این کنسرت نامی از جیپسی گینگز آورده نشده بود اما در سامانه فروش بلیط این شرکت نام این کنسرت با نام «کنسرت اسپانیایی با اجرای خواننده جیپسی کینگ paul reyes» آورده شده بود.

اما نکته ای که اهالی موسیقی به آن اعتراض دارند این است که پاول ریس گیتاریست همخوان این گروه بوده و نه خواننده اصلی. این موضوع شاید با تبلیغات و پوسترهای تبلیغی که شرکت اکسیر نوین منتشر کرده بود بیشتر همخوانی داشته باشد که در آن نامی از جیپسی کینگز برده نشده بود.

در مکاتبه ای هم که روزنامه شرق با مدیر برنامه‌های گروه «جیپسی ‌کینگز» داشت چنین آمده است: «کنسرتی که اعلام شده است، نشان می دهد که مربوط به پاول ریس، یکی از قدیمی ترین برادران و از خانواده ریس است. او عضو سابق جیپسی کینگز است، ولی الان دیگر با ما همکاری نمی کند»!

نکته جالب اینکه نیکلاس ریس خواننده اصلی این گروه در همین زمان در آمریکا کنسرت داشته است. طی روزهای بعد هم معاونت هنری ارشاد بیانیه ای با این مضمون صادر کرد:

«باسلام. نظر به درج خبری از کنسرت گروه موسیقی محلی اسپانیایی در تاریخ های ٢٣،٢٤ و ٢٤ مرداد ماه در تالار وحدت بدین وسیله اعلام می دارد، مجوز صادر شده برای گروه مزبور تحت عنوان " گروه موسیقی محلی اسپانیا " می باشد. بدیهی است در صورت دریافت هرگونه شکایت در مورد موضوع مزبور، مراتب حسب ضوابط و مقررات جاری، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

به هر روی چیزی که مسلم است این است که مردمی که بلیت های 190هزارتومانی را با اشتیاق تمام برای دیدن کنسرت جیپسی کینگز تهیه کردند با گروه اصلی این نام آشنا، مواجه نشدند و از طرفی خود اعضای این گروه که به تهران آمده اند معتقدند از آنجایی که سابقه حضور در گروه جیپسی کینگز را داشته اند و اکنون از گروه اصلی جدا شده اند محق هستند که از این نام استفاده کنند و خود را جیپسی بدانند. پاول ریس که از او با نام خواننده جیپسی کینگز یاد شده از نوازندگان این گروه و از اعضای سابق آن است. تنها سوال مبهم در این زمینه این است که چرا مسئولان و کنسرت گزاران از ابتدا حقیقت را با مردم در میان نمی گذارند تا شائبه اینگونه کلاه برداری ها و بی اعتمادی ها در فضای موسیقی و هنر پیش نیاید؟

502502

کد خبر: 670643

وب گردی

وب گردی