صعود قیمت طلای جهانی ادامه یافت

طلای جهانی در معاملات روز پنج شنبه بدنبال ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا که به تقویت تقاضای سرمایه گذاران برای این فلز ارزشمند کمک کرد، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۳۵۱.۵۴ دلار رسید.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۱۳۵۶.۵۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۸.۱۰ دلار یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۳۴۸.۸۰ دلار بسته شد اما مدت کوتاهی پس از انتشار گزارش نشست ماه گذشته فدرال رزرو، در معاملات الکترونیکی در سطح ۱۳۵۴.۹۰ دلار معامله شد.

شاخص دلار آمریکا روز پنج شنبه در برابر سبدی از شش ارز بزرگ در ۹۴.۶۲۲ واحد ایستاد که نزدیک به رکورد پایین روز سه شنبه بود.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه گزارش نشست سیاست پولی ماه گذشته را منتشر کرد. این گزارش نشان داد اعضای کمیته بازار آزاد که مسئول تعیین نرخها هستند نسبت به وضعیت اقتصاد و بازار کار خوش‌بین هستند اما درباره افزایش نرخهای بهره اختلاف نظر دارند. انتشار این گزارش صعود قیمت طلا و ضعف دلار را به همراه داشت.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

این فلز زرد امسال با پایین ماندن هزینه‌های استقراض در آمریکا و همچنین اجرای سیاستهای تسهیل پولی بانکهای مرکزی سراسر جهان برای حمایت از رشد اقتصادهایشان که تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی امن را تقویت کرده، حدود ۲۷ درصد صعود کرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دورنمای جهانی برای طلا به دلیل تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و اجرای سیاست تسهیل پولی از سوی بانکهای مرکزی در سراسر جهان همچنان مثبت مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است، روز چهارشنبه ۰.۴۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۵۷.۷۸ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد افزایش داشت و به ۱۹.۸۳ دلار رسید. هر اونس پلاتین ۱.۰۲ درصد رشد کرد و در ۱۱۲۹.۷۵ دلار ایستاد. هر اونس پالادیم با ۱.۰۱ درصد افزایش، ۷۰۱.۵۳ دلار معامله شد.

/601604

کد خبر: 670729

وب گردی

وب گردی