سهم فیلم های ورزشی از سینما/ کشتی ورزش اول ایران اما «فکس کچر» نامزد اسکار

ورزش یکی از موضوعاتی است که مورد علاقه فیلمسازانی از نقاط مختلف دنیا قرار گرفته است، اما سینماگران ایرانی کمتر درباره ورزش فیلمی می سازند و در سال های گذشته سهم فیلم هایی با موضع ورزش از سینمای ایران تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، از مهم ترین فیلم هایی که در ایران به موضوع ورزش پرداخته است، «یاس های وحشی»، «سرعت»، «شیرهای جوان» و «جهان پهلوان تختی» نام دارند.

«یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» ساخته محسن محسنی نسب هستند که «یاس های وحشی» سال 76 ساخته شد و جعفر دهقان، احمد میررفیعی، سحر طلوعی، حسین پاکدل، حمید طالقانی، سیدجواد هاشمی، محمدجواد کاسه ساز، سیاوش آریا، جواد آزاریان، حسین بخشی پور، شهریار کاووسی و مجید عبدالعظیمی در آن به ایفای نقش می پرداختند. این فیلم تقریبا نظر مخاطبان را جلب کرد.

«شیرهای جوان» نیز در اسال 79 ساخته شد و داستان زندگی یک ورزشکار رشته کاراته‌است که در مسابقاتی در شهر کیف برای او اتفاقاتی رخ می‌دهد. این فیلم در چهارمین دوره جشن خانه سینما (۱۳۷۹) حضور داشته‌است.

جعفر دهقان، مهدی صباحی، فاطمه صامتی، احمد میررفیعی، نصرالله رادش، مهناز افشار، علی‌رضا مشایخی، علی برجسته، ناهید شارزولی، فاطمه افتخاری، توران قادری، علی توکل‌نیا، سیاوش آریا و بهمن دان گروه بازیگران «شیرهای جوان» را تشکیل می دادند.

«جهان پهلوان تختی» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی بود که مرگ او به دلیل سرطان باعث شد که این فیلم تمام نشود و بهروز افخمی این فیلم را به پایان رساند که نتوانست نظر مثبت مخاطبان را جلب کند.

محمد حسین لطیفی،نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون هم در اولین تجربه فیلمسازی اش «سرعت» را در اواسط دهه هفتاد ساخت که شاید بتوان آن را بهترین فیلم ورزشی سینمای ایران به شمار اورد.

فیلم های «فوتبالیست ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی و «مثلث آبی» به کارگردانی هادی صابر هم بیش از آنکه فیلم های سینمایی با موضوع ورزش باشند، به رقابت بین تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس می پرداختند.

هر چقدر که در سینمای دنیا فیلمهای ورزشی جایگاه ویژ های دارند در سینمای ایران این موضوع کمترین اهمیتی در میان فیلمسازان ندارد، هنرهای رزمی از اصلی ترین موضوعات برای ساخت فیلم در کشورهای شرق دور است، در سینمای بالیوود و هالیوود نیز سالانه آثار زیادی با پرداختن به سوژه های ورزشی ساخته می شوند.

در آمریکا «راکی بالبوا» با بازی سیلوستر استالونه سال ها ازمهم ترین قهرمانان هالیوود بود. راکی یک مشتزن جوان ایتالیایی و ساده دل است که به رغم همه استعدادی که دارد نتوانسته به آنچه مستحقش بوده برسد اما بالاخره یک روز شانس در خانه اش را می زند و او فرصت مبارزه با قهرمان جهان را پیدا می کند. راکی تنها یک بار شانس دارد که خود را به دنیا ثابت کند و زندگی فلاکت بارش را تکانی اساسی دهد، پس همه چیزش را وسط می گذارد تا از این تک فرصت به بهترین شکل استفاده کند.

تصویری که استالونه به عنوان بازیگر و فیلمنامه نویس و جان جی اویدلسن به عنوان کارگردان از راکی ارائه می دهند، آنقدر صمیمی، نزدیک به واقعیت، پرشور و حماسی است که همه را سر ذوق می آورد. بی دلیل نیست که اولین فیلم از مجموعه فیلم های راکی که در سال 1976 ساخته شد سه اسکار از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را به دست آورد و در نزدیک به نیم قرن هفت فیلم با محوریت این قهرمان ایتالیایی ساخته شده است. آخرین فیلمی که با محوریت راکی ساخته شده، «Creed» نام دارد؛ یکی از مهمترین فیلم های سال 2015 که راکی در آن نقش مربی فرزند آپولو کرید و اولین رقیبش را ایفا می کند.

فیلم صامت «هارولد لوید به دانشگاه می رود» با عنوان آمریکایی «دانشجوی سال اول» است که فرد سی نیومیر و سام تیلور در سال 1925 با بازی لوید ساختند، در ردیف بهترین آثار ورزشی تاریخ سینما قرار دارد و تقریبا تنها فیلم کمدی و صامت موجود در این لیست است. «دانشجوی سال اول» پر از صحنه های خلاق کمدی است. دانشجویی به نام هارولد به تازگی وارد دانشگاه شده و در اولین اقدام تلاش می کند به تیم راگبی دانشگاه راه پیدا کند اما او که هیکلش نحیف و عینک بر چشم دارد، مدام از سوی مربی و بازیکنان خوش هیکل و توانمند تیم راگبی دانشگاه مورد تمسخر قرار می گیرد، با این حال هارولد که سر نترس و روحیه ماجراجویی دارد با همه آزارهایی که می بیند دست از تلاش نمی کشد. این فیلم با اینکه بیش از 90 سال پیش ساخته شده آنقدر بکر و تازه است که هنوز هم برخی شوخی های آن توسط کمدین های مطرح امروز چون ویل فرل یا أدام سندلر تقلید می شود.

مارتین اسکورسیزی در سال 1980 بر مبنای کتاب «گاو خشمگین؛ داستان من» نوشته جیک لامونا فیلم «گاو خشمگین» را می سازد که در بسیاری از نظرسنجی ها آن را بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما می نامند. لامونا یکی از معروف ترین قهرمانان مشتزنی تاریخ است که از سال 1949 تا 1951 مرد شماره یک رینگ بوکس جهان در میان وزن بود. او که به دلیل ضربات هولناک و خستگی ناپذیر بودنش در مبارزه به گاو خشمگین معروف شده بود، زندگی پر فراز و نشیبی داشت. لامونا که بسیار بی قید بود و بددهن، با تلاش خودش به اوج رسید و با خود ویرانگری اش به ورطه سقوط افتاد. رابرت دنیرو در فیلم «گاو خشمگین» یکی از بهترین بازی های کارنامه کاری خودش و یکی از هیجان انگیزترین نقش آفرینی های تاریخ سینما را خلق کرد. دنیرو که برای این فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد، برای باورپذیر کردن نقش خود دست به همه کار زد. از شرکت کردن در مسابقات مشتزنی بروکلین تا اضافه کردن 30 کیلو به وزن خود. دنیرو آنقدر باورپذیر در نقش یک بوکسور حرفه ای ظاهر شد که حتی جیک لاموتای واقعی که در این فیلم به عنوان مشاور و تمرین دهنده دنیرو حضور داشت به او گفته بود اگر بخواهد، می تواند یک بوکسور بی نظیر شود و او خوشحال می شود در این راه مربی او باشد.

در سال 1961 رابرت روسن «بیلیاردباز» را به عنوان یکی از مهمترین درام های ورزشی تاریخ سینما خلق می کند اما این فیلم از چه جهت اهمیت دارد؟ ورزش بیلیارد همانند فوتبال کمتر به عنوان یک موضوع مستقل مورد توجه فیلمسازان جهان بوده است.

نکته مهم فیلم روسن بازی درخشان پل نیومن در نقش ادی فلسون است؛ بیلیاردباز قهاری که می خواهد بهترین باشد و مدام به دنبال رقیبان سرسختی در شهرهای مختلف آمریکا می گردد. ادی در بیشتر مسابقه های خود فرد پیروز ماجرا است و زندگی اش هم از طریق همین بردهای پی در پی می گذرد تا اینکه به تور بیلیاردباز بی نظیری به نام «فتز» معروف به «بشکه» خورده و در رقابت با او شکست سنگینی متحمل می شود. این شکست سنگین که تاوان سختی برای ادی دارد، زندگی او را دگرگون می کند.

دیوید آنسیوگا کارگردان کم نام و نشان و بسیار کم کار آمریکایی در سال 1986 «هوزیرزها» را بر اساس یک داستان واقعی در دهه هشتاد می سازد. این فیلم را بهترین فیلم بسکتبالی در تاریخ سینما می دانند. اصل داستان مربوط به دبیرستان کوچکی به نام «میلان» در ایالت ایندیانا است که تیم بسکتبال آن توانست در سال 1954 قهرمان آمریکا شود. این اتفاق حیرت انگیز دستمایه نگارش فیلمنامه «هوزیرزها» به قلم آنجلو پیزو شد. جین ه اکمن در این فیلم نقش نورمن دیل را بازی می کند؛ مربی ورزش و افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که پیش تر به دلیل اینکه یکی از شاگردانش را در مدرسه زده بود، از کار معلق شد اما رفیق او کلتوس سامرز پس از چند سال از او دعوت می کند به مدرسه هیکوری برود و تیم بسکتبال این مدرسه کوچک را تعلیم دهد. فیلم سکانس های حماسی بسیاری دارد.

درام زندگینامه ای «مرد سیندرلایی» ساخت 2005 و به کارگردانی «ران هاوارد» و بازی «راسل کرو» فیلمی است همراه با دقایق عاشقانه زیبا و همچنین صحنه های اکشن هیجان انگیز. رویدادهای این فیلم در نیویورک و در زمان رکود اقتصادی آمریکا شکل می گیرد. در این داستان جیمز برادوک (با بازی راسل کرو) از بوکس به عنوان ابزاری برای به دست آوردن پول و تامین خوراک خانواده اش استفاده می کند و سرانجام به یک ورزشکار نامی تبدیل می شود به گونه ای که به مصاف مکس بایر، قهرمان بوکس جهان می رود. این اثر شرح حال یک ورزشکار است که با تلاش و کوشش برای غلبه بر قهرمان های سنگین وزن، الهام بخش یک ملت رنج دیده می شود.

اما یکی از ورزش هایی که ایران در آن همیشه مدعی قهرمانی است، ورزش کشتی است؛ هر چند فیلم ابتری در این مورد با محوریت زندگی جهان پهلوان تختی ساخته شده است اما انتظار می رود مانند کشورهای دیگر که به ورزش شماره یک خود اهمیت می دهند، سینماگران ایرانی نیز به این رشته توجه ویژه نشان دهند، در هالیوود تعداد فیلم های ورزشی که درباره راگبی و بسکتبال ساخته می شوند بسیار بیشتر از دیگر فیلم هایی است که یک زشته ورزشی را سوژه ساخت فیلم قرار داده اند، با این وجود در سال 2014 نیز فیلمی در آمریکا با موضوع کشتی ساخته شد، این فیلم «فکس کچر» یا «شکارگاه روباه» نام دارد که با موضوع ورزش کشتی ساخته شده است،

فاکس‌کَچِر درام زندگی‌نامه‌ای محصول ۲۰۱۴ آمریکا به کارگردانی بنت میلر و با بازی چنینگ تیتوم (در نقش مارک شولتز)، مارک روفالو (در نقش دیو) و استیو کارل است. ای. مکس فرای و دَن فاترمن فیلمنامه آن را نگاشته‌اند. فاکس‌کچر در بخش اصلی برای نخل طلایی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ رقابت کرد که میلِر در آن برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. فیلم برای پنج اسکار از جمله بهترین بازیگر برای استیو کارل، بهترین بازیگر نقش مکمل برای مارک روفالو، و بهترین کارگردانی برای بنت میلر در هشتاد و هفتمین دوره آن نامزد دریافت جایزه شد. فیلم نامزد سه جایزه گلدن گلوب، شامل بهترین فیلم نیز بود.

داستان فیلم بر اساس زندگی واقعی و تراژیک دیو شولتز، قهرمان کشتی آزاد المپیک ساخته شده است. نام فیلم نیز از عنوان باشگاهی گرفته شده است که دیوید شولتز و برادرش مارک شولتز زیر نظر جان دو پان در آن کار می‌کردند.

503

کد خبر: 671163

وب گردی

وب گردی