اقدام روسیه و سوریه علیه طرح «دولت فدرالی»

ورود جنگنده‌های سوریه به درگیری‌های حسکه می‌تواند بیانگر تصمیم روسیه و سوریه برای اقدام علیه طرح دولت فدرالی کَُردها در سوریه و ممانعت از تشکیل آن باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، اعلام حمله به مواضع نیروهای موسوم به آسایش شاخه نظامی حزب کارگران کردستان در حسکه واقع در شمال شرق سوریه توسط ارتش این کشور، با اظهارات مثبت مقامات ترکیه درباره سوریه که کمتر شاهد آن بوده‌ایم همزمان شده است که این موضوع بیانگر تصمیم روسیه و سوریه علیه طرح دولت فدرالی کردها است.

ارتش سوریه و گروه‌های کرد برای آزادسازی چندین محله شهر حسکه از لوث داعش در کنار هم جنگیدند، اما جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا فقط مناطقی را بمباران می‌کردند که توسط مبارزان کُرد به آنها اعلام می‌شد و لذا این حملات منجر به جان باختن غیر نظامیان در شهرهای دیگر بویژه عین العرب و شهر منبج در حومه حلب شد.

برخاستن جنگنده‌های آمریکایی برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای امنیت کرد یا آسایش در شهر حسکه رویدادی جالب توجه در جنگ کنونی در سوریه به شمار می‌رود. مبارزان کرد در درگیری‌های عین‌العرب (کوبانی) علیه گروه تروریستی داعش، از حمایت‌های گسترده آمریکا برخوردار بودند، زیرا منطقه عین‌العرب یکی از سه منطقه‌ای است که کردهای سوریه در حال تلاش برای تکمیل کردن دولت فدرالیته خود در آن هستند.

کردها سال 2013 میلادی از مشغول شدن دولت سوریه به جنگیدن در چندین جبهه سوء استفاده کردند و دولت خودمختار را در جزیره سوریه تاسیس کردند که مهمترین شهرهای آن حسکه، عین‌العرب، عفرین است.

کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بر چندین منطقه از مناطق سه‌گانه بویژه تل ابیض و جرابلس در گذشته، ممکن است زمینه دخالت مستقیم ترکیه در سوریه را فراهم کند. در حال حاضر موضع قطعی ترکیه مخالفت با گسترش کردها و تاسیس دولت فدرالیته در طول مرزهای ترکیه و سوریه است.

همچنین ورود جنگنده‌های سوریه به درگیریهای حسکه می تواند بیانگر تصمیم روسیه و سوریه علیه دولت فدرالی کردها در سوریه و ممانعت از تشکیل آن باشد.

304300

کد خبر: 671757

وب گردی

وب گردی