صادرات خرمای جنوب کرمان به آسیای میانه و اروپا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: خرمای تولیدی هفت شهرستان جنوبی استان به علت کیفیت بالا و ارگانیک بودن محصول به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‎شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید یعقوب موسوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سطح زیر کشت نخلستان های جنوب کرمان 35 هزار هکتار است و پیش بینی می شود امسال بیش از 200 هزار تن محصول از این نخلستان ها برداشت شود.
وی بیشترین ارقام تولیدی خرما در جنوب کرمان را مضافتی، مرداسنگ، کلوته و خنیزی ذکر کرد و گفت: برخی ارقام خشک هم در این منطقه تولید می شود.
وی بیان کرد: خرمای این منطقه علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای آسیای میانه بویژه روسیه و آذربایجان، جنوب شرقی آسیا شامل چین، هندوستان و افغانستان و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می‎شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: پیگیر توسعه صنایع فرآوری، بسته بندی، سورتینگ و درجه‎بندی خرما هستیم زیرا اجرای این اقدامات موجب بازارپسندی بیشتر این محصول می شود.
وی مهمترین ویژگی خرمای جنوب کرمان را ارگانیک بودن آن دانست و اظهار کرد: شهرستان رودبارجنوب با بیش از پنج هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات به توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی در این بخش نیاز جدی دارد.
موسوی گفت: با پیگیری صورت گرفته، مقرر شد در دولت یازدهم یک کارخانه بسیار بزرگ سورتینگ، بسته‎بندی و درجه‎بندی خرما همراه با سردخانه با استفاده از تسهیلات کم‎بهره بانکی در شهرستان رودبار جنوب احداث شود.
وی افزود: همچنین قرار است یک هیات تجاری روسی به منظور صادرات خرما در منطقه جنوب کرمان حضور یابند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: با توجه به توسعه صنایع سردخانه، خرما را در فصل برداشت به سردخانه‎ها هدایت می‎کنیم تا در فصول سرد سال به سراسر دنیا صادر شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت خرما و ضرورت مصرف آن بویژه برای دانش‎آموزان پیشنهاد می‎شود، مسئولان وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خرما را در تغذیه مدارس قرار دهند که سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به عنوان پیشتاز در این زمینه برای انجام مقدمات کار، اعلام آمادگی می‎کند.
سالانه در هفت شهرستان جنوب استان کرمان بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

401/602

کد خبر: 672051

وب گردی

وب گردی