معاون فرهنگی وزیر علوم:  قانون،  فصل‌الخطاب تمام برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر این که همه باید به قانون کشور احترام بگذارند، گفت: از اجتماعات قانونی حمایت می‌کنیم و با آنهایی که چنین اجتماعاتی را به اغتشاش بکشند، برخورد قاطع خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر "سید ضیاء هاشمی" در هفدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که به میزبانی دانشگاه یزد در حال برگزاری است، در سخنانی قانون را فصل الخطاب تمام برنامه‌های فرهنگی خواند و گفت: موضع معاونت فرهنگی وزارت علوم، برخورد با فعالیت‌ها و اجتماعات غیر قانونی است چرا که آن را خلاف ارزش می‌دانیم.

او با اشاره به این که بسیاری نسبت به عدم صدور مجوز به برخی تجمع‌ها و فعالیت‌های قانونی گله‌مند هستند، گفت: قطعاً از اجتماعات قانونی حمایت می‌کنیم و حتی با آنهایی که چنین اجتماعاتی را به اغتشاش بکشند، برخورد قاطع خواهیم کرد.

هاشمی ادامه داد: همه در برابر قانون از حقوق یکسانی برخوردار هستند و باید به قانون واحد کشور احترام بگذارند، لذا حق نداریم مطابق دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی خود، ضوابط سلیقه‌ای را وارد قانون کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم به دیدار اخیر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: معظم له در این دیدار تاکید کردند که نظام اسلامی مجوعه‌ای فردی نیست بلکه مجوعه‌ای از ساختارها، عوامل و ارزش‌هاست بنابراین نباید قانون را براساس سلیقه‌های خود تقسیر کنیم.

او با بیان این که منشور مدونی از تعهدات تشکل‌های دانشجویی در بیانات اخیر مقام معظم رهبری ذکر شده است، از تشکل‌ها خواست تا مطابق با این فرمایشات در همه مسائل کشور، حضور فکری داشته باشند.

او در بخش دیگری از سخنانش نیز با بیان این که فعالیت تشکل‌های دانشجویی از حجم فعالیت فرهنگی وزارت علوم کاسته است، از تلاش برای حضور خود در اکثر گردهمایی این تشکل‌ها علی‌رغم مشغله‌ کاری فراوان خبر داد.

او همچنین از برخی رسانه‌ها نیز به دلیل انتشار اخبار کذب در این حوزه گلایه کرد و از رسانه‌ها خواست تا از محدوده‌ رسالت اخلاقی و حرفه‌ای خود خارج نشوند.

معاون فرهنگی وزیر علوم در بخش دیگری از حضورش در این نشست به سئوالات دانشجویان پاسخ گفت و در جواب این که چرا تشکل‌های مختلف با وجود آن که هنوز از نظر قانونی اتحادیه نشده‌اند، مواضع رسمی دارند و خود را تحت عنوان اتحادیه مطرح می‌کنند؟ گفت: اتحادیه‌ها دارای استقلال سیاسی هستند و هرگز نباید به تریبونی برای شخصیت‌های سیاسی خارج دانشگاه تبدیل شود وگروه‌های مختلف از آنها برای تخریب مخالفان خود استفاده کنند بلکه اتحادیه‌ها باید مواضع سیاسی درون‌زا داشته باشند بنابراین اگر تشکلی موضع رسمی سیاسی بگیرد به جهت این که هنوز تبدیل به یک اتحادیه رسمی نشده است، به آن تذکر داده می‌شود.

او گفت: در حال حاضر چهار اتحادیه‌ دانشجویی در کشور داریم و از آنجایی که محدودیتی برای تعداد تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی در کشور نداریم، درصورت درخواست برای تبدیل شدن به اتحادیه، موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: البته درخواست‌های فراوانی نیز از سوی تشکل‌ها برای تبدیل شدن آنها به اتحادیه داریم ولی ملزم به فراهم کردن شرایط لازم برای آنها هستیم چرا که تنها به صرف ارائه درخواست یک تشکل به اتحادیه تبیل نمی‌شود و باید موضوع مراحل قانونی خود را بگذارند و درخواست در شورای نظارت بر تشکل‌ها بررسی شود.

هاشمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که چرا در بعضی دانشگاه‌ها همچنان شاهد برگزاری اردوهای مختلط هستیم، گفت: طبق قوانین برگزاری اردوهای مختلط ممنوع است و براساس آیین‌نامه‌ای که در دولت قبل تصویب شد تنها اردوهایی که صرفاً جنبه آموزشی دارند با نظارت استاد به صورت مختلط برگزار می‌شوند.

او افزود: البته این مصوبه با نقدها و حاشیه‌هایی همراه بود که همه‌ آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصمیمات لازم برای آنها اخذ شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در همین رابطه از برخی بزرگ‌نمایی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که درباره‌ اردوهای دانشجویی مطرح می‌شود، انتقاد کرد و گفت: بسیاری از این اردوها خارج از فضای دانشگاه و توسط افراد غیردانشگاهی برگزار می‌شود که جلوگیری از آن‌ها وظیفه ما نیست.

هاشمی در مورد پاسخ به سئوال دانشجویی دیگر مبنی بر این که آیا همه تشکل‌ها را انقلابی می‌دانید و چه تشکل‌هایی را حمایت می‌کنید، گفت: تشکل انقلابی، تشکلی است که به قوانین پایبند باشد و در چارچوب ضوابط فعالیت کند ولی در عین حال نیز نباید هیچگاه به تشکلی برچسب غیر انقلابی زد چرا که این توصیه‌ مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دانشجویان بود.

او افزود: همواره از تشکل‌های دانشجویی در چارچوب ضوابط قانونی حمایت می‌کنیم و از این که تنوعی از تشکل‌های مختلف را در دانشگاه‌ها داریم، خرسند هستیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان گفت: بر طبق سخنان مقام معظم رهبری، اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب بودن برای تشکل‌ها موضوعیتی ندارد، بنابراین یک تشکل انقلابی می‌تواند اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب باشد.

20103

کد خبر: 672061

وب گردی

وب گردی