انعقاد140 پروژه مشترک تعریف شده بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی این وزارت از انعقاد قرار داد برای 140 پروژه مشترک تعریف شده بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور در سال های 94 و 95 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، حسین سالار آملی، در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد ،دکتر سالار آملی با بیان اینکه یکی از محورهای آموزش عالی کشور ،بین المللی کردن آن است ، اظهار داشت : بین المللی کردن آموزش عالی کشور بدین معناست که سرریز علم و فناوری کشور به سمت کشورهای همسایه ، دوست و مسلمان سرازیر شود تا در یک همکاری مشترک علمی ، کشورها بتوانند چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی از علوم و یافته های یکدیگر بهره مند شوند .

وی با بیان اینکه امروزه قدرتی در جهان می تواند خود را مطرح کند که در مجامع جهانی هم مطرح باشد ، گفت : مسئله جهانی شدن ، خوب یا بد در دنیا ظهور پیدا کرده و برگشت پذیر هم نیست و ما می توانیم از این فرصت به صورت بهینه استفاده کرده و در این مسیر از محورهای خود آموزش عالی از قبیل سرمایه امنیتی ، سرمایه اجتماعی ، سرمایه مالی ، سرمایه فرهنگی و بالاخره سرمایه علمی در جهت اعتلای علمی و فرهنگی کشورمان به بهترین نحو استفاده کرد.

دکتر سالار آملی افزود : در خصوص سرمایه امنیتی اگر دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگردند و صاحب پست های مهم شوند ، به تقویت روابط بین دو کشورمنجر می شود، و سرمایه اجتماعی نیز به نوعی پذیرش رفتار دیگران در مقابل خودمان به حساب می آید.

وی همچنین سرمایه فرهنگی را اخذ موارد مثبت فرهنگی از دانشجویان خارجی و بالعکس و سرمایه علمی را نیز دیدگاه خاص کشورها به مسائل علمی دانست که در این خصوص اعطای بورس تحصیلی می تواند به نفع کشورمان تمام شود

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ، در بخش دیگری از سخنان خود مواردی از قبیل مشکل در حیطه هویت ها و ضعف در هویت شناسی ملی و محلی ، وجود هنر موثر در ارتباطات جهانی و هدایت قوانین بین المللی را از جمله چالش های بین اللمللی شدن ذکر کرد و گفت: در عوض آموزش عالی هم اگر به صورت بسته عرضه شود مواردی از قبیل فرار مغزها ، افزایش هزینه تحقیقات ، عدم وجود رقابت منطقه ای و جهانی و بالاخره عدم رقابت استاندارد های بالا وقابل قبول را درپی خواهد داشت

وی همچنین اساسی ترین شاخص های بین المللی شدن دانشگاه ها را شناخت مشکلات منطقه و روند تحقیقات و آموزش در بخش آموزش عالی، پذیرش دانشجویان خارجی ، رفت و آمد استادان خارجی و بالعکس ، ایجاد دوره های مشترک با دانشگاه های برتر جهان و همچنین انجام پروژه های مشترک با سایر کشورها عنوان کرد

دکتر سالارآملی با اشاره به سفر 8 وزیر علوم و 93 رئیس دانشگاه به کشورمان در سال گذشته گفت : تعریف 140 پرو‍ژه مشترک با دانشگاه های خارج از کشور، وجود 50 کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خارجی و همچنین ورود 1484 استاد دانشگاه خارجی به داخل کشور ، نشان دهنده تحرکات مثبت دانشگاه ها در جهت بین المللی شدن است .

وی با بیان اینکه دو قرارداد علمی و فناوری از طرف دانشگاه های علامه طباطبائی ، ملایر و تربت حیدریه هر کدام به ارزش 1 میلیون یورو با دانشگاه های خارجی منعقد شده است، گفت: در رتبه بندی تایمز که تعداد دانشگاه های برتر کشورها را اعلام می کند 8 دانشگاه ایرانی دیده می شوند که در بررسی شاخص های برتر بودن، عدم جذب مناسب دانشجوی خارجی در دانشگاه ها ی ایران مشهود است و لازم است شما معاونان آموزشی در این خصوص اقدام کنید

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در تبیین نقشه راه برای همکاری های مشترک علمی و فناوری ، کشورهای حوزه نفوذ ایران را کشورهای عراق ، افغانستان ، سوریه ، لبنان و تاجیکستان ذکر کرد و گفت : علاوه بر این ، کشورهای همسایه و مسلمان هم در نقشه راه مان برای همکاری های علمی قرار دارند .

وی همچنین از کشورهای آلمان ، روسیه ، چین ، ایتالیا و فرانسه به عنوان کشورهای حوزه راهبری از نظر ارتباطات علمی و فناوری مشترک نام برد و گفت : ما باید در رفت و آمدها و مراودات علمی با این کشورها بتوانیم سطح علمی خودمان را با استفاده از یافته های مشترک بیش از پیش افزایش دهیم.

20101

کد خبر: 672553

وب گردی

وب گردی