مورد عجیب اسرائیل و عربستان؛ عاشقانه‌ای بدون رابطه رسمی

روزنامه زوریشر سایتونگ سوئیس به موضوع روابط عیان و پنهان عربستان و اسرائیل پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

عربستان سعودی و اسرائیل با یکدیگر دشمن هستند. به طور رسمی حتی تماس دیپلماتیک نیز بین این دو وجود ندارد. اما در خفا دو طرف به دنبال اتحادی عملگرایانه هستند. دشمن بزرگ مشترک آنها، ایران نام دارد.

این سفر به رغم خصوصی بودن، به فرصتی بسیار عالی تبدیل شد. هنگامی که انور عشقی، ژنرال بازنشسته عربستان سعودی در اواسط ماه ژوئیه به بیت المقدس سفر کرد، دوری گلد مدیر کل وزرات امور خارجه و یوآو مردخای هماهنگ کننده امور سرزمین های اشغالی با کمال میل به هتل کینگ دیوید رفتند تا با این مهمان که از ریاض آمده بود دیدار کنند. حزب چپ گرای سوسیالیست مرتز برای او جلسه ای با اعضای پارلمان تدارک دید و در نهایت نیز یائیر لاپید، رئیس حزب میانه یش آتید حاضر به دست دادن با این فرمانده گردید.
انتقاد شدید مسلمانان
نه فقط سیاستمردان اسرائیل بسیار متعجب شدند؛ بلکه بازدید این ژنرال در جهان اسلام موجب برانگیخته شدن جنجال فراوانی شده است. اسرائیل و عربستان سعودی رسما با یکدیگر دشمن بوده، و حتی روابط دیپلماتیک نیز ندارند. ریاض توافق کمپ دیوید را محکوم کرده و سال های بسیار است که سخنان عربستان درباره اسرائیل حاوی اشاره های آشکار و واضح ضد سامی می باشد. فقط یک دهه پیش بود که دوری گلد کتابی در مورد عربستان سعودی تحت عنوان "پادشاهی تنفر" نوشت، اگرچه انور عشقی اجازه انتشار آن را در اورشلیم نداد. امروزه نیز این نگرش غالب بسیاری از مردم است. نشریه "الوطن"، مشهورترین و پرخواننده ترین روزنامه عربستان، با تنفر نوشت "این ژنرال ساختگی" با سفر خود به "کشور صهیونیست" به عامل و دست نشانده اورشلیم تبدیل شده است.
از مراکز قدرت شیعیان نیز همچنان سیل انتقادها سرازیر گردیده است. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران گفت ریاض با چنین اقدامی به جامعه اسلامی در سراسر جهان "خیانت" کرد. حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، اظهار داشت عربستان سعودی از "بیماری و مشکلات جهان عرب" برای ایجاد روابط پربار با اسرائیل سوء استفاده کرده است. مردم فلسطین باید هزینه این امر را بپردازند . حتی نمایندگان اسلام گرای حماس نیز نارضایتی خود را از بازدید این ژنرال ابراز داشتند. پیامی به این مضمون در وب سایت حماس درج شده که ریاض باید هر گونه اقدام ممکن را برای جلوگیری از عادی سازی روابط با اسرائیل انجام دهد. اسرائیل از این روابط برای تضعیف حقوق فلسطین و تحت تاثیر قرار دادن "ملت مسلمان" سوء استفاده کرده است.
هر اندازه هم که سفر این ژنرال سعودی ممکن است در اسرائیل بحث برانگیز بوده باشد، اما او نمونه آشکار درگیری ها در منطقه می باشد. منافع کشورها و در کنار آنها، اتحادهای میان آن ها در خاورمیانه در حال تغییر هستند. البته ریاض بلافاصله اعلام کرد که سفر این ژنرال شخصی و بی ارتباط با دولت بوده، اما هیچ کس در منطقه این سخن را باور نمی کند. علاوه بر دیپلماسی رسمی، دیپلماسی غیر رسمی نیز وجود دارد؛ دیپلماسی غیر رسمی اهمیت بیشتری دارد. حاکمان عربستان سعودی از سفر عشقی به سرزمین یهودیان خبر داشته، با آن موافق بوده و حتی شاید خود تمامی هماهنگی ها را انجام داده بودند. علت نزدیک شدن عربستان و اسرائیل، وجود دشمن بزرگ یعنی ایران است. توسعه طلبی این کشور دشمنان قدیمی را به متحدان یکدیگر تبدیل کرده است.
ترس و نگرانی های سنی ها
از دید اروپایی ها، گروه شبه نظامی تروریستی داعش، هیولای همه جاگیر منطقه است. اما در خاورمیانه عقاید و دیدگاه های متفاوتی حاکم است. برای اسرائیل و همچنین برای سنت گرایان حاشیه خلیج فارس، مصر و میلیون ها سنی در سراسر جهان صادر کنندگان انقلاب ایران، رقیب و دشمن اصلی هستند. نه تنها در عراق و سوریه، بلکه در عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس نیز ترس از توسعه طلبی شیعه فراگیر می باشد. از آنجا که آمریکایی ها - تحت حکومت صلح دوست اوباما و با داشتن منابع نفت فراوان در نتیجه فقط علاقه اندکی به خلیج فارس دارند – قابل اعتماد و اتکا نیستند، همه این کشورها و جناح ها به یکدیگر نزدیک می شوند.
میزان و گستره این همکاری شگفت انگیز است. اسرائیل و عربستان سعودی داده های اطلاعاتی، به ویژه در مورد ایران را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. روزنامه انگلیسی "تایمز" گزارش داده عربستان سعودی سرگرم بررسی آزاد سازی حریم هوایی خود برای هواپیماهای جنگی اسرائیل در صورت حمله تل اویو به تهران است؛ انتظار تکذیب این امر از سوی هر دو پایتخت وجود داشت. نتانیاهو حتی در سال ٢٠١١ نیز هیچ اعتراضی به فروش تانک های لئوپارد آلمانی به عربستان سعودی نکرده بود. ظاهرا تل اویو به ریاض هواپیماهای بدون سرنشین ارسال کرده است؛ یک کارخانه مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین که ریاض با کمک آفریقای جنوبی در عربستان سعودی ساخته، می تواند روی محموله های دریافتی از اسرائیل سرپوش بگذارد. البته بدیهی است که همکاری تل اویو با ریاض به گستردگی و شدت همکاری ها با قاهره نیست. اما به نظر می رسد این رابطه نیز از همان الگو پیروی می کند.
رام الله در موضع دفاعی
نظر فلسطینی ها در اینباره چیست؟ نصرالله رهبر حزب الله گفته بود آنها قربانیان اصلی ایجاد روابط حسنه میان عربستان و اسرائیل هستند. انتظار می رود بسیاری از اعراب نیز دیدگاه مشابهی داشته باشند. اما عربستان سعودی ظاهرا چنین عقیده ای ندارد. ژنرال عشقی در رام الله با عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار و گفتگو کرد. موضوع این گفتگو ابتکار صلح عربی که در سال ٢٠٠٢ از سوی ریاض، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد شد. رسما فلسطینی ها از این ابتکار استقبال می کنند. نتانیاهو نیز این طرح را چارچوب قابل قبولی برای بحث و گفتگو می داند – البته به شرطی که تا حدودی بازنویسی شود. این طرح ده ماده ای خواستار عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری، شرق بیت المقدس و بلندی های جولان و راه حلی"عادلانه" برای مسئله پناهندگان است. در عوض، اسرائیل از توافقنامه صلح با ده ها کشور عربی بهره مند خواهد گردید.
یکی از علل علاقه حکومت اسرائیل به این طرح عربی، این است که اسرائیل خود نیز به این طرح منطقه ای تعلق دارد و نتانیاهو و لیبرمن، وزیر دفاع وی نیز از آن حمایت می کنند. لیبرمن اولین سیاستمدار اسرائیلی بود که از راه حل منطقه ای حمایت کرد. او به تلاش های چند جانبه را که در آن زمان به رهبری فرانسه پیش می رفت، پایان دادن زیرا نگران بود فلسطینی ها از چنین طرحی برای به زیر کشاندن اسرائیل و امضای توافق بدون دادن هیچ گونه امتیازاتی سوء استفاده کنند. هر آنچه که عباس در سال های اخیر انجام داده، برای رسیدن به این هدف انجام شده است. طرح صلح عرب این تاکتیک را تضعیف خواهد کرد، در نتیجه این فرض وجود دارد که ستایش رام الله از تلاش ریاض در واقع فقط سخنانی پوچ و توخالی باشد. با این حال، در تل اویو بار دیگر مشاهده می شود که درگیری شیعه و سنی منافع بسیار زیادی در بر دارد. این درگیری مخالفان مسلمان بالقوه در ایران، عراق، سوریه و حاشیه خلیج فارس را به خود مشغول نگه می دارد. همچنین آن گونه که روز به روز آشکارتر و واضح تر می شود، به انزوای بین المللی هر چه بیشتر فلسطینی ها منجر می شود.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 672562

وب گردی

وب گردی