فراخوان عمومی از هفته آینده برای جمع‌آوری طرح‌های قابل تجاری‌سازی/واشقانی فراهانی خبر داد: حضور چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه فن‌بازار انزلی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار فراخوانی عمومی از هفته آینده برای اعلام حضور همه طرح‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند خبر داد.

ابراهیم واشقانی فراهانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی، به ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سهم عمده و چشمگیری در این نمایشگاه داشت، به نحوی که هم استاندار گیلان و هم رئیس هیات مدیره منطقه آزاد از حضور دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کردند.

او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی حمایت‌های زیادی از شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان آن‌ها دارد و بسیاری از نیازهای اولیه آن‌ها از قبیل هزینه تأمین فضا، آب، برق، گاز و... آن‌دسته از شرکت‌هایی که در مراکز رشد دانشگاه مستقر هستند را پرداخت می‌کند. افزون بر آن اگر نیاز به مشاوره پژوهشی و مشاوره برای نوشتن برنامه کسب‌وکار خود داشته باشند، دانشگاه حمایت نقدی انجام می‌دهد.

واشقانی گفت: «ممکن است اعضای هیات علمی و دانشجویان یک دانشگاه تشکیل شرکت بدهند اما هیچ دانشگاهی در سطح کشور به صورت مستقیم وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود و فقط دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند. دانشگاه تا سقف 35درصد در سطح استان در این زمینه حمایت انجام می‌دهد، البته در مواردی که طرح بزرگ و ویژه باشد و تشخیص داده شود که دانشگاه باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد، بنا به تصمیم شورای راهبردی سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان، سهم دانشگاه می‌تواند از 35 درصد بیشتر شود. به عنوان مثال در مواردی حتی دانشگاه تا 70درصد نیز مشارکت داشت.»

او از تشکیل صندوق حمایتی پژوهش و فناوری غیر دولتی خبر داد و افزود: «با صندوق شکوفایی و نوآوری برای تشکیل این صندوق در حال رایزنی هستیم. سرمایه پیشنهادی ما برای صندوق 5میلیارد بود اما شورای تصمیم‌گیری معتقد است چون دانشگاه آزاد اسلامی در همه حوزه‌های علم و فناوری ورود پیدا کرده و از نظر واحدهای دانشگاهی، استادان و... گسترده است باید میزان سهم خود را بالاتر ببرد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «فعلا در حال مذاکره هستیم تا بر روی یک عدد به توافق برسیم. طبق آخرین تصمیم‌گیری، قرار شد همه حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد انجام شده چه از نظر فضای فیزیکی و چه از نظر کمک‌های نقدی ارزش‌گذاری شده و به عنوان بخشی از سرمایه دانشگاه برای صندوق لحاظ شود. بقیه سهم سرمایه‌گذاری نیز چه از طریق اعتبار ریالی و چه از طریق اموال غیرمنقول ارزش‌گذاری می‌شود، تا کف سرمایه‌ای که از نظر صندوق نوآوری و شکوفایی برای تشکیل این صندوق مورد نیاز است را فراهم کنیم.»

او درباره حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های فناورانه گفت: «طبق بخشنامه‌ای که پایان سال 94 ابلاغ شد دانشگاه‌ آزاد اسلامی جایزه تشویقی تا سقف 5میلیون تومان به فن‌آوران در زمینه اختراعات داخلی می‌دهد، از طرفی همه فرآیند ثبت اختراع نیز با هزینه‌های دانشگاه انجام می‌شود. برای ثبت اختراع بین المللی نیز 10میلیون تومان جایزه نقدی پیش‌بینی شده است.»

واشقانی از انتشار فراخوانی برای اعلام فعالیت‌های و طرح‌های فناورانه در هفته آینده خبر داد و گفت: «به زودی یک فراخوان عمومی خواهیم داشت تا همه افرادی که فکر می‌کنند نتایج پژوهش و دستاوردهای فناوری‌‌شان قابلیت تجاری‌سازی دارد در این فراخوان اعلام حضور کنند. با این فراخوان قصد داریم دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را از ابتدای تأسیس اعم از طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و... شناسایی کنیم تا دانشگاه حمایت‌های لازم را برای ثبت اختراع و تجاری‌سازی آن‌ها انجام دهد.»

20101

کد خبر: 672766

وب گردی

وب گردی