معصومی: رفتن محمد بنا شکست سنگینی برای فدراسیون خواهد بود/کسانی که از کشتی انتقاد می کنند بی منطق هستند

محمد رضا رمضان پور- کشتی گیر وزن 120 کیلوگرم اسبق تیم ملی کشتی آزاد گفت: داوران نگذاشتند رضا یزدانی به مدال طلای المپیک برسد و تا آخر عمر در حسرت مدال طلای ایران خواهد ماند.

فردین معصومی در خصوص تیم های ملی کشتی و خداحافظی بد سوریان و رضا یزدانی با خبرنگار ایسکانیوز گفت و گو داشت که ماحصل آن را در ادامه میخوانید:

** نظرتان در مورد تیم های ملی کشتی و نتیجه گیری آن ها در المپیک ریو چیست؟

تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در مجموع توانستند در المپیک ریو نتیجه قابل قبولی را کسب کنند، از 8 مدال المپیک 5 مدال سهم کشتی شد. اگر بخواهیم نگاهی صادقانه داشته باشیم، می بینیم که در هر المپیکی که ایران شرکت کرده است بیشترین مدال سهم کشتی بوده و این نشان دهنده این است کشتی ورزش اول کشور است. آن هایی که مصاحبه می کنند و می گویند تیم های ملی کشتی نتیجه خوبی را نگرفته است بی منطق هستند؛ چرا که افرادی که برای این دوره از المپیک اعزام شده بودند از بهترین ها بودند و مربیان و کادر فنی فدراسیون به آن ها اعتماد داشتند که در لیست المپیک قرار داشتند برای رویارویی با حریفان در المپیک آماده شده بودند.

** با توجه به انتقادات بسیار زیادی که در مورد حمید سوریان شد نظر شما چیست؟

حمید سوریان یک اسطوره است و هیچ گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد چرا که همیشه در مسابقات جهانی و المپیک مدال کسب کرده است و دل ملت ایران را شاد کرده است. اما برای این دوره از المپیک حمید با مشکلات بسیار زیادی رو به رو بود. او برای این که بتواند در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کند 40 کیلو وزن کم کرد؛ چرا منتقدان به این موضوع نگاه نمی کنند و فقط نا عادلانه نقد می کنند؟
همه مردم ایران دیدند که حمید سوریان به دلیل خشک بودن بدنش بدن او را با بادکش ریکاوری کردند این یعنی نشانه غیرت که باز با آن همه سختی عقب نشینی نکرده و به مبارزات خود ادامه داده است.

** نظر شما درباره عملکرد رضا یزدانی چیست؟ آیا یزدانی می توانست بهتر از این هم کشتی بگیرد؟

به نظرم یزدانی تنها کشتی گیری است حریف خودش می شود، یعنی فقط خود او می تواند خودش را شکست دهد. رضا بعد از مصدومیت در المپیک 2012 لندن شرایطش تغییر کرد. مصدومیت به او این اجازه را نداد که آن طور که باید و شاید تمرین کند و خود را برای المپیک آماده کند ولی با این حال با غیرت و تعصبی که داشت تلاش خود را کرد و تمام توان خود را خرج کرد تا به المپیک ریو برسد و مدال طلا را از آن خود کند؛ اما این بار این داوران بودند که صد راه او شدند و نگذاشتند به مدال طلا دست یابد تا پلنگ ایران حسرت مدال طلای المپیک بر دلش بماند.
یزدانی در شرایطی به المپیک رفت که خیلی ها می ترسیدند دوباره زانو او دچار مشکل شود و نتواند کشتی بگیرد اما او رفت و مردانه جنگید. بعد از مسابقه او داوران را محروم کردند، جریمه کردند که فایده چندانی نداشت، محرومیت داوران پس از بازی و صدور نتیجه به چه دردی می خورد؟ وقتی آرزو های یک پهلوان برباد رفت. این پهلوان باید تا آخر عمر حسرت از دست دادن مدال المپیک را بکشد چرا که خودم این مسئله را تجربه کردم.

** خیلی ها می گویند رسول خادم و محمد بنا باید پاسخ نتیجه ضعیف کشتی فرنگی را بدهند نظر شما در این باره چیست؟

هیچ سرمربی و یا رئیس فدراسیونی حاضر به زمین خوردن تیم ملی نیست من باز هم متأسفم از انتقاد هایی که واقعا در مورد آن ها هیچ فکری نشده و فقط خواسته اند نقد کنند و مطرح شده است. اشک های محمد بنا در المپیک ریو نشان دهنده همه چیز است، قطعا او هم برای چنین نتیجه ای به المپیک ریو نرفته بود، اما شرایط این را حکم می کرد چنین نتیجه ای برای تیم ملی کشتی فرنگی رقم بخورد.
محمد بنا همان محمد بنایی است که در المپیک لندن بدون برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی را راهی المپیک کرد و مدال های رنگارنگ گرفت. چرا زمانی که محمد بنا مدال می گیرد مورد تشویق نیست؟ این نقد های حساب نشده باعث می شود روحیه و دل یک شخص به شدت بشکند چون واقعا بنا تمام تلاش خود را کرد اما نشد.

** آیا اگر بنا از تیم ملی برود مشکلات تیم ملی کشتی فرنگی حل می شود؟

رفتن محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی شکست بزرگی دیگری برای فدراسیون است؛ اگر الان تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک نتیجه ضعیف کسب کرده است بنا برود کمر تیم ملی کشتی فرنگی می شکند. فدراسیون باید به بنا فرصت بدهد تا بتواند تیم ملی کشتی فرنگی را از نو بسازد و برای المپیک بعدی آماده کند این یک قانون طبیعی است هر تیمی باید بعد از المپیک یک خانه تکانی بکند. این کار را هم قطعاً بنا انجام خواهد داد تنها اوست که از پس این کار بر می آید.

کشتی گیر وزن 120 کیلو گرم اسبق تیم ملی کشتی آزاد در خاتمه خاطر نشان کرد: از مسولان مملکت خواهش می کنم که نگاه ویژه ای به ورزش های مدال آور داشته باشند کاروانی که به المپیک می رود و از 8 مدال 5 مدال آن را تیم های ملی کشتی کسب می کنند و این نشان از آن دارد که می توان کشتی را ورزش اول کشور دانست. مسئولین باید به رشته های مدال آور توجه کنند تا نتیجه بگیرند در حال حاضر کشتی، وزنه برداری و تکواندو مدال آورترین رشته هایی هستند که در هر دوره از المپیک مدال کسب می کنند. پس اگر مسولان بخواهند و توجه کنند می توانیم در المپیک های بعد مدال های بیشتری کسب کنیم.

402/601

کد خبر: 672833

وب گردی

وب گردی