دکتر علی‌محمد نوریان دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع روسای واحدهای منطقه 6: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی حرکت به سوی تربیت نسل چهارم و به وجود آمدن نسل کارآفرین است

دکتر علیمحمد نوریان : وجود بیش از سه هزار واحد صنعتی در استان البرز خود می تواند راهنمایی برای مشاغل در حال تولید و هم مشاغلی که از میان رفته اند باشند ؛ با استفاده از این داده ها و نیاز سنجی استان ، دانشگاه هم باید به ارائه رشته های تحصیلی مورد نیاز همت گمارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، دکتر علی محمد نوریان دبیر کل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی که در جمع روسای واحدهای دانشگاهی استان های البرز، قم و قزوین در واحد کرج حضور داشت ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر کمیت و کیفیت مراتب و مدارج ترقی را به خوبی طی کرده است و قدم بزرگی در تمام زوایای علمی و اجتماعی کشور برداشته است.

دبیر کل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نسل اول دانشگاه آزاد اسلامی براساس آموزش و نسل دوم آن که در سال های اخیر نیز حضورش پررنگ تر شده است براساس تحقیق و پژوهش تربیت شده اند و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشند که به سوی تربیت نسل سوم و تربیت نیروهای تحصیل کرده متناسب با بازارکار، نیاز جامعه و کشور پیش برود.

دکتر نوریان گفت :وجود بیش از 3000 واحد صنعتی در استان البرز خود می تواند هم راهنمایی برای مشاغل در حال تولید و هم مشاغلی که از میان رفته اند باشند ؛ با استفاده از این داده ها و نیاز سنجی استان ، دانشگاه هم باید به ارائه رشته های تحصیلی مورد نیاز همت گمارد.

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی حرکت به سوی تربیت نسل چهارم و به وجود آمدن نسل کارآفرین است.

دبیر کل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت :ایجاد موسسات واسط بین دولت و دانشگاه ، برای نزدیک کردن علم و صنعت و ساختار دانشگاهی با بازار کار تحت عنوان شرکت های دانش بنیان را ، راه حل مفیدی خواند اما تاکید کرد: این راه حل کافی نیست بلکه می بایست از امکانات و تکنولوژی های روز مانند اینترنت، فضاهای مجازی، شبکه های مخابراتی نیز استفاده کرد.

وی با بیان مثال هایی در خصوص میزان اشتغال زایی دانشگاهها در کشورهای پیشرفته گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جنبش علمی بزرگی است که پس از انقلاب اسلامی ایران بوجود آمده است و نقشی بی بدیل و تاثیرگذار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی جمعیت زیادی از جوانان کشور را آموزش داده است و امروز زمان آن فرا رسیده که ضمن همکاری بیشتر با صنعت به سوی رهایی از اتکا به شهریه و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان در سطح جامعه همت بگماریم و دانشگاه ها به عنوان بنگاه های اقتصادی در کشور فعال شوند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کیفی سازی آموزش در دانشگاه ها گفت: دانشگاه می بایست همیشه یک قدم از سایر بخش های جامعه جلوتر باشد تا جامعه پیشرفت کند و ارتباط منطقی بین نیاز جامعه با فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه وجود داشته باشد.

دکتر نوریان افزود: با وجود پیشرفت های تکنولوژی در سال های اخیر دفتر کار، استخدام تمام وقت، مراجعه حضوری و .... تقریبا منسوخ شده اند و ساختار جدیدی بر نظام اقتصادی جهان حاکم شده است که می بایست همگام با آن ، تغییراتی در نوع خدمات دانشگاهی ایجاد نمود.

وی وظیفه واحدهای دانشگاهی دانست که مشاغل و رشته های مورد نیاز جامعه و استان خود را شناسایی و به سازمان مرکزی منعکس نمایند تا برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص اقدامات بعدی صورت گیرد .

دکتر نوریان تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در دانشگاه آزاد اسلامی اقتصادی کردن دانشگاه، نداشتن دانشگاه های کارآفرین و دانشگاه‌های تخصصی است که ضرورت های برنامه‌ها، استانداردها و شاخص‌های کارایی آتی را مشخص میکند.

دبیر کل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر مشکلات موجود در سیستم این دانشگاه را عدم توانایی در جذب دانشجویان خارجی و حتی جلوگیری از خروج دانشجویان برای تحصیل به خارج از کشور در بسیاری از رشته ها، عدم استفاده به موقع از دارایی هایی از قبیل زمین، ساختمان، استاد و امکانات موجود، عدم وجود نظارت هوشمند بر کل سیستم، عدم وجود دفاتری برای تفکیک و پیگیری تخلفاتی که ارتباطی به دانشگاه و سیستم دانشگاهی ندارد ولی در دانشگاه ها صورت می گیرد مانند تخلف، تقلب و ... ، و همچنین فاصله داشتن از سیستم ارزیابی توانایی ها و ایجاد انگیزه برای ارتقاء علمی، فرهنگی و حتی اجرایی برشمرد.

دکتر نوریان برنامه ریزی برای خروج از بحران های پیش رو را لازم دانست و گفت: وضع استانداردهای لازم می تواند الگوی خوبی برای برنامه ریزی های آتی، تخصیص بودجه و امکانات و حتی هدایت آموزشی و پژوهشی دانشجویان باشد و وجود هیأت های آینده پژوه در واحدهای دانشگاهی می تواند راهگشا باشد.

وی تاکید کرد با اصلاحاتی در لایه بندی مسئولیت صدور دستورالعمل ها و برنامه ریزی ها از خرد به کلان در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان برخی از مشکلات موجود را برطرف کرد و گفت: تجمیع یک و دو نیز با همین هدف صورت گرفت و شورای عالی راهبردی نیز به همین منظور با 9 کارگروه تاسیس شد و با ممیزی فعالیت‌های دانشگاه به بررسی مشکلات و معضلات و ارائه راهکارهای لازم و اولویتهای کاری پرداختند که به مناطق مربوطه ابلاغ شد.

دکتر نوریان با تشریح بررسی های انجام شده در این زمینه به برخی از مسائل همچون تصحیح هرم اعضای هیأت علمی، تقویت نگهداری، تعمیرات و تجهیزات، هماهنگ سازی نرم افزارهای بکارگرفته شده در فناوری اطلاعات واحدها، نزدیک شدن به استانداردهای برنامه های سالانه و پنج ساله و نیز دقت در ارائه اعداد و ارقام در گزارشات و عملکردها، نظارت هوشمند و پیشگیری مشکلات در فرآیندها قبل از وقوع اشاره کرد.

وی با اشاره به دفاتر امور بین الملل در واحدها گفت: سیاست فعلی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس دفاتر جدید در کشورهای خارجی است.

در پایان این اجلاس ، حاضران از برخی توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بازدید کردند.

کد خبر: 672845

وب گردی

وب گردی