ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای افزایش صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری با برخی کشورهای همسایه برای افزایش صادرات خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی، با تاکید بر افزایش تسهیلات متناسب با عملکرد شرکت ها گفت: شرکتها به ازای هر میزان افزایش صادرات، تسهیلات ارزی و ریالی بیشتری دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: علاوه بر تسهیلات ارزی و ریالی به صادر کنندگان این امکان را فراهم کردیم که خدمات ارزی خود را شامل اعتبارات اسنادی، ضمانتها، بروات و حوالجات ارزی را به صادر کنندگان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صادرکنندگان ارائه کردیم، ضمن این که خط اعتباری را برای صادرکنندگان برنامه ریزی کردیم و صادرکنندگانی که بتوانند به کشورهای مختلف کالا صادر کنند آمادگی داریم برای تشویق خریداران خارجی کالاهای ایرانی و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بانکهای کشورهای هدف، خط اعتباری اعطا کنیم.

صالح آبادی عنوان کرد: این خط اعتباری به گونه‌ای است که خریداران خارجی کالاهای ایرانی، کالاها را مدت‌دار خرید می‌کنند و ما پول صادر کننده ایرانی را نقد پرداخت می‌کنیم، اما در سررسیدهای ۶ تا یکساله پول خود را از بانک کشورهای هدف دریافت می‌کنیم و بانک کشور مقصد به واردکننده کشور خود به صورت مدت‌دار کالا را ارائه می‌کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، با بیان این که مکانیزم ارائه خطوط اعتباری موجب افزایش صادرات کالاهای ایرانی می‌شود تاکید کرد: این خط اعتباری را برای افغانستان تا ۵۰ میلیون یورو سالانه در نظر گرفتیم.

وی گفت: برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرحهای زیرساختی و عمرانی در کشورهای مختلف در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی هستیم تا خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گیرد، ما نیز این خط اعتباری را در اختیار صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قرار خواهیم داد تا شرکتهای ما بتوانند در خارج از کشور طرحهای زیرساختی اجرا کنند.

صالح آبادی افزود: متعهد بازپرداخت این خطوط اعتباری، دولتهای خارجی خواهند بود که از این خطوط اعتباری استفاده می‌کنند، کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان در اولویت اختصاص خطوط اعتباری خواهند بود، زیرا ظرفیت همکاری با کشورهای همسایه و منطقه بالاست.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان این که تک نرخی شدن ارز به نفع صادرات و اقتصاد کشور خواهد بود، تصریح کرد: یکی از علتهایی که موجب شد تک نرخی شدن با تاخیر انجام شود این است که بانک مرکزی به ارزها و منابع خود در خارج کشور دسترسی بیشتری داشته باشد تا بتواند در مواقع نیاز برای مدیریت بازار، ارز را به بازار تزریق و هیجانها در بازار کمتر ورود کند.

607/602

کد خبر: 672926

وب گردی

وب گردی