ظریف:ایران به روابط خوب و مستحکم خود با ونزوئلا ادامه خواهد داد

وزیر امور خارجه امروز-یکشنبه- در کاراکاس گفت که جمهوری اسلامی ایران به روابط خواب و مستحکم خود با ونزوئلا که یادگار هوگوچاوز و سیاست های انقلابی و استقلال طلبانه او است، با قوت ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف امروز یکشنبه در همایش بررسی فرصت های اقتصادی مشترک ایران و ونزئلا در محل وزارت امور خارجه این کشور افزود: مردم ایران و ونزوئلا در طول سالیان دراز در برابر فشارهای خارجی و قدرت های سلطه گر مقاومت کرده و خاطره خوبی از همبستگی با یکدیگر را به یادگار گذشته اند.
وی، روابط گرم و صمیمانه دو کشور را ناشی از سیاست های استقلال طلبانه و مقاومت مردم آن ها دانست و تصریح کرد: این روابط سیاسی مستحکم با تقویت همکاری های اقتصادی که ایران و ونزئلادر طول سالیان گذشته میان آن ها شکل گرفته است می تواند عمیق تر، راهبردی تر و جدی تر از گذشته ادامه یابد.
ظریف حضور دو معاون رییس جمهوری و بیش از 6 تن از وزیران دولت ونزوئلا را در این همایش نشان دهنده علاقه و اهمیتی دانست که این دولت دوست و رییس جمهوری برای روابط دو کشور قائل است.
وزیر امور خارجه با اشاره به حضور مسئولین مختلف دولتی و فعالان بخش خصوصی خاطرنشان کرد ما برای تقویت روابط با آمریکای لاتین بویژه کشورهای مترقی و صلح خواه منطقه این سفر را انجام داده ایم و به همین دلیل امروز در ونزوئلا هستیم.
وی با اشاره به حضور نمایندگان بانکی، کشتیرانی، ضمانت صادرات، پتروشیمی، کشاورزی، نفت، انرژی و سایر دستگاه های دولتی در ترکیب هیات همراه خود گفت: آن ها آمادگی دارند با همتایان خود در ونزوئلا برای گسترش همکاری ها گفت و گو کنند.
ظریف گفت: بخش خصوصی ایران که سابقه و خاطرات خوبی از فعالیت در ونزوئلا بویژه بخش ساخت و ساز دارد، حوزه انرژی، دانش بنیان، نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، صنایع غذایی، دارویی و شرکت هایی که در صنایع شیر ونزوئلان بودند و شرکت هایی که مایلند در آینده کنار ونزوئلا باشند اینجا حضور دارند.

**وزیر خارجه ونزوئلا: سفر ظریف نشان دهنده روابط مستحکم ایران و ونزوئلا است
خانم دلسی رودریگز وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این همایش سفر ظریف و هیات بزرگ همراه او را نشان دهنده روابط مستحکم و راهبردی دانست که از زمان هوگو چاوز میان تهران – کاراکاس وجود دارد.
وی افزود: ما نه تنها دو کشور عضو و فعال در برخی مجامع بین المللی نظیر اوپک و جنبش عدم تعهد هستیم بلکه روابط دو جانبه و چند جانبه قوی با یکدیگر داریم و باید آن ها را گسترش دهیم.
در ادامه این همایش وزیر اقتصاد ونزئلا دیدگاه های خود را در مورد چگونگی تقویت همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف بیان کرد و پس از آن اعضا هیات ایرانی با وزیران و نمایندگان اقتصادی ونزوئلا در قالب 8 کمیسیون به بررسی راه های گسترش روابط پرداختند.
این ششمین و آخرین همایش بررسی فرصت های مشترک اقتصادی میان فعالان بخش دولتی و خصوصی ایران با همتایان آن ها در آمریکای لاتین بود.
ظریف که روز یکشنبه وارد کوبا شده بود پس از شرکت در همایش فرصت های اقتصادی و دیداری با روسای جمهوری و مقام های بلندپایه کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی و بولیوی امروز در راس هیاتی 120 نفره وارد ونزوئلا شد.
او صبح فردا یکشنبه به وقت محلی به سوی تهران پرواز می کند.

202/201

کد خبر: 672995

وب گردی

وب گردی