دومین نمایشگاه دستاوردهای علمی و صنعتی دانشجویان مهندسی کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات/ رونمایی از ربات ماهی و ربات کاشت نهال

دومین نمایشگاه دستاوردهای نو آورانه علمی و صنعتی دانشجویان مکاترونیک و کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات با رونمایی از جدیدترین دستاوردهای این دانشجویان برپا شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این دوره از نمایشگاه، ربات ها و طرح هایی چون ربات ماهی، دفع آفات باغی با استفاده از امواج آلتراسونیک، شستشوی میوه با استفاده از امواج آلتراسونیک، ربات نهال کار، ربات کشنده ادوات باغی، ربات سم پاش، سیستم کنترل هدر رفت انرژی حرارتی دستگاه های گرمایشی گلخانه ها و استفاده از دی اکسید کربن ناشی از آن، بازوی هوشمند جابجایی بار، دستگاه تولید پیوندک لوله ای درخت پسته، بورد آموزشی پنوماتیک، روشی نوین برای جداسازی میوه ها با سایزهای گوناگون، بالابر نخل ، تشخیص میوه برروی درخت و تعیین مختصات آن جهت چیدن توسط بازوی میوه چین به نمایش گذاشته شد .

مهدی لاجوردی از گروه اسمارت ماشین در خصوص ربات کاشت نهال گفت: در راستای طرح ملی نهضت سبز برای سرعت بخشیدن به کاشت نهال برای حل بحران بیابان زدایی، گروه اسمارت ماشین تصمیم به ساخت این ربات گرفتند .

وی ادامه داد: این ربات قابلیت کاشت 3 نهال در دقیقه را داراست و در نمونه آزمایشی اولیه این ربات قابلیت حمل 50 اصله نهال را در مخزن خود دارد. این ربات تمامی مراحل حفاری، کاشت و پر کردن خاک را بصورت همزمان انجام داده و هیچگونه نمونه داخلی یا خارجی ندارد.

گروه اسمارت ماشین از دانشجویان رشته مهندسی مکاترونیک واحد علوم و تحقیقات شامل مهندس مهدی لاجوردی، مهندس پرهام موسی، مهندس پوریا رفیعی و با مدیریت استاد راهنما دکتر سروری موفق به ساخت ربات کاشت نهال شدند.

آرش احمدی نیا مجری طرح ربات ماهی نیز در رابطه با پروژه خود گفت: ربات ماهی طراحی شده دارای بخشهای مختلف مکاترونیکی است که توسط دم انتهایی که شامل دو مفصل حرکتی است نیروی پیشران برای حرکت به سمت جلو را ایجاد می کند و همچون ماهی دارای باله های تعادلی و تغییر مسیر حرکت به سمت چپ و یا راست می باشد.

وی با بیان اینکه در این ربات از سنسور های حرکتی جهت تشخیص موانع و تغییر مسیر استفاده شده است ، افزود: کاربرد ربات ماهی که از خانواده ی ربات های آبزی محسوب می شود می توان به صنایع دریایی جهت بازدید از بدنه کشتی ها و تشخیص میزان پوسیدگی، در زمینه ی محیط زیست و جانور شناسی جهت آنالیز رفتار آبزیان و ... اشاره کرد.

مهناز روحی از گروه مکافارم به دو طرح التراواش و اسکات به عنوان دستاوردهای این گروه اشاره کرد و گفت: دستگاه التراواش برای شستشوی میوه با استفاده از امواج التراسونیک طراحی شده است. شستشوی التراسونیک یک روش مناسب برای شستشوی قطعات با هندسه پیچیده است.

وی با بیان اینکه دستگاه اسکات نیز برای دفع آفات درخت پسته با استفاده از امواج التراسونیک طراحی شده است ، ادامه داد: دستگاه دفع افات اسکات متشکل از یک دستگاع مادر برای ارتباط با کاربر و برنامه ریزی و چندین دستگاه مولد موج التراسونیک قادر به کنترل و جمع اوری حشرات مضر در محدوده خاصی که توسط کاربر تعیین می شود ، است .

به گفته روحی، اصول کار دستگاه مبتنی بر امواج مافوق صوت و استانه دردناکی حشرات است. دستگاه های مولد موج در قسمت های مختلغ یک باغ نصب می شود و به صورت بی سیم با دستگاه مادر در ارتباط می باشد. دستگاه های مولد موج با تولید موج و پخش آن از طریق بلندگوهای مخصوص موجب مزاحمت برای حشره شده و حشره را به فرار از محل وادار می کند.

لازم به ذکر است گروه مکافارم شامل مهناز روحی ،مسعود مستاجر و امیر حسین شهرابی است.

یکی دیگر از طرح های جالب توجه در این دوره از نمایشگاه ، موضوع طرح ناوبری روبات بر پایه ی رفتار بود که توسط شیما رضاسلطانی و مرتیا زارع طراحی و ساخته شده است .

براساس این گزارش ناوبری روبات قابلیت حرکت به سمت هدف مشخص شده را دارد و در ضمن آن اگر مانعی بر سر راهش باشد، می تواند رفتاری از خودش نشان دهد که از مانع دور شود و سپس مسیر جدیدش را به سمت هدفش در پیش بگیرد.

همچنین این روبات هیچ نقشه ای از پیش از محیط در اختیار ندارد و خودش با استفاده از الگوریتم یاد شده مسیرش را پیدا می کند و می پیماید. این روبات قابلیت یافتن مسیر در محیط مارپیچ ( maze ) وهمچنین رسیدن به هدف تعیین شده با گذر از موانع موجود در محیط های پر مانع را دارد.

در این دوره از نمایشگاه تیم های دانشجویی چون مکافارم، مکافارم ( آلتراواش)، اسمارت ماشین، کاوش، به پاش، گلترونیک، اسمارت لیفت، کرمانیا، مکازما، سیت سورت و تاکو حضور داشتند .

20101

کد خبر: 673118

وب گردی

وب گردی