تولید نفت و گاز از جلبک در ایران

پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد رشت با الهام از فرآیند تولید نفت در زیرزمین، دستگاهی را تولید کردند که قادر است در مدت 20 دقیقه از جلبک، نفت و گاز تولید کند.

به گزارش ایسکانیوز، فرشته قربانی از محققان این طرح، با اشاره به جزئیات این طرح، گفت: این پروژه با پرورش جلبک آغاز شد که با استفاده از حوضچه‌هایی اقدام به کشت و پرورش جلبک کردیم.

او در ادامه گفت: پس از این مرحله جلبک‌های کشت داده شد خشک می‌شود که پودر این جلبک به فروش می‌رسد ضمن آن که نوآوری بر روی این محصول انجام شده است.

قربانی از ساخت دستگاهی برای این طرح خبر داد و یادآور شد: با اجرای مطالعاتی تلاش شد تا از جلبک تولید شده اقدام به تولید نفت کنیم که برای این منظور دستگاه خاصی ساخته شد.

او با تاکید بر این که در فرآیند این دستگاه ابتدا نفت خام و پس از آن نفت سفید تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: نفت تولید شده دقیقا مشابه نفت طبیعی است و در حال حاضر بر روی تولید نیمه صنعتی این نفت مطالعاتی را در دستور کار داریم.

به گفته او مکانیزم تولید نفت در زیرزمین در این دستگاه پیاده سازی شده است از این رو از این دستگاه با استفاده از جلبک می‌توان نفت و گاز تولید کرد.

این محقق به عملکرد دستگاه تولید نفت از جلبک اشاره کرد و توضیح داد: این دستگاه مشابه فرآیند تولید نفت در زیرزمین عمل کرده و تحت دما و فشار زیاد جلبک‌ها را به نفت تبدیل می‌کند.

وی مدت زمان تولید نفت در این دستگاه را 20 دقیقه ذکر کرد و ادامه داد: این دستگاه در فاز نیمه صنعتی تولید شده است.

قربانی با تاکید بر این که نفت تولید شده قابلیت اشتعال را دارد، یادآور شد: میزان اشتعال نفت تولید شده از جلبک با نفت طبیعی برابر می‌کند.

این طرح در فن بازار جمهوری اسلامی ایران عرضه شده بود.

20101

کد خبر: 673130

وب گردی

وب گردی