اعلام آمادگی  روسیه برای ساخت سکوی حفاری نفتی در دریای خزر

مدیرعامل شرکت « کاریزه بارایکدی » روسیه از مذاکره با ایران برای ساخت دکل حفاری در آبهای عمیق دریای خزر خبر داد و گفت: آمادگی داریم که پیشنهادات جدید را بررسی و همکاری را آغاز کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، اکتشاف و تولید میدان های نفتی و گازی ایران در دریای خزر با کندی پیش می رود و یک دکل نیمه شناور (امیرکبیر) در دریای خزر فعالیت است که منجر به اکتشاف میدان سردار جنگل شد.
عمق زیاد آب در دریای خزر در نواحی جنوبی ( موقعیت ایران ) به بیش از یک هزار متر می رسد و نبود فناوری های لازم در ایران برای اکتشاف در آبهای عمیق، برنامه اکتشاف در این مناطق جزو اولویت های اصلی و جاری قرار نگرفته است.
همچنین با توجه به اینکه بیشتر میدان های نفتی و گازی ایران در خلیج فارس و مناطق جنوبی کشور واقع شده، اکتشاف و تولید نفت در آنها بسیار ارزان است، تمرکز اصلی فعالیت صنعت نفت نیز در مناطق مزبور است.
وزارت نفت با توجه به رفع تحریم ها و تسهیل مشارکت با شرکت های خارجی در نظر دارد که توسعه میدان های نفتی در دریای خزر را در اولویت قرارداده و با تامین منابع مالی، دکل و فناوری های لازم برای حفاری در آبهای عمیق را جذب کند.
بر این اساس، شرکت های روسی نیز که تجربه فعالیت در دریای خزر و آبهای عمیق را دارند، مذاکراتی را با ایران انجام داده اند.
«الکساندر ایلی چوف» مدیرعامل شرکت « کاریزه بارایکدی » روسیه در گفت وگو با ایرنا درباره مشارکت در ساخت دکل در دریای خزر که دارای آبهای عمیق است، گفت: پیش از این مذاکراتی را با طرف ایرانی برای نصب سکو در آبهای عمیق دریای خزر که بیش از یک هزار متر عمق دارد، انجام شد که به نتیجه نرسید.
وی درباره مشارکت روس ها برای ساخت دکل حفاری در دریای خزر، گفت: البته آمادگی داریم که پیشنهادات جدید را بررسی کرده و همکاری صورت گیرد.
مدیرعامل این شرکت روسی افزود: دفتر این شرکت در بندر آستراخان روسیه در ساحل دریای خزر قرار دارد و تاکنون پروژه هایی را برای کشورهای حاشیه این دریا اجرا کرده است.
این متخصص روسی، درباره امضای قرارداد ساخت پنج دکل حفاری با ایران، گفت: بر اساس این قرارداد، بخشی از تجهیزات در روسیه ساخته شده و سپس به بندرخرمشهر در ایران منتقل شده و تکمیل می شود.
این شرکت روسی، قرارداد ساخت پنج دکل حفاری دریایی با هدف اکتشاف و استخراج نفت در میدان های نفتی و گازی خلیج فارس را به ارزش یک میلیارد دلار با شرکت های ایرانی امضا کرد.
این قرارداد با حضور «سیداحسان موسوی» مدیرعامل شرکت توسعه سازه های دریایی (تسدید) و «الکساندر ایلی چوف» مدیرعامل شرکت «کاریزه بارایکدی» روسیه دیروز(شنبه) امضا شد.
85 درصد ارزش این قرارداد یک میلیارد دلاری توسط شرکت روسی تامین می شود؛ این دکل ها در مدت دو سال در خرمشهر ساخته خواهد شد.


602/401

کد خبر: 673146

وب گردی

وب گردی