آغاز به کار جشنواره  موسیقی جوان/حضور پررنگ طرفداران موسیقی دستگاهی

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه هفتم شهریور ماه با اجرای بخش ویژه موسیقی دستگاهی ایران و با حضور حداکثری هنرمندان جوان شهرستانی کار خود را در تالار رودکی آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، این دوره از جشنواره صبح امروز میزبان نوازندگان و خوانندگانی بود که در بخش ویژه موسیقی دستگاهی ایران شرکت کرده بودند.
در این بخش که همچنان در حال برگزاری است، شرکت‌کنندگان در حضور داورانی چون حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، علی اصغر شاه‌زیدی و نصرالله ناصح‌پور به اجرا می‌پردازند.
در حاشیه اولین روز از جشنواره دهم موسیقی جوان هومان اسعدی، دبیر این دوره از جشنواره، در سخنانی با اشاره به اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی، گفت: موضوع اصلی این بخش تسلط بر تمامی دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی، بر مبنای حداقل یکی از روایت‌های معتبر و شناخته‌شده ردیف موسیقی ایرانی و توانایی اجرای بداهه بر اساس نظر هیئت داوران است.
وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان زیربنایی و تخصصی است، بیان داشت: این جشنواره امکانی را برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند؛ همچنین موجب ایجاد انگیزه برای تلاش و تکاپویی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدان ایران می‌شود.
اسعدی، با اشاره به حضور پررنگ نوجوانان و جوانان هنرجو از سراسر کشور، افزود: از مجموع 1267 درخواست ارسال شده به دبیرخانه جشنواره 63 درصد مربوط به موسیقی دستگاهی، 22 درصد مربوط به موسیقی نواحی و 15 درصد مربوط به موسیقی کلاسیک بود که پس از ارزیابی دقیق تمامی آثار توسط هیئت‌های انتخاب، در مجموع 457 نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند که میزان مشارکت موسیقیدانان جوان از تقریباً تمامی استانهای کشور قابل توجه بود، به طوری که از مجموع 457 نفر راه یافته به مرحله نهایی 75 درصد از شهرستانها و 25 درصد از تهران هستند.
دبیر دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره حضور پررنگ‌تر موسیقیدانان نواحی است که خوشبختانه در قیاس با دوره پیشین استقبال بهتری از جشنواره کرده‌اند و امیدوارم در دوره‌های آتی با اتخاد سیاست‌های مناسبت‌تر این بخش رونق بیشتری یابد و بتواند توجه قشر وسیع‌تری از موسیقیدانان جوان مناطق مختلف کشور را به مشارکت و نیز لزوم استمرار و تداوم سنت‌های موسیقایی ایران زمین جلب کند.
دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 23 شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود و طی مراسمی در تاریخ 24 شهریورماه در تالار وحدت برگزیدگان خود را اعلام خواهد کرد.

508502

کد خبر: 673178

وب گردی

وب گردی