سفر دبیرشورای عالی امنیت ملی وعزم ایران وهندبرای توسعه روابط اقتصادی،سیاسی و امنیتی

مسئولان عالیرتبه ایران وهند درسفردبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به دهلی نو بر توسعه روابط اقتصادی ،سیاسی ،امنیتی ،فرهنگی ،مبارزه با تروریسم، اجرای توافقات سفر نارندرا مودی به ایران و جبران عقب ماندگی پروژه چابهار تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، 'علی شمخانی ' که روز جمعه برای پیگیری توافقات سفر نخست وزیر هند به ایران ، وارد دهلی نو پایتخت هند شد، درسفر2روزه به این کشور با نخست وزیرهند و مشاور عالی امنیت ملی هند در خصوص روابط دوجانبه و همکاری گسترده 2 کشور در زمینه های مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کرد.
موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، احیاء موافقتنامه همکاری های دفاعی،سرعت بخشی به پرداخت باقیمانده بدهی هندبه ایران، افزایش هم فکری و رایزنی نهادهای اطلاعاتی وامنیت ملی 2 کشور درموضوعات منطقه ای و بین المللی و توسعه همکاریهای اقتصادی در حوزه های انرژی ،ترانزیت و سرمایه گذاری مشترک ،محور اصلی گفت وگوهای انجام شده میان مقامات دو کشور بوده است.

جبران عقب ماندگی پروژه چابهار
دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد ازظهر جمعه در دیدار با نخست وزیر هند با تاکید بر ضرورت جبران عقب ماندگی چند ساله درپروژه چابهار گفت که فعال سازی کریدور شمال – جنوب و نقش محوری بندر چابهار ،شکوفایی پروژه ترانزیتی و شکل گیری منافع اقتصادی قابل توجه برای کشورهای فعال دراین کریدور را سبب می شود.
وی با تاکید بر اجرای سریعتر توافقنامه چابهار تصریح کرد ساختار 2 کشور برای اجرای این توافقنامه نیازمند پیگیری ، نظارت و داشتن یک برنامه روزآمد برای اجرای سریع این توافقنامه است.
شمخانی در این دیدار با قدردانی از مواضع ثابت هند در دفاع از حقوق هسته ای صلح آمیز کشورمان در سالهای گذشته اظهار کرد که رویکردهای سازنده وجایگاه مستقل جمهوری اسلامی ایران وهند به عنوان دو قدرت منطقه ای ، زمینه های قابل ملاحظه ای برای همکاری مشترک به منظور پایان بخشی به منازعات و بحران های منطقه ای و مبارزه با تروریسم تکفیری فرا روی دو کشور قرار داده است.

تاکید بر احیای سند همکاری های راهبردی
دبیر شورای عالی امنیت ملی درادامه با تاکید بر ضرورت احیای سند همکاری های راهبردی در سال 1998 که به امضاء سران دوکشور رسیده ، اظهار کرد در فضای پس از برجام مجموعه موانع و محدودیت هایی که اجرای این سند را متوقف کرده بود برطرف شده و لازم است دو کشور برای بهره گیری از ظرفیت های گسترده این سند گام جدیدی بردارند.
وی فعال سازی همکاری های امنیتی ، قضایی ،دفاعی و سایبری را به عنوان حوزه های مکمل در مناسبات سیاسی و اقتصادی 2 کشور و بستر ساز افزایش سطح روابط همه جانبه میان ایران و هند عنوان کرد وافزود: موقعیت برجسته دو کشور در علوم جدید شامل نانو، بیوتکنولوژی ،سلول های بنیادی و علوم شناختی ازجمله ظرفیت های اختصاصی در همکاری دوجانبه تهران و دهلی نو است .
شمخانی گفت که جامعه عظیم مسلمانان هند و روابط تاریخی و اشتراکات تمدنی و فرهنگی میان 2 کشور بستری مناسب برای تبادل دیدگاه ها و جهت دهی ظرفیت های فرهنگی به عنوان بخش مهمی از روابط ایران و هند است .
وی با تقبیح اقدامات برخی کشورهای منطقه که با حمایت از تفکرات تکفیری به کارخانه داعش سازی تبدیل شده اند گفت همکاری های فرهنگی ایران و هند می تواند زمینه نفوذ و فعالیت گروه های تکفیری در جامعه مسلمانان را از میان ببرد.

تروریسم و افراط گرایی تهدید کننده انسانیت
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند نیز دراین دیدار با ابلاغ سلام های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری کشورمان ، سفر شمخانی به هند که در ادامه دیدارش از تهران انجام شده را اقدامی بسیار ارزشمند و نشان دهنده اراده دوکشور برای سرعت دادن به اجرای توافقات مشترک دانست .
وی رویکرد ایران و هند را محافظت و حمایت از انسانیت عنوان و اظهار کرد امروز مهمترین خطری که انسانیت را تهدید می کند تروریسم و افراط گرایی است .
نخست وزیر هند، اسلام را دین عطوفت و رحمت دانست وخاطرنشان کرد از 1400 سال پیش تاکنون هیچ رخدادی نتوانسته بود به اندازه رفتار تروریست های تکفیری که هیچ نسبتی به اسلام ندارند به این دین لطمه وارد کند.
وی با تاکید بر ضرورت مقابله همه جانبه و موثر با ریشه های اعتقادی تروریسم تکفیری افزود: در کنار توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی ، باید همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم نیز در دستور کار نهادهای ذیربط دو کشور قرار گیرد.

احیای محور همکاری های مشترک تهران ،دهلی نو و مسکو
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دومین روز از سفر به هند در دیدار با 'اجیت دوال' مشاور امنیت ملی هند با اعلام آمادگی ایران برای احیای محور همکاری های مشترک تهران ،دهلی نو و مسکو در موضوعات امنیتی منطقه بویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان اظهار کرد باید با تلاش مشترک برای حل و فصل برخی مشکلات سیاسی و تاریخی میان کشورهای مهم منطقه ، زمینه لازم برای ایفای نقش مسئولانه همه ظرفیت های منطقه ای برای شکوفایی اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.
شمخانی ، احیای کمیسیون مشترک همکاری های دفاعی در قالب جدید و گسترده را فرصتی برای ارتقای مناسبات نزدیکتر میان بخشهای نظامی و دفاعی 2 کشور عنوان و اظهار کرد دستیابی به تحلیل ها و روشهای راهبردی مشترک با توجه به سوابق موفق همکاریهای دفاعی میان دوکشور اقدامی در مسیر توسعه توان منطقه ای برای ایجاد امنیت و ثبات است .

همکاری ایران و هند در زمینه تبادل اطلاعات و دانش سایبری
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ظرفیت های 2 کشور درحوزه سایبری و ضرورت شکل گیری فضای تبادل اطلاعات و دانش سایبری میان ایران و هند برای مبارزه با تهدیدات مشترک خاطرنشان کرد توازن در حکمرانی بر فضای وب و ایجاد بستر عادلانه و اخلاقی برای بهره گیری متوازن همه ملتها و دولتها از آن می تواند به عنوان محور همکاری مشترک در بخش سایبری مورد توجه قرار گیرد.
وی هند را از قدرت های نوظهور اقتصادی عنوان کرد و با تبیین ظرفیتهای گسترده قابل تبادل میان 2 کشور افزود: اقتصاد ایران و هند می تواند مکمل یکدیگر و ایجاد کننده فرصت های جدید توسعه اقتصادی در منطقه با ایفای نقش فعال تر از سوی کشورهای علاقه مند به همکاری مشترک باشد.

هند آماده روابط راهبردی با ایران
' اجیت دوال ' مشاور امنیت ملی هند نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای پیگیری توافقات سفر نخست وزیر هند به ایران گفت :باتوجه به مشترکات فرهنگی و ظرفیت هایی که در حوزه همکاری های سایبری میان 2 کشور وجود دارد ،آماده پایه گذاری روابط راهبردی با ایران هستیم .
وی گفت :همکاری های مشترک در بخش انرژی با توجه به سوابق مناسبات بین 2 کشور بسیار حائز اهمیت است و می تواند تامین کننده منافع پایدار 2 کشور باشد.
مشاور امنیت ملی هند بااشاره به تحولات ژئواستراتژیک درمنطقه غرب و شرق آسیا لزوم توسعه گفت وگوهای مستمر میان کشورهای مهم این منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد دولت هند از تقویت مذاکرات راهبردی میان ایران ،هند ،چین و روسیه درموضوعات امنیتی ،سیاسی واقتصادی استقبال می کند.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت احیای کمیته همکاری های مشترک دفاعی ، شرایط موجود را برای آغاز گفت وگوهای جدید در این بخش مساعد عنوان کرد.

گسترش همکاری ایران و هند در بخش انرژی و سرمایه گذاری
شمخانی در پایان سفرش به هند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همکاری های ایران و هند در بخش نفت ،انرژی ، ترانزیت و حمل و نقل کالا به سرعت گسترش می یابد تصریح کرد ایران و هند عزم جدی برای گسترش روابط در همه زمینه ها دارند.
وی گسترش روابط بین ایران و هند را به نفع 2 کشور دانست و تصریح کرد این همکاری ها به نفع رفاه ملی، ثبات منطقه ای و به ضرر هیچ کشوری نیست .
دبیر شورای عالی امنیت ملی که روز جمعه برای گفت وگو با نخست وزیر و مشاور امنیت ملی هند وارد این کشور شده بود بعداز ظهر روز شنبه تهران را به مقصد دهلی نو ترک کرد.

202/201

کد خبر: 673252

وب گردی

وب گردی