لوموند: ترکیه در سوریه به دنبال چیست؟

آلن کاوال در مقاله ای در لوموند به سیاست های جدید ترکیه در قبال سوریه و کردهای این سرزمین پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می خوانید.

آنکارا می خواهد مانع از گسترش نیروهای کُرد به سوی غرب در طول مرز شود.

روز چهارشنبه بیست و چهارم اوت ترکیه با ورود به خاک سوریه، پیشروی نیروهای کُرد را که پس از حدود دو سال با به دست آوردن موفقیت های نظامی و سیاسی، در شمال شرق کشور حاکم شده بودند، متوقف کرد. زره پوش ها و نیروهای ویژه ای که آنکارا به داخل خاک سوریه اعزام کرده بود و
گروه های مسلح سوری که با آنها متحد شده بودند، با حمایت نیروی هوایی آمریکا، داعش را از شهر مرزی جرابلس بیرون راندند، بدون این که
درگیری های مهمی در آنجا گزارش شده باشد. با این حال استقرار نیروهای کُرد که در شمال کشور حضور دارند، نخستین مداخله زمینی ترکیه در سوریه محسوب می شود.
مقامات ترکیه از آغاز این عملیات موسوم به «سپر فرات»، آن را عملیات مشترک بر ضد داعش و نیروهای تحت رهبری کُردها که در منطقه حضور دارند، معرفی کرده بودند. مقامات آنکارا به آنها اخطار کردند از سرزمین های ساحل راست رودخانه که به تازگی تحت کنترل خود درآورده بودند و سپس از مواضع خود در جنوب جرابلس که روز پنجشنبه هدف تیراندازی توپخانه ترک ها قرار گرفته بود، عقب نشینی کنند.
این تحولات، تهدیدی برای پایان یافتن دوره به ویژه مطلوب برای کُردهای سوریه است. پس از محاصره کوبانی که از پاییز ٢٠١٤ آغاز شد، مبارزان کُرد به متحدان مهم زمینی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در سوریه تبدیل شدند. این مشارکت موثر در چارچوب محدود نبرد با نیروهای جهادی همواره افزایش یافت، هر چند که فرماندهی آنها برخاسته از حزب کارگران کردستان بود، این سازمان مسلح منطقه ای توسط کُردهای ترکیه که در سال ١٩٨٤ با آنکارا در جنگ هستند و از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی طبقه بندی شده اند، تأسیس شده است.
بازی فریبنده
مبارزان کُرد سوریه با حمایت هوایی دائمی و سپس کمک های زمینی از سوی عوامل نیروهای ویژه آمریکا و ائتلاف، توانستند فراتر از مناطق کُردها که از ابتدا در آن مستقر بودند، پیشروی کنند برای این که شمال شرقی کشور را تحت سلطه خود درآورند. به دست آوردن پیروزی های پی در پی، مبارزه با نیروهای جهادی و قرار گرفتن تحت حمایت واشنگتن، مبارزان کُرد را در موقعیتی قرار داد که رقه، «پایتخت» سوری داعش را مورد تهدید قرار دادند و به آنها اجازه داد تا جاه طلبی های ارضی خود را تحقق ببخشند و آن را به منطقه ای تحت کنترل دائمی در طول مرز ترکیه تبدیل کنند.
تصرف منبج در دوازدهم اوت، پس از دو ماه محاصره و نبرد طاقت فرسا به این مرحله از گسترش بی وقفه پایان داد. تصرف این شهر تنش های موجود را به اوج خود رساند و مداخله اخیر ترکیه نتیجه آن است. نبرد منبج که مدت مدیدی به تعویق افتاده بود، توانست در اواخر ماه مه به قیمت توافق بین واشنگتن و آنکارا در مورد این که مبارزان کُرد موسوم به پ.ک.ک. باید به محض شکست نیروهای جهادی، این شهر را ترک کنند، آغاز شد. فقط متحدان عرب محلی آنها در درون نیروهای دمکراتیک سوریه که در تصرف شهر کمک کردند، باید در محل باقی بمانند. باری، سازماندهی نظامی کُرد، ستون فقرات ائتلاف چریکی را که آنها شکل داده اند، تشکیل می دهد و نمی تواند توسط نیروهای دمکراتیک سوریه تشکیل شده باشد.
این بازی فریبنده نتیجه خواست واشنگتن مبنی بر حفظ موثرترین شریک خود در زمین در برابر داعش، ضمن ملاحظه آنکارا در ظاهر به وضعیت غیرقابل دفاعی انجامید که نیروهای کُرد را در وضعیت خطرناک قرار داد. مداخله نظامی آنکارا در سوریه متکی بر تصمیم مقامات ترکیه بر اجرای توافق است.
دیدار جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، از ترکیه در روز چهارشنبه، روز آغاز عملیات نیروهای مسلح ترکیه تحت حمایت واشنگتن علیه شهر جرابلس، نشانگر ایجاد وضعیت جدید توسط آنکارا است. در واقع جو بایدن گفت که واحدهای کُرد به علت شرکت در تصرف منبج حمایت آمریکایی ها را از دست دادند، اگر چه از غرب فرات عقب نشینی نمی کنند.
این تغییر موضع در کوتاه مدت هر گونه پیشروی نیروهای کُردها را به سوی هدفی که پس از تصرف منبج تعیین کرده بودند یعنی شهر الباب، آخرین سنگر مهم داعش در منطقه را منتفی می کند. هر گونه حمله ای با این وسعت غیرقابل تصور است. علاوه بر این، طرح تداوم ارضی بین مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه و مناطق کردنشین عفرین در شمال غربی سوریه از این پس دور از دسترس به نظر می رسد.
خطر تصرف دوباره داعش
از زمان ورود نیروهای مسلح ترکیه به سوریه سرنوشت منبج نیز نامعلوم است. روز پنجشنبه فرمانده کُرد گفت که قبل از عقب نشینی به سوی شرق فرات شهر به شورای نظامی محلی واگذار شده است. گزینه ای که بیشتر به نظر می رسد تأثیر خبری داشته باشد. شورای نظامی منبج فقط یکی از چندین تشکل نظامی تحت فرماندهی نیروهای کُرد در شمال سوریه است. اگر رهبری نظامی کُرد مجبور به ترک منبج به گونه ای موثر باشد، شهر دوباره در معرض خطر تصرف از سوی داعش قرار می گیرد.
نیروهای کُرد که با تهدید حملات جدید از سوی ارتش ترکیه ناتوان شده اند، باید احتمال پیشروی گروه های مسلح تحت حمایت آنکارا در مناطقی که آنها به آن چشم دوخته اند یا فشار فزاینده بر مناطقی که آنها تا کنون تصرف کرده اند، پیش بینی کنند. به نظر می رسد رهبری نظامی کُرد در سوریه که بیشتر از همیشه به حمایت آمریکا وابسته است، تضعیف شده یا شاید بتوان گفت از این نیز فراتر رفته و حذف شده است. بمباران های حزب کارگران کردستان در ترکیه که آخرین آنها در روز جمعه در ایستگاه پلیس در جیزره، در جنوب شرقی کرد نشین کشور، ١١ کشته و ٧٨ مجروح به جای گذاشت، برای برهم زدن توازن قدرت کافی نخواهد بود.

300300

کد خبر: 673321

وب گردی

وب گردی