حذف رانت با معاملات شفاف پتروشیمی در بورس کالا

مدیر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: معاملات شفاف پتروشیمی در بورس کالا باعث حذف رانت و واسطه ها از این بازار شده است.

مصطفی محمد باقری، مدیر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به مزایای موجود در بورس کالا جهت عرضه محصولات پتروشیمی گفت: یکی از مهمترین مزیت های بورس کالا شفافیت معاملات است، کشف نرخ محصولات پتروشیمی براساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می گیرد.
وی درباره وضعیت بازار محصولات پتروشیمی گفت: هیئت دولت به منظور جلوگیری از رانت های موجود در بازار محصولات پتروشیمی خارج از بورس، مصوبه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را به تصویب رساند تا تمام فعالان و بهره برداران این بخش وارد بورس شده و دربازاری شفاف و بدون رانت اقدام به خرید کنند.
محمدباقری خاطرنشان کرد: تمام موانع موجود در راه خرید کلیه صنایع پایین دستی پتروشیمی توسط بورس کالای ایران برداشته شده و هیچ بهانه ای جهت خروج این محصولات از بورس کالا وجود ندارد.

وی درباره تاثیر بورس کالا در بازار محصولات پتروشیمی گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و معاملات آن در خارج از بورس به طور قطع باعث عدم شفافیت معاملات خواهد شد و بسیاری از خریداران می بایست از طریق واسطه اقدام به خرید کنند در صورتی که در بورس کالا چنین چیزی وجود ندارد و تمامی معاملات بدون واسطه صورت می گیرد.

وی نقش موثر دولت در بهبود روند بورس کالا را اینگونه بیان کرد: در صورتی که دولت اقدام به حمایت همه جانبه از عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کند، کمک شایانی را در راستای بهبود روند معاملات و شفاف سازی محصولات کرده است. همچنین عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی میتوانند برای توسعه و گسترش صنایع و همچنین فعالیت خود از طریق ابزارهای موجود در بورس کالا تامین مالی کنند.

601/401

کد خبر: 673479

وب گردی

وب گردی