از سوی محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر ساخته شد; سیستمی برای پایان دادن به کابوس خواب‌آلودگی راننده

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، سیستمی برای پایان دادن به کابوس خواب‌آلودگی راننده ساختند.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس گزارش حوادث رانندگی، 45 درصد از آمار تصادفات به خواب آلودگی رانندگان تعلق دارد. محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در تحقیقات کشور، اقدام به طراحی و ساخت سامانه‌ای برای اخطار و اعلام خواب آلودگی راننده کردند. این طرح پژوهشی و علمی از سوی دکتر آتا جهانگیر مشیدی و آرش کریمی دانشجوی کارشناسی مهندسی کنترل طراحی و اجرا شده است.

جهانگیر مشیدی در این باره به خبرنگار آنا گفت: تصادفات رانندگی یکی از تلخ‌ترین وقایع مرگ و میر در سطح کشور است که نیازمند تحقیقی همه‌جانبه برای بررسی همه عوامل به وجود آورنده آن است، اما خواب آلودگی راننده به‌عنوان شایع‌ترین عامل جزو مواردی است که به طور مستقیم به راننده مرتبط بوده و نیازمند فرهنگ‌سازی ویژه است.

وی ادامه داد: در این طرح با در نظر گرفتن این عامل، سیستمی طراحی شد که وضعیت راننده را در طول سفر بررسی و در صورت خواب آلودگی ابتدا با اعلام یک زنگ هشدار به راننده و سایر افراد درون خودرو سعی در متوجه کردن خطر تصادف می‌کند که در صورت عدم توجه راننده مشخصات راننده شامل شماره گواهینامه، شماره پلاک خودرو، موقعیت محلی (طول و عرض جغرافیایی) به سامانه اعلام تخلفات پلیس راهور نیروی انتظامی ارسال می‌شود.

جهانگیر مشیدی با توجه با کارایی و قابلیت این سیستم ادامه داد: وقایع تلخ ماه‌های اخیر در کشور انگیزه کار بر روی این موضوع را دوچندان کرد و اگر سرنشینان خودرو از وضعیت راننده باخبر بودند، این حوادث تلخ رخ نمی‌داد. در این طرح نیز با توجه به بستر و سامانه موجود در راهنمایی و رانندگی کشور سعی در طراحی سیستمی شد که بتواند با حداقل امکانات از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری کند.

وی افزود: در آینده نزدیک با نصب این سیستم بر روی ناوگان بین شهری شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای و امن‌تر شدن جاده‌های کشور خواهیم بود.

محقق جوان دانشگاه از حمایت‌های مسئولان حوزه پژوهش و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در طراحی و تولید این سیستم مهم قدردانی کرد و چنین دستاوردهایی را افتخاری بزرگ و درخشان برای دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

20101

کد خبر: 673482

وب گردی

وب گردی