ایران به موافقتنامه نیس و لوکارنو پیوست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه موافقتنامه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه نیس و لوکارنو موافقت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه، لایحه موافقتنامه الحاق دولت ایران به موافقتنامه های نیس و لوکارنو را با 155 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
براساس این گزارش در ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به موافقتنامه نیس درباره طبقه بندی بین المللی کالاها و خدمات برای اهداف ثبت علائم، مشتمل بر 14 ماده و موافقتنامه لوکارنو درباره ایجاد طبقه بندی بین المللی برای طرح های صنعتی، مشتمل بر 15 ماده به شرح پیوست ملحق گردد و اسناد الحاق را نزد امین اسناد موافقتنامه ها تودیع کند.
براساس تبصره 1 این لایحه، دولت موظف شد کلیه اصلاحیه های موضوع ماده (8) موافقتنامه نیس و ماده (8) موافقتنامه لوکارنو را در مهلت مناسب و پیش از انقضای مهلت های مورد نظر در مواد یاد شده طبق اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی اعلام کند.
در ادامه این تبصره آمده است: چنانچه مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ها را تصویب ننماید، دولت موظف است مراتب عدم پذیرش اصلاحیه را ظرف مهلت مقرر در موافقتنامه های یاد شده به امین اسناد اعلام نماید.
در تبصره 2 این لایحه نیز تاکید شده است که رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه بازنگری در اجرای ماده (11) موافقتنامه نیس و ماده (11) موافقتنامه لوکارنو الزامی است.
به گزارش ایرنا در اصل 77 قانون اساسی آمده است:عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

202

کد خبر: 673577

وب گردی

وب گردی