کاهش 6.5 درصدی سزارین نسبت به زایمان طبیعی/ 200 واحد آمبولانس موتوری در سطح تهران مستقر می شوند

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: به زودی شاهد راه اندازی 7 پایگاه اورژانس هوایی جدید در 7 نقطه از کشورخواهیم بود. هدف نهایی ما در این حوزه ایجاد 44 پایگاه در 150 هزار کیلومتر از نقاط روستایی و محروم کشور است.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر محمد اقاجانی در نشست خبری صبح امروز بامروری بر کارنامه دولت و وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت درحوزه درمان گفت: زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد با مشکلات جدی در حوزه درمان مواجه بودیم. مهم‌ترین مشکل مردم در زمینه پرداخت هزینه‌های درمان بود و میزان پرداختی از جیب مردم به 60 درصد رسیده بود. میزان خانوارهایی که به دلیل هزینه‌های درمان زیر خط فقر قرار می گرفتند به 7 درصد رسیده بود.
او افزود:از نظر دسترسی به خدمات در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به ویژه مناطق محروم بامشکلات زیادی مواجه بودیم زیرا تجهیزات پزشکی فرسوده بود و از لحاظ توازن هزینه و درآمد بیمارستان‌ها ورشکسته محسوب می‌شدند.
او با اشاره به کمبود نیروی انسانی قبل از آغاز طرح تحول سلامت گفت: نیروی انسانی هم دچار مشکلات متعددی بود و در نقاط محروم با مشکلات بسیاری از قبیل کمبود نیروی انسانی پزشک و پزشک متخصص مواجه بودیم.
او ادامه داد: برای بهبود این وضعیت بعد از یک فاز مطالعاتی 6 ماهه طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه 93 آغاز شد و پس از گذشت 2 سال از آغاز این برنامه با توجه به نظر سنجی های رسانه ها و دستگاه های مختلف میتوان گفت نتایج این طرح مورد قبول مردم است و از اقدامات وزارت بهداشت راضی هستند.

آقاجانی افزود: البته باید توجه داشت مفهوم این رضایتمندی این نیست که مردم با مشکلات مواجه نیستند اما مردم قدر این زحمات را دانسته‌اند و و از مشکلات و کاستی‌ها چشم پوشی می کنند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا خواسته مقام معظم رهبری که فرمودند کاری کنیم تا اگر بیماری در خانواده‌ای وجود دارد جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، محقق شود. در حال حاضر 95 درصد ایرانیان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دارند و دولت حدود 11 میلیون نفر( 10 میلیون 670 هزار نفر) از افراد فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه قرار داده است و برنامه کاهش پرداختی ها برای بیش از 16 میلیون بیماری که در بیمارستان ها بستری بودند صورت گرفت و هزینه‌های تین افراد از 37 درصد به 3.6 درصد کاهش پیدا کرد.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه هتلینگ بیمارستان ها

آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: پیش از طرح تحول سلامت 67 درصد بیمارستان‌ها فرسوده بودند و حتی بیمارستان‌هایی داریم که قدمت آنها به بیش از 100 سال می رسید. به همین منظور طرحی برای بهبود وضعیت هتلینگ آغاز شد که بر اساس آن 2 میلیون متر مربع فضای فیزیکی و 40 هزار تخت بیمارستانی بازسازی شده‌ است. همچنین 12 هزار و 500 اتاق پرستاری تجهیز و بازسازی شده و 77 هزار مورد تجهیزات پزشکی در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: همچنین 27 هزار قلم تجهیزات پزشکی متوسط و سنگین از حداقل 50 میلیون تا سقف 5 میلیارد تومان برای بیمارستان‌های وزارت بهداشت و با تمرکز بر نقاط محروم فراهم شده است . اکنون به هر منطقه‌ای بروید هم روند بازسازی و نوسازی و تجهیزات متعددی را مانند سی تی اسکن، رادیولوژی و ...را مشاهده می کنید.

کاهش 6.5 درصدی زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی

آقاجانی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در زمینه زایمان طبیعی گفت: یکی از مشکلات بهداشتی ما شاخص زایمان طبیعی در برابر سزارین بود. به طوریکه طی 20 سال شاهد افزایش سزارین در برابر زایمان طبیعی بودیم و ایران و برزیل بیشترین آمار سزارین را نسبت به جمعیت‌شان در جهان داشتند. پس از اجرای طرح تحول روند افزایشی زایمان سزارین نه تنها متوقف شد، بلکه به میزان 6.5 درصد نسبت به زایمان طبیعی کاهش یافت.

او ادامه داد: حدود یک میلیون و 150 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شد و در بسیاری از بیمارستان ها دوره‌های آموزشی و توانمندسازی مادران صورت گرفت و وضعیت زایشگاه‌ها اصلاح شد.در ادامه در قالب طرح تحول سلامت 1800 واحد اختصاصی زایمان در سراسر کشور راه اندازی می‌کنیم که تا کنون 800 واحد به بهره‌برداری رسیده و یا در حال تجهیز است و در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

استقرار 200 واحد آمبولانس موتوری در سطح تهران

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی گفت: در قالب طرح نظام سلامت 1600 آمبولانس پیشرفته جدید در سه تیپ برای ناوگان 115 توزیع می‌شود و آن ها را تا پایان سال تحویل می‌دهیم و این کار تحول عظیمی را در این حوزه ایجاد می‌کند. همچنین توانسته ایم 21 پایگاه اورژانس هوایی ایچاد کنیم که تا کنون به 4 هزار و 20 مصدوم امدادرسانی کرده اند.

او با اشاره به اقدامات جدیدی که در زمینه اورژانس هوایی صورت گرفته است افزود: به زودی شاهد راه اندازی 7 پایگاه اورژانس هوایی جدید در 7 نقطه از کشورخواهیم بود. هدف نهایی ما در این حوزه ایجاد 44 پایگاه در 150 هزار کیلومتر از نقاط روستایی و محروم کشور است.قرار است همین امسال 200 واحد آمبولانس موتوری را در سطح تهران مستقر کنیم زیرا در تهران با ترافیک‌های سنگین روبرو هستیم که این موضوع دسترسی آمبولانس‌های ما را به نقاط شلوغ شهر بسیار کند می‌کند.

آقاجانی ادامه داد: در حال حاضر از طریق قرارداد با نیروهای مسلح بالگردهایمان را تامین می‌کنیم، اما برای تامین بالگردهای تخصصی اورژانس با سه شرکت تولید کننده بالگرد در دنیا مذاکراتی انجام دادیم و درصورت نهایی شدن امکان اورژانس های تخصصی با امکان دید در شب برای هموطنان فراهم می شود.

اقدامات انجام شده در زمینه سوختگی و روان پزشکی

آقاجانی درباره بیماران سوختگی گفت: برای بیماران سوختگی 18 بخش ICU در دستور کار قرار گرفت است که برخی از آنها تکمیل شده و بقیه نیز تا پایان سال 95 تکمیل خواهد شد. بنابراین در قالب این برنامه 180 تخت سوختگی ایجاد می‌شود و بیمارستان سوختگی را هم یا تحویل داده‌ شده یا در حال ساخت هستند.از طرفی همه هزینه بیماران سوختگی را در حوزه بستری در بیمارستان‌های دولتی پوشش می‌دهیم و درباره هزینه‌های بعد از ترخیص نیز چه در زمینه دارو و چه پانسمان بخشی از آنها تحت حمایت سازمان غذا و دارو و بیمه‌ها هستند.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه روانپزشکی افزود: متاسفانه ما در کشور شاهد افزایش بار بیماری‌های روانی هستیم و به همین دلیل یکی از تمرکزهای طرح تحول نظام سلامت بر روی خدمات روانپزشکی و به ویژه تخت‌های بستری بود. گاهی شاهد بودیم که بیماران روانپزشکی هفته‌ها پشت درب‌های بیمارستان معطل می‌مانند اما اکنون توانسته‌ایم 1000 تخت روانپزشکی را در بیمارستان‌های موجود اضافه کنیم و وضعیت‌مان نسبت به قبل بهتر است. در عین حال همچنان درصددیم که با تغییر کاربری برخی تخت‌ها، تخت‌های حوزه روانپزشکی را گسترش دهیم.

او ادامه داد: همچنین برنامه‌ای برای ادامه درمان بیماران روانپزشکی بعد از ترخیص‌شان از بیمارستان در نظر داریم زیرا که یکی از مشکلات ما در این حوزه بستری‌های مکرری است که انجام می‌شود. این برنامه در سه استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود و در صورت مناسب بودندر کل کشور اجرا خواهد شد.

20106

کد خبر: 673644

وب گردی

وب گردی