آیت الله هاشمى از چه محصولات دانش بنیانى در واحد دماوند دیدن کرد؟

دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با قدمت 14ساله توانسته جای خود را در صنعت باز کند در همین راستا دانشجویان سهم قابل توجهی از تحقیق و پژوهش را در این دانشگاه بر عهده دارند.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند افتتاح شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در بازدید از واحد دماوند، از مرکز رشد این واحد دانشگاهی بازدید کرد.

برای اطلاع بیشتر از فعالیت های بیشتر این مرکز با امید کاویانی پور، مسئول مرکز رشد، مخترعان دانشجو و اعضای هیات علمی واحد دماوند گفت و گویی انجام دادیم.

کاویانی پور، مسئول مرکز رشد درباره اینکه از چه زمانی فعالیت این مرکز آغاز شده گفت: این مرکز از اردیبهشت ماه امسال فعالیت خود را با 5هسته فناور آغاز کرده است.

او فعالیت های مرکز رشد واحد دماوند را در حوزه فنی مهندسی عنوان کرد و در معرفی محصولات این مرکز افزود: اولین محصولی که در این مرکز ارائه شده، یک بازی آنلاین استراتژیک است که توسط دانشجویان رشته کامپیوتر واحد تهیه شده است.

وی در تشریح دیگر محصولات مرکز رشد دماوند گفت: محصول دیگری که در این مرکز تهیه شده، ایده برای ساخت یک منیع تغذیه آزمایشگاهی است که ویژگی اصلی محصول فنی است که دور موتور را بر اساس دمای هوای منیع تغذیه، تنظیم می کند.

کاویانی پور ادامه داد: محصول بعدی مرکز ما هسته درایور موتور است که در محصولات رباتیک مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه کاربردی این محصول هم در ربات های واحد دماوند مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین استابیلایز محصول دیگری است که ولتاژ را تثبیت می کند. ویژگی که نسبت به مدل های مشابه دارد نمایشگری است که روی ولتاژ نصب شده و حفاظت از دستگاه را دوچندان می کند به این ترتیب که با اضافه شدن بار اضافه و یا هنگامی که ولتاژ ورودی افزایش پیدا کند به وسیله این ولتاژ از دستگاه محافظت می شود.

مدیر مرکز رشد واحد دماوند افزود: محصول دیگر این مرکز، هیتر سبز است که ساخت یکی از اعضای علمی مرکز است. هیترسبز یا بخاری های تشعشعی است که هم تولید آلودگی ندارد و هم هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین است. این وسیله تولید پیشرفته ای است که تنها چند کشور توانایی ساخت آن را دارد بعلاوه این وسیله در گلخانه، صنایع رنگ، خودروسازی و سوله ها قابل استفاده است.

کاویانی پور ادامه داد: از بین تمامی محصولات ما هیتر سبز به عنوان یک محصول دانش بنیان در بازار وجود دارد. پنل ها ابعاد و اندازه متفاوتی دارند که همین موضوع دلیل تفاوت قیمت انها است اما پنلی که مرکز تولید کرده قیمتی حدود یک میلیون و سیصد دارد که با توجه به قابلیت فن دار بودن این پنل به قیمت تولید اولیه در بازار به فروش می رسد.

همکاری دانشجویان آزاد اسلامی در قراردادهای نفتی

دکتر فضلی، عضو هیئت علمی واحد دماوند درباره ماکت دکل حفاری و ویژگی های آن گفت: اعضای تشکیل دهنده این ماکت شامل خود دکل ،صفحه دکل، میز دوار ، لوله های حفاری، لوله های کناری و حوضچه های گل است. موتورهای این دکل به وسیله دینام فعال شده و گل حفاری را بالا و پایین می کنند . این دکل توسط سیستم حفاری هرزگردی که به مته متصل است فعال می شود. کار این دکل به این ترتیب است که لوله های حفاری از طریق میز دوار وارد و با ورود تمام لوله ها عمل حفاری انجام می شود. لوله های حفاری با نام لوله های جداری از طریق میز دوار وارد و بعد از ورود لوله های کیسینگ گل حفاری هم به آن اضافه می شود.

او افزود: گل حفاری، 3 نقش مهم در کار دکل دارد نخست اینکه هنگام حفاری مته، حرارت بالا می رود و ممکن است در داخل چاه انفجار شود در این شرایط گل حفاری مته را خنک نگه می دارد.کار دوم آن این است که به صورت اندود کناره چاه را گرفته و مانع از ریزش چاه می شود. وظیفه دیگر گل حفاری خارج کردن خورده های حفاری است که کاتینگ خوانده می شود.

او مشارکت دانشجویان واحد دماوند را در بحث ازدیاد-برداشت میادین نفتی را بخشی از رسالت دانشگاه ها در حل مشکلات صنعت دانست و گفت: دانشجویان ما در زمینه سیستم شکست هیدرولیک فعالیت می کنند، به این طریق که ضریب شکست سنگ را مورد بررسی قرار داده و با توجه به تخلخلی که در سنگ است به آن آب تزریق می کنند.هرچه میزان شکست و خورد شدن سنگ بیشتر باشد برداشت ما افزایش می یابد.

فضلی همکاری واحد دماوند دانشگاه آزاد اسلامی در قرارداد های نفتی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: دانشگاه آزاد دماوند با مدیریت اکتشاف نفت و پژوهشگاه صنعت نفت همکاری دارد همچنین قرار است هفته آینده طبق صحبت هایی که با مدیر عامل شرکت مفسا، آقای شریفی نیا داشتیم قرارداد همکاری ببندیم.

او گفت:قرارداد های نفتی ما به عنوان پروژه پایان نامه مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد. دانشجویان پس از وارد کردن دیتاها بر اساس ارقامی که شرکت نفت به آنها داده است این رقم ها را آنالیز کرده و یه شرکت نفتی تحویل می دهند. به این ترتیب هم پایان نامه خود را ارائه کرده اند و هم قراردادی که با شرکت های نفت بستیم انجام می شود.

ارتباط ما با صنعت نفت حدود ۴-۵ سال است که با حمایت دکتر طباطبایی و دکتر باغبانی انجام می شود.

این دوچرخه قابلیت تعویض دنده دارد

سروش پیمان مقدم، مخترع دوچرخه برقی با بیان تفاوت های این دوچرخه با دوچرخه های موجود در بازار گفت: دوچرخه های موجود توپی-برقی هستند که یا توپ های جلو و یا عقب برقی می شوند. تفاوت این دوچرخه این است که خودرو دوچرخه، برقی شده است.

او افزود: این دوچرخه با رکاب برقی قابلیت تعویض دنده را دارد که دوچرخه های موجود ر بازار این امکان را ندارند، دلیل این تفاوت اضافه کردن خورشیدیی است که در کنار دوچرخه قرار دارد. این دوچرخه با اینکه می تواند مسیرهایی را باشیب زیاد طی کند اما وزن بالایی دارد که مشکل ساز است.

وی افزود: با توجه به حمایت هایی که مسئولان دانشگاه از محققان می کنند، مسئولان واحد دماوند هم درصدد ایجاد تفاهم نامه با شهرداری دماوند برای این دوچرخه هستند تا از این محصول در پیاده روی سلامت شهرستان استفاده شود.

20103

کد خبر: 673715

وب گردی

وب گردی