مصباحی مقدم در پاسخ به ایسکانیوز: هیچ نشانه جدی برای رد صلاحیت روحانی وجود ندارد/قوه قضائیه نتیجه رسیدگی به پرونده احمدی نژاد را به مردم گزارش دهد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیرامون مباحث مطرح شده مبنی بر رد صلاحیت روحانی گفت: هیچ نشانه جدی برای رد صلاحیت اقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم درنشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر این که دیدارهای برخی اصولگرایان با مراجع قم شائبه های انتخاباتی را در بر دارد نظر شما چیست؟ گفت: جامعه روحانیت مبارز در این زمینه بحثی را نداشته اما در مورد فعالیت های زودهنگام انتخاباتی اگر به عنوان تمهید مقدمات باشد اشکالی ندارد اما اگر تبلیغات انتخاباتی صورت گیرد اشتباه است لذا خاصیت خود را از دست می دهد و انتظار از شخصیت های اصولگرا این است که برای اعلام تمایل به کاندیداتوری در فرایند جمعی وارد شوند چون اقدام شخصی اقدام های جمعی را خنثی می کند.

او ادامه داد: تجربه داریم که آقای هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 بود و جامعه روحانیت مبارز دور دوم از او حمایت نکرد و این به رفتار کاندیدا بستگی دارد و گاهی نامزدهای انتخاباتی از جامعه تقاضای حمایت می کنند و ما در اقدام جمعی به نتیجه می رسیم و گاهی هم افراد مستقلا وارد عرصه انتنخابات می شوند که الزامی برای حمایت نداریم بنابراین همه چیز به شرایط موجود در فضای انتخاباتی بازمی گردد.

او همچنین پیرامون بحث رد صلاحیت روحانی از سوی شورای نگهبان به ایسکانیوز گفت: تصور نمی کنم هیچ نشانه جدی برای رد صلاحیت اقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وجود داشته باشند.

مصباحی مقدم در رابطه با جلسات اخیر جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: موضوع انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت و کمیته سیاسی اخیرا جلساتی با نمایندگان احزاب اصولگرا برگزار کرده است و انتظار ما از احزاب اصولگرا این است که فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند و همچنین اصولگرایان همراهی خود را با اقدامات جامعه اعلام کرده اند و گفته اند مانند گذشته منتظم به محوریت جامعه روحانیت هستیم و با وفاداری به جامعه روحانیت که همیشه قدم های اول را برمی دارد این جلسات مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

او افزود: همه پذیرفتند تا اقداماتی صورت گیرد و مقرر شد با همه احزاب اصولگرا تعامل کنیم و با شخصیت های اصولگرا صحبت کرده تا راهکاری برای انتخابات آینده داشته باشیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد دیدار ایت الله یزدی و موحدی کرمانی گفت: این دیدار اکنون در حد پیشنهاد است و اطلاعی از برقرار شدن یا نشدن آن ندارم.

مصباحی مقدم پیرامون حضور آیت الله مصباح یزدی در جلسات جامعتین گفت: بنای جامعه روحانیت مبارز ورود به انتخابات است در صورتی که جامعه مدرسین هم قبول کند و مشترکا به همکاری بپردازیم و بیشتر از این دنبال چیزی نیستیم.

کاندیدای انتخابات نیستم

اودر پاسخ به سوالی مبنی بر کاندیداتوری خود گفت: قطعا کاندیدا نیستم و هنوز وارد مصادیق انتخاباتی نشده ایم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیرامون شرط آیت الله مصباحی یزدی برای جامعتین مبنی بر این که از جلیلی و لنکرانی در انتخابات حمایت شود گفت: در مورد شرط آیت الله مصباحی یزدی این موضوع مربوط به دوره گذشته است و در دوره جدید نه چنین چیزی مطرح شده و هیچ نشانه ای از ایشان برای ورود به اننخابات نداریم و نه این که جامعه روحانیت بنای مشورت با ایشان را دارد و در دوره قبل هم ایشان برای همکاری به میدان نیامدند.

او در رابطه با احتمال حضور روحانی و حمایت جامعه روحانیت گفت: آنچه که قبلا مصاحبه کردم به عنوان دیدگاه شخصی بیان شده اما اکنون به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز سخن می گویم و به عنوان سخنگو نمی توانم نفیا و اثباتا در مورد آقای روحانی اظهار نظر کنیم لذا هنوز وارد مصادیق نشدیم و به جمع بندی نرسیده ایم.

وی در ادامه پیرامون بحث عبور از روحانی از سوی جامعه روحانیت گفت: عبور وقتی است که تصمیم گرفته باشیم و هنوز برای کاندیداتوری آقای روحانی بحث آن مطرح نشده است که بخواهیم عبور کنیم.

انتخابات ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نمی گیرد

مصباحی مقدم در مورد سوالی مبنی بر تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران گفت: انتخابات ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نمی گیرد آنچه در آمریکا به عنوان دو جناح سیاسی تاثیرگذار بر انتخابات است و می خواهند تاثیرگذاری در ایران داشته باشند اتفاق نمی افتد و مردم دولتمردان ما این طور فکر نمی کنند که نظام آنها استکباری است و انتخابات ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نخواهد کرد.

او در رابطه با تشکیل زمان و تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: آن شورا مجددا شکل نگرفته است و ما در قدم های نخستین هستیم و امیدواریم به زودی ائتلافی تشکیل بدهیم و سعی می کنیم هرچه سریع تر به نتیجه برسیم.

جامعه روحانیتمبارز اقبالی به احمدی نژاد نخواهد داشت

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در رابطه با احتمال حمایت جامعه روحانیت مبارزه از احمدی نژاد گفت: اقای احمدی نژاد دوره تاثیرگذاری سیاسی خود را طی کرده است و جامعه روحانیت مبارز نه اقبالی به شخص احمدی نژاد خواهد داشت و نه به کاندیدایی که او معرفی کند.

او افزود: جامعه روحانیت مبارز یک جریان مستقل و معتدل است و تبعا تاریخ فعالیت های این جامعه نشان می دهد که تندروی را نمی پذیرد و اگر در جریان های تندرو تعدیل شوند با آنها همراهی می کنیم و در غیر این صورت همکاری با تندروها نخواهیم داشت.

این فعال اصولگرا بیان کرد: جامعه روحانیت مبارز هیچ گاه به فکر ائتلاف با اشخاص نبوده بلکه به فکر ائتلاف با تشکل ها بوده است و با توجه به این که آیت الله محمد یزدی هم تلاش می کنیم در قالب جامعه مدرسین به همگرایی و ائتلاف برسیم نه به عنوان شخص.

دعوت آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، امامی کاشانی در جلسات

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا از آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، امامی کاشانی دعوت شده است گفت:

از این آقایان برای شرکت در جلسات دعوت می شود و من در جلسه گذشته از دبیرخانه جامعه روحانیت تقاضا کردم که دعوت نامه ها را برای ایشان ارسال کند. اخیرا بازخورد این مساله را گرفتم و دیدم دعوتنامه ها ارسال شده است و امیدوارم آقایان مرحمت کنند و در جلسات جامعه حاضر شوند. این آقایان عضو جامعه روحانیت و از بنیان گذاران آن هستند و مکررا هم با آنها گفتگوهایی داشتیم و از برخی از آنها به طور خاص دعوت کردیم در جلسات ما حاضر باشند. ما راه حل دیگری جز انتظار تشریف‌فرمایی این آقایان به جلسات جامعه نداریم.

احمدی نژاد اعلام کرد که من اصول گرا نیستم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت اصولگرایان در دو انتخابات گذشته از احمدی نژاد گفت: جامعه روحانیت نه در سال ۸۴ و نه در سال ۸۸ از احمدی نژاد حمایت نکرد البته احمدی نژاد مکررا اظهار می کرد که من با حمایت احزاب اصول‌گرا به ریاست جمهوری نرسیدم و اواخر دوره خود نیز اعلام کرد که من اصول گرا نیستم بنابراین ما تصور نمی کنیم که ضرورتی داشته باشد روی شخص احمدی نژاد حساب خاصی را برای انتخابات بعدی باز کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت در مورد برنامه این تشکل برای همکاری با جبهه پایداری گفت: آقای مصباحی یزدی به میدان نیامدند و بعید هم می دانم به میدان بیایند و در مورد پایداری از آنها برای پیوستن به حرکت ما دعوت می کنیم تا در یک کار جمعی به نتیجه برسیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که احمدی نژاد اخیرا اعلام کرده اگر اصول گرایان از من حمایت کنند من در دقیقه ۹۰ به نفع کاندیدای آنها کنار خواهم کشید، گفت: ما فقط می توانیم بگوییم از اظهار لطف آقای احمدی نژاد تشکر می کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات جامعه روحانیت و کلیت جریان اصول گرایی در خصوص بحث پارلمان اصول گرایی صحبتی شده است، گفت: هنوز بحثی در این رابطه انجام نگرفته است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت بنده به عنوان یک نظر شخصی در یک مصاحبه گفتم در صورتی که روحانی اقداماتی را در ماه های باقی مانده تا انتخابات ۹۶ داشته باشد که موجب جلب رضایت مردم شود، وی رای آوری بالایی در انتخابات خواهد داشت. اما این سخن به معنای اعلام موضع از جایگاه سخنگوی جامعه روحانیت نیست.

در جریان اصول گرایی با قحط الرجال رو به رو نیستیم

وی تاکید کرد: من معتقدم ما در جریان اصول گرایی با قحط الرجال رو به رو نیستیم زیرا ظرفیت ها و توانایی های آقای روحانی را در دیگر افراد نیز داریم.

مصباحی مقدم گفت: اگر کسانی با تجربه مدیریتی قوی‌تر و بیشتر بتوانند راه حل ها و راهکارهایی را جهت حل مشکلات اقتصادی مردم ارائه دهند و بتوانند به سرعت این مشکلات را مرتفع کنند حتما با اقبال بیشتر مردم رو به رو خواهند شد. البته من از افراد اسم نمی برم تا معنای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی به خود نگیرد.

او افزود جامعه روحانیت طی یک بحثی که در زمان حیات مرحوم مهدوی کنی داشت در یک انتخابات در صورتی که دو نفر شرایط برابر سیاسی و مدیریتی داشته باشند از فرد روحانی در مقابل فرد غیرروحانی حمایت می کند.

هر کسی دفاع تمام عیاری را از احمدی نژاد کرد باید مسئولیت اقدامات او را بپذیرد​

مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه مسئولیت هشت سال عملکرد احمدی نژاد باید به پای چه جریانی نوشته شودگفت: اگر ما در کشور احزاب قدرتمندی داشتیم که مسئولیت کاندیداتوری افراد را می پذیرفتند طبعا مسئولیت اقدامات رئیس جمهور منتخب بر عهده آن جریان بود اما ما در کشور احزاب قدرتمند نداریم و کاندیداها راسا به میدان می آیند و مردم نیز به آنها اقبال می کنند و احزاب هم بعضا حمایت هایی را دارند و احمدی نژاد به همین شکل انتخاب شد و مسئولیت اقدامات خود را خودش باید بپذیرد.

اوبا بیان اینکه حاکمیت یکپارچه از احمدی نژاد حمایت نکرد،افزود چرا باید مسئولیت اقدامات وی را کسانی بپذیرند که زیر مسئولیت کاندیداتوری او نرفتند هر کسی دفاع تمام عیاری را از احمدی نژاد کرد باید مسئولیت اقدامات او را بپذیرد اما اگر حمایت ها نسبی، مشروط، موردی و همراه با انتقاد و اعتراض بود نمی توان خروجی فعالیت های کسی را پای جریانی نوشت که حمایت های نیم‌بندی داشتند.

اگر موسوی به نتیجه انتخابات تن می داد رییس جمهور بعدی بود

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیرامون اینکه ایا انتخابات سال ۸۸ همچنان فضای سیاسی را تحت تاثیر قرار داده، آیا این انتخابات را هم تحت تاثیر می‌گذارد؛ گفتمعتقدم : انتخابات سال ۸۸ ، انتخابات بسیار خوب و یک حماسه سیاسی بود، لذا 40د میلیون نفر به پای صندوق رای آمدندن و تیجه هم این شد ۲۵ میلیون رای احمدی‌نژاد و ۱۳ میلیون میر حسینموسوی اخذ کردند و اگر موسوی به نتیجه انتخابات تن می‌داد و صبر می کرد تا دور بعد شک نداشتم رییس جمهور بعدی بود، اگر دروغ تقلب را دنبال نمی‌کرد، جامعه با مشکل مواجه نمی‌شد. اعتراض بی‌معنای آقایان موسوی و کروبی باعث هزینه سنگین به جمهوری ‌اسلامی در منطقه و داخل شد و ظلم بزرگی بود چراکه تاریخ نشان داده کسی سفارشی از صندوق رای بیرون نمی‌آید.

در جمهوری اسلامی هیچ کس با سفارش از صندوق‌های رأی بیرون نمی‌آید

مصباحی مقدم یا بیان اینکه در جمهوری اسلامی هیچ کس با سفارش از صندوق‌های رأی بیرون نمی‌آید، افزود: بعدها برخی متوجه اشتباه آقایان موسوی و کروبی شدند و حمایت نکردند، کسانی که به خیابان‌ها آمدند و در انتخابات‌ها شرکت نمی‌کردند و به موسوی و کروبی هم علاقه نداشتند، خواستند زیر چتر این اعتراض، مطالبات خود را دنبال کنند و وقتی شعار نه غزه نه لبنان دادند و روی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه خط کشیدند، حکایت از این داشت که پایبند به ارزش‌های دینی هم نیستند، برای همین مردم نه دی به میدان آمدند و ای‌کاش متنبه می‌شدند؛ اگر می‌شد دیگر استخوان لای زخم نمی‌شد. آن اتفاق باعث شد یکسال در منطقه تاثیرگذاری‌مان از دست برود.

او درپاسخ به سوالی مبنبی بر رفع حصر به موسوی و کروبی گفت: این حمایت مربوط به احزاب نبود، حداقل جامعه روحانیت این حمایت را نداشت، اگرچه مرحوم مهدوی‌کنی شخصا از او حمایت کرد و گفت در شرایطی تصمیم می‌گیریم که انتخاب بین بد و بدتر می‌کنیم.

قوه قضائیه نتیجه رسیدگی به پرونده احمدی نژاد را به مردم گزارش دهد

سخنگوی جامعه روحانیت در مورد رسیدگی به پرونده احمدی نژاد و نتیجه آن گفت :اینکه داوری نسبت به کارهای احمدی نژاد نمیشودبه عنوان نماینده سه دوره مجلس از قوه قضاییه گلایه دارم که باید در هنگام خود به اتهامات دولتمردان قبل می‌پرداخت. مجلس هشتم و نهم چند بار تخلفات رییس جمهور را به رای گذاشت و 12 تخلف در دو دوره مطرحو به قوه قضاییه ارائه شد. می‌گویند پرونده در جریان است، آیا نباید به عموم گزارش شود؟ ما نمی‌گوییم ضربتی انجام شود، اما مردم باید مطلع باشند و اینگونه تکلیف انتخابات دوره بعد هم مشخص می دهد.

بازتاب محاکمه موسوی و کروبی به نفع نظام نیست

مصباحی مقدم با اشاره به رسیدگی به اتهامات موسوی و کروبی، گفت: به کرات گفته شده به اتهامات آقایان موسوی و کروبی رسیدگی قضایی شود؛ شفاف‌ترین پاسخ را در این مورد رهبری دادند. به نظر می‌رسد محاکمه به نفع آنها و نظام نیست؛ محاکمه بدون پشیمانی آنها محکومیت‌شان را سنگین می‌کند.اگر بنا باشد محکومیت آنها به اجرا دراید به نفع نظام و خود انها نیست و انعکاس جهانی و بازتاب درونی برای ما چه خواهد بود ، لذا اگر تجدید نظری از سوی خود آنها صورت گیرد، شاید بشود به صورتی مساله را حل کرد اما آنها طوری رفتار کردند که گویی بر حق‌اند پس بهتر است محاکمه را کنار بگذاریم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره صحبتهای مطهری درباره حصر گفت:معتقدم سال ۸۸ و در مناظرات انتخاباتی، تقصیراتی متوجه آقای احمدی‌نژاد بوده، اما وزنی که آقای مطهری به این مسئله می‌دهد را قبول ندارم.

203

کد خبر: 673915

وب گردی

وب گردی