آخرین اثر معماری «زاها حدید» رونمایی شد

یک پاویون بزرگ و قارچی‌شکل اثر «زاها حدید» معمار نامدار عراقی - انگلیسی رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، کارگران دو هفته برای برپا کردن آخرین اثر معماری «زاها حدید» در زمین خانه دوک «دوونشایر» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های انگلیس مشغول کار بودند تا این اثر را در نمایشگاه «مجسمه‌سازی بدون مرز» که از سوی حراجی ساتبی برگزار می‌شود، در معرض نمایش و فروش بگذارند.

این پاویون که 23 متر طول دارد و از آن به‌عنوان آخرین اثر «زاها حدید» یاد می‌شود، در حالی برای فروش گذاشته شده است که خریداران مطمئنا باید زمین بزرگی برای نصب آن داشته باشند.

«سایمون استاک» نمایشگاه‌گردان حراجی ساتبی درباره این اثر گفت: پاویون و پس‌زمینه تاریخی آن، تفاوت آشکاری دارند؛ اما با هم در تناقض نیستند و همدیگر را کامل می‌کنند. درست شبیه طرح هرم در ورودی موزه لوور. این اثر معماری بسیار مسحورکننده است و شما را جذب می‌کند. این یک چیز فوق‌العاده است.

گرچه حراجی ساتبی قیمت دقیق این پاویون را اعلام نکرده است، اما قیمت تقریبی آن چیزی بیش از 500 هزار پوند خواهد بود.

«زاها حدید» در طول دوران فعالیت خود موفق به کسب جوایز فراوانی شد که از آن جمله می‌توان به دریافت مدال سلطنتی معماری در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان گرفت.

وی همچنین در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی «Dame» را از ملکه بریتانیا دریافت کرد.

حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد و پس از فارغ­‌التحصیلی در شرکت معماری استاد سابق خود، شروع به کار کرد تا این‌که در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن افتتاح کرد.

«زاها حدید» ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ (۳۱ مارس ۲۰۱۶) در بیمارستانی در میامی آمریکا و براثر حمله قلبی درگذشت.

منبع ایسنا

508502

کد خبر: 674021

وب گردی

وب گردی