سرگذشت یک انجمن اسلامی؛ از شکستن قفلها تا لیست امید احمدی نژادی ها!

در سالهای دولت های نهم و دهم زمانی که تاب تحمل تشکل های منتقد در دانشگاه ها وجود نداشت ، همزمان با اتفاقاتی که برای انجمن های اسلامی دانشگاه ها در سراسر کشورافتاد وباعث بسته شدن و برخورد با این تشکل ها شده بود، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فشارهای زیادی را تحمل می کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دال نیوز، این روزها باز هم خبر های متفاوتی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گوش می رسد که زنگ خطری جدی را برای جنبش دانشجویی منتقد در دانشگاه به صدا در می آورد.همواره خطرهای زیادی در کمین جریان دانشجویی منتقد بوده و هست که شاید مهمترین آنها: دخالت های بیرونی و خارج از بدنه دانشجویی در نهاد دانشگاه از یک سو و حضور گروه های جعلی و قلابی که برای مدتی در پوسته دانشجویان منتقد حضور یافته و بلافاصله بعد از رسیدن به نتیجه به جای آرمانهای دانشجویی و جنبش دانشجویی راه خود را در پیش می گیرند.
زمانی که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکثرا یا در تعطیلات تابستانی به سر می برند و یا درگیر امتحانات و مشغله های پایان ترم شان هستند تلاشها جهت برگزاری و حال اعلام نتایج انتخابات نیمه کاره و لغو شده ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو چندان شده، گروهی معتقدند انتخابات به دلیل نیمه کاره ماندن نتیجه ای نداشته و نتیجه ای در کار نیست و مجدد باید انتخابات برگزار شود و گروهی نیز با انتشار اخبار در رسانه های نزدیک به خود سعی دارند نتیجه انتخابات را تمام شده اعلام کنند و اخیرا نیز بیانیه آغاز کارشورای مرکزی جدید را صادر نمودند، در حالی که معترضین همچنان منتظر پاسخ نامه های اعتراضی خود به هیئت نظارت بر تشکلهای دانشگاه و وزارت بهداشت هستند.
اما اصل ماجرا چیست؟روند تغیرات در انجمن اسلامی از چه زمانی، چرا و چگونه شروع شد؟چرا انجمن اسلامی به این روزها کشیده شد؟وضعیت انتخابات اکنون در چه مرحله ای است؟ طرفهای درگیر در انتخابات چه کسانی هستند و از چه طیف هایی هستند؟ اعتراض معترضین به چه موضوعی است؟
**دال نیوز"پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان استان فارس "سعی دارد در این گزارش به دور از هر گونه جانب داری از طرف خاصی و بدون غرض ورزی های جانب دارانه ای که سعی بر تخطئه طرفین دارند تا حد امکان شرح واقعی ماجرا را برای روشن شدن اذهان عمومی بیان کند.
روزگاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی شیراز همواره با همین نام و تشکیلات مشترک فعالیت می کرد اما در ابتدای سالهای روی کار آمدن دولت نهم(محمود احمدی نژاد) و روی کار آمدن محمد هادی ایمانیه در دانشگاه علوم پزشکی و دکتر محمد هادی صادقی در دانشگاه شیراز تلاشها جهت تضعیف انجمن اسلامی دانشجویان که به عنوان نهادی قدرتمند در دانشگاه فعالیت می کرد، همزمان با انجمن های اسلامی دانشجویان در سراسر کشور شروع شد.
اولین اقدام جدایی واحدهای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه شیراز بود که با مقاومت دانشجویان رو به رو شد اما در نهایت روسای دانشگاه ها بر دانشجویان چیره شدند و دانشجویان نیز بنا بر شرایط و با توجه به اینکه نیاز به تشکلی مدافع حقوق دانشجویان در آن فضای تاریک را به خوبی احساس می کردند برای جلوگیری از فشارهای بیشتردر آینده تحت فشار شدید و با اکراه به خواسته ها ی دو دانشگاه تن دادند و واحد های انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شیراز از هم جدا شدند.
در سالهای دولت های نهم و دهم زمانی که تاب تحمل تشکل های منتقد در دانشگاه ها وجود نداشت ، همزمان با اتفاقاتی که برای انجمن های اسلامی دانشگاه ها در سراسر کشورافتاد وباعث بسته شدن و برخورد با این تشکل ها شده بود، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فشارهای زیادی را تحمل می کرد.
سال87برای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که اکنون مستقل از دانشگاه شیراز به عنوان واحدی جداگانه فعایت می کرد سالی متفاوت و البته غمناک بود.(به سرگذشت انجمن اسلامی دانشگاه شیراز در گزارش های آتی پرداخته خواهد شد)
انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 87 با انتخاباتی زود هنگام(5ماه مانده به پایان دوره قانونی انجمن اسلامی) که فرمایشی خوانده شد و نه بر اساس آیین نامه تشکلها« توسط خود تشکل» بلکه توسط دانشگاه به ریاست دکتر ایمانیه برگزار شد، انجمن از دانشجویان گرفته شد و گروهی همسو با دولت و ریاست وقت تشکل را در دست گرفتند، در آن دوره" مهدی امیریان"دبیر جدید تشکل شد.
انتخابات یاد شده بنا به آنچه که در بیانیه ها و اعلامیه های وقت انجمن آمده است یکی از عجیب ترین انتخابات های برگزار شده بود که در آن6کاندیدا برای به دست آوردن7کرسی رقابت می کردند و در مجموع 25رای اخذشد! قفل های درب انجمن شبانه شکسته شد و دفاتر تحویل گروه جدید گردید، چیزی که باعث اعتراض شدید دانشجویان و تشنج در سطح دانشگاه شد ودر نهایت منجر به درگیری های شدید در سطح دانشگاه، ممنوع الورودی برخی دانشجویان به دانشگاه، محرومیت ها و برخورد های شدیدی با اعضای سابق انجمن گشت«در این دوره و در پی این اتقاقات 8عضو انجمن اسلامی با حکم کمیته انضباطی با محرومیت از تحصیل مواجه شدند»
(تمام موارد فوق برگرفته از بیانیه های رسمی انجمن در آن زمان می باشد)
پس از اتفاق سال87و انتخابات جنجالی آن سال از انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز در میان دانشجویان و فعالین دانشجویی با پسوند" انجمن جعلی" یاد می شد و تا امروز هیچ گاه کسانی خارج از این طیف نتوانسته اند به این انجمن ورود کنند و اکثریت انجمن را در دست بگیرند.
از سال 92به بعد و با تغییر دولت، امید ها در دانشگاه علوم پزشکی برای تغییر دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس این دانشگاه و از افراد منتسب به جبهه پایداری قوت گرفته که تا کنون این امر نیز محقق نشد و دکتر ایمانه علی رغم اعتراضات شدید دانشجویان و نامه های اعتراضی مکرر به وزیر بهداشت و مسئولین امر همچنان دوازدهمین سال ریاستش بر دانشگاه علوم پزشکی شیراز را می گذراند .
اما در همین بازه زمانی و وقتی که "امیر حسین اکبر پور" دبیری انجمن را بر عهده داشت تغییرات جدی در اساسنامه انجمن و گنجاندن بند هایی مغایر با آیین نامه تشکل های اسلامی از جمله دخالت ادوار5سال گذشته انجمن در اکثر تصمیم گیری های این تشکل که راه را برای تغییر در تشکل تنگ تر و تنگ تر می کرد، با اعتراضات جدی از سوی فعالین دانشجویی همراه بود که این بار نیز نتوانستند نتیجه ای کسب کنند.
برخی از بند هایی که از تاثیر گذاری ادوار 5سال گذشته تشکل در تصمیم گیری های انجمن حکایت دارد:
1-عضویت در شورای عمومی تشکل
2- تایید صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات شورای مرکزی تشکل
3-عضویت در شورای تحقیق تشکل
4-یکی از مراجع استعلام شرایط کاندیدای شورای مرکزی تشکل
5-حضور در هیئت برگزاری انتخابات
6-عضو هیئت تعیین میزان تعداد تعرفه های حق رای هر دانشکده
7-عضو شورای تغییر اساس نامه
و...
همه این موارد در شرایطی است که بر طبق ایین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان تنها کسانی می توانند عضو انجمن باشند که دانشجو و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باشند، مطابق تعاریف زیر:
تشکل اسلامی: جمعیتی مرکب از دانشگاهیان است که پـس از دریافـت مجوز رسمی فعالیت از مرجع ذیصلاح (هیأت نظارت دانشگاه - مصرح در فصل سوم این آیین نامه) در جهت تحقق اهداف اسلامی و ارزشهای انقـلاب و نظـام اسلامی مصرح در چهارچوب قانون اساسی و این آیین نامه فعالیت می نماید.
دانشـگاهیان : عبـارت از دانشـجویان و اعضـای هیـأت علمـی دانشـگاه می باشد.
اما در یک سال گذشته و با توجه به تغیراتی که در مجلس شورای اسلامی رخ داد به تبع تغیرات در فضای سیاست داخلی کشور و همچنین نگاه دولت به جریانهای دانشجویی، برخی دانشجویان منتقد با امید به این مسئله که متاثر از فضای سیاسی موجود در کشور می توان یک انتخابات آزاد و قانونی برگزار کرد وارد فعالیت امیدوارانه تری پیرامون این تشکل شدند.
سی و ششمین انتخابات
سرگذشت سی و ششمین انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم آبستن حوادث خاص خودش بود و همچنان معلق و شاهد اتفاقات گاها عجیب و غریب در این باره هستیم.انتخاباتی که پروسه ای نزدیک به یک ساله را طی می کند و در این مدت شاهد به تعویق افتادن انتخابات، لغو و نیمه تمام ماندن آن در دفعات مختلف بوده ایم.
انتخاباتی که رقابت میان باز مانده همان طیفی است که از سال 87با حمایت مجموعه ریاست دانشگاه بر انجمن سیطره پیدا کردنده اند، این روزها خود را پیرو خط امام می خوانند و یکی از کاندیدای آنها امیر حسین اکبر پور دبیر اسبق تشکل و از دانشجویان حامی احمدی نژاد رییس جمهور اسبق است و در اقدامی جالب و در خور تامل لیستی به نام لیست امید منتشر کرده اند، انتخابات نیمه تمام مانده را قانونی و تمام شده می دانند و اخیرا با انتشار بیانیه ای آغاز به کار شورای مرکزی جدید را اعلام کردند، و گفته می شود این بار نیز مورد حمایت دکتر ایمانیه رئیس اصولگرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند.
و در طرف مقابل نیز تعدادی از دانشجویان منتقد این طیف، فعالین نشریاتی، و فعالین دانشجویی ستاد های انتخاباتی لیست امید در مجلس دهم می باشند که معترضین به روند برگزاری انتخابات، رد صلاحیت های گسترده و بدون ضابطه در انتخابات(بدون ارائه دلیل) و معتقد به دخالت برخی افراد و نهاد ها در بیرون از تشکل در روند برگزاری انتخابات انجمن هستند این گروه انتخابات را بنا به نیمه تمام ماندن آن غیر قانونی می دانند و می گویند نه هیئت نظارت بر تشکلهای دانشگاه و نه وزارت بهداشت هنوز پاسخی به اعتراضات ما به روند یک ساله تشکل و مخصوصا انتخابات برگزار شده نداده و با جدیت پیگیر برگزاری انتخابات و رسیدگی به اعتراضاتشان هستند.
حال باید دید هیئت نظارت بر تشکلهای وزارت بهداشت چه پاسخی به اعتراضات نسبت به انتحابات این تشکل می دهد؟آیا همچنان باید انجمن اسلامی را تشکلی در دانشگاه شناخت که دست های رو شده ی! پشت پرده برای آن تصمیم می گیرند و همانند چند سال اخیر به عنوان تشکلی خنثی در دانشگاه حضور خواهد داشت یا می توان شاهد تغییر در این تشکل دانشجویی و بازگشت به اصل خود که همان تشکل منتقد در دانشگاه می باشد بود.

کد خبر: 674064

وب گردی

وب گردی