تلاش جمهوریخواهان برای محدودیت معامله با ایران و جلوگیری از تصویب قوانین اوباما

نمایندگان جمهوریخواه آمریکا قصد دارند آخرین ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری را برای رای گیری در خصوص موارد متعددی از جمله ایران، بودجه و جلوگیری از تصویب قوانین مورد نظر اوباما، صرف کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه واشنگتن پست، کوین مک کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال یادداشتی برای نمایندگان جمهوریخواه تاکید کرده است که اولویت‌های جمهوریخواهان برای رای گیری پیش از انتخابات ریاست جمهوری در خصوص طرح‌ها و موارد زیر خواهد بود: لایحه بودجه دولت آمریکا، تشدید نظارت بر وزارت امور کهنه سربازان.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه افزود: مجلس نمایندگان در خصوص طرح منابع مالی لازم برای مقابله با ویروس زیکا رای گیری خواهد کرد و قانونی را در واکنش به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد دولت اوباما به ایران برای آزادی زندانیان، دنبال خواهد کرد.

نمایندگان جمهوریخواه همچنین به دنبال آن هستند که هرگونه دستور اجرایی رئیس جمهور را پس از انتخابات لغو کنند. نمایندگان آمریکایی تنها 4 هفته در ماه سپتامبر فرصت خواهند داشت تا به همگی این موارد رسیدگی کنند و پس از آن باید برای رقابت‌های انتخاباتی به ایالت‌های خود بازگردند.

به نظر می‌رسد بخش زیادی از زمان مجلس نمایندگان آمریکا طی روزهای آینده صرف بحث و مذاکره بر سر بودجه سال مالی آینده خواهد شد.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال کار بر روی طرحی است که از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بابت انتقال این مبلغ پول که نمایندگان کنگره آن را باج‌دهی» به ایران می‌خوانند، انتقاد می‌کند. طرح رویس، علاوه بر این، هر گونه معامله مشابه با ایران را ممنوع خواهد کرد.

پرداخت 400 میلیون دلار به ایران، طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی روز 17 ژانویه سال جاری میلادی، همزمان با توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به ایران پرداخت شد. همزمانی این پرداخت با آزادی زندانیان یاد شده به ایجاد جنجال‌های فراوانی در آمریکا منجر شد و سیل انتقادات را به سمت دولت باراک اوباما روانه کرد. منتقدان، کاخ سفید را به پرداخت باج به ایران که طبق قانون اساسی آمریکا ممنوع است، متهم کرده‌اند.

دولت اوباما در ابتدا اصرار داشت که پرداخت مبلغ مورد نظر ارتباطی به آزادی زندانیان آمریکا در ایران نداشته است. اما چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرانجام اعتراف کرد دولت اوباما از پرداخت این پول به ایران به عنوان اهرم فشار برای حصول اطمینان از آزادی زندانیان استفاده کرده است.

303300

کد خبر: 674299

وب گردی

وب گردی