فرمانده نیروی دریایی ارتش : 3هزار و200 فروند کشتی تجاری به سلامت اسکورت شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت : این نیرو در خلیج عدن که مهمترین شاهراه عبور و مرور به حساب می آید توانسته در چند سال گذشته سه هزار و 200 فروند کشتی تجاری را با اسکورت و به سلامت از دست دزدان دریایی از منطقه عبور دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، دریادار دکتر حبیب الله سیاری امروز در آئین افتتاحیه دومین همایش ملی فناوری های نوین دریایی در تالار خوارزمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در استفاده از منابع آبی کشور گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان نیروی دریایی راهبردی تلاش کرد تا با استقرار در سواحل مکران و تامین امنیت در مدار 10 درجه چابهار در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به سابقه درخشان دریانوردی در تاریخ ایران ،گفت: کشورهای استعماری برای دستیابی به منافع نامشروع خود در 130 سال اخیر، با نقشه مردم ما را از سواحل دور کردند.

سیاری افزود: این کشورها برای دستیابی به منابع ما و منافع نامشروع خود در ایران ، تلاش کردند تا با استقرار در خلیج فارس ، بنادر ایران را نابود کنند و مردم را از این مناطق دور و مرکز نشین کنند.

وی گفت: بطوریکه جمعیت مردم در سواحل جنوب در مکران حداکثر 400 هزار نفر و یکی از مناطق محروم کشور به حساب می آید و شهر مهمی نیز در این منطقه وجود ندارد.

به گفته وی ، به اعتقاد آنان هر قدر مردم ما از منابع زیر زمینی این منطقه دور باشند آنان می توانستند منابع غنی این منطقه را چپاول کنند.
فرمانده نیروی دریایی راهبری ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به جایگاه و موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه گفت: موقعیت جغرافیایی ایران از نظر ژئوپولیتیک بسیار مهم است چرا که ما نه تنها در مرکز بیضی انرژی جهان قرار داریم بلکه از نظر منابع متعدد زیر زمینی نیز بسیار غنی هستیم.

دریادار سیاری خاطر نشان کرد : از طرفی ایران به دلیل داشتن سه هزار کیلومتر مرز دریایی و با احتساب جزایر مختلف نزدیک به 5 هزار کیلومتر مرز آبی ، مستقیم به آب های جهان وصل می شود و این امر سبب شده تا همواره مورد توجه کشورهای استکباری بوده و با حضور در آب های ما بتوانند تجارتی آسان و سودمند دست یابند.

وی افزود: در حال حاضر 90 درصد از تجارت جهان از طریق دریاها صورت می گیرد که این امر به خاطر تبادل حجم بالای کالا و به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است.

وی گفت: ضمن اینکه دستیابی به انرژی های تجدید پذیر نظیر امواج دریا ، تامین منابع غذایی دریایی ، توجه به گردشگری دریایی ، دفاع از کشور و ... می توان از دریاها بهره برد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش در راستای تحقق منویات رهبری برای دستیابی به فناوری نوین دریایی و حضور در آب های سرزمینی و آزاد بر اساس پروتکل های جهانی و همچنین همکاری با دانشگاه ها ، شرکت های دانش بنیان و صنایع برگزار شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ( ره) به عنوان یک مرکز علمی آمادگی دارد تا با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی کشور و شرکت های دانش بنیان به علوم و فناوری روز دست یابد.

204

کد خبر: 674358

وب گردی

وب گردی