اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید ملی و  تحریم کالاهای چینی

حامد حقی*

نیمه های شهریور ماه یعنی زمانی که خانواده ها در تکاپوی آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید می افتند آنها که دانشجو هستند در تدارک امتحانات پایان ترم تابستانی هستند و ورود به ترم جدید و آنها که دانش آموز دارند، در پی خرید لباس و کیف و کفش و نوشت افزار.

مهر می رسد وحدود 13 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو وارد مدرسه و دانشگاه می شوند و اگر از قشر ضعیف و محروم جامعه که از همان وسایل قدیمی و کیف و لباس کهنه و سررسیدها و سالنامه های کاغذ سفید برای تحصیل خود استفاده می کنند بگذریم بیش از 10 میلیون از این دانش آموزان ودانشجویان توان خرید دفتر و قلم نو را دارند. این 10 میلیون در این یک ماه باقی مانده تا آغاز مهر ، در بازار و فروشگاه ها به دنبال خرید کیف و کفش و لوازم التحریر هستند و حتی دانشجویان هم که دیگر مانند دوره دانش آموزی ذوق کیف و کفش نو را برای مهر ندارند و این چیزها برایشان عادی است، بازهم برای آغاز سال تحصیلی نیاز به خرید کاغذ کلاسوری و جوهر خودنویس و مدادنوکی دارند و این خرید ها گاه در یک خانواده به 50 هزار تومان می رسد و در خانه ای دیگر به یک میلیون و دو میلیون هم در شمال شهر نشین ها و باز بگذریم از کودکی که برای رفتن به مدرسه از کیسه برنج استفاده می کند و کتاب برادر بزرگش و مداد و خودکار خواهر سال بالایی خود را بر می دارد .

حتی می توان از کنار کمپین های جمع آوری سررسید و سالنامه سالم و سفید که توسط خیریه ها بوجود آمده تا سالنامه های نوتاریخ گذشته را به دست کودکان فقیر جنوب شهرها و حاشیه نشین ها برسانند هم گذشت.

اما برویم سر اصل ماجرا و آن اینکه برای جوانان چه باید کرد؟ یک جوان برای اینکه موفق باشد و سری در جامعه بلند کند اول باید اعتماد به نفس داشته باشد و بداند که جوان ایرانی افتخارات بسیاری را در دنیا کسب کرده و اگر این اعتماد به نفس ایجاد شود ، جوان ایرانی می تواند به قله های افتخار دست یابد. حالا اگر این اتفاق نیفتد و بسترش فراهم نشود شاید رسیدن به آرزوها زمان طولانی تری بخواهد.در هر جامعه ای ، این بسترها به خودی خود فراهم نمی شود و ضرورت دارد که اقداماتی موثر در این زمینه توسط دولت و مردم صورت گیرد.

حالا از دولت بگذریم که بیش از 2000 دانشگاه آزاد و علمی کاربردی و پیام نور ایجاد کرده است و مدرک گرایی یکی از مشکلات و معظلات پایه ای و بنیادین جامعه شده و کارآفرینی هم برای جوانانی که توقعاتشان با داشتن مدرک فوق لیسانس و فوق دکترا بالا رفته است و جایگاه های شغلی مناسب با این مدرک تحصیلی هنوز به تعداد دانشجویانش نیست و این وظیفه دولت ها را سنگین تر می کند. مردمی که از این جامعه هستند و با امید به تدبیر دولت جوانان خود را به مدرسه و دانشگاه می فرستند تا بعد از دانش آموختگی شغلی مناسب پیدا کنند و موفقیت فرزندان خود را ببینند اما متاسفانه شاهد هستیم که مردم باید انتظاری از دولت و سیاست های دولتی نداشته باشند.

همین 10 میلیون دانش آموز و دانشجویی که می خواهند کتاب و دفتر و خودکاری بخرند اگر پدر ها و مادرهایشان بدانند که خرید یک دفترچه ایرانی یعنی اشتغال هزاران جوان تحصیل کرده ایرانی و خرید یک دفترچه چینی یعنی رشد اقتصادی چین و سقوط بیشتر اقتصاد ایران و ورشکستگی کارخانجات تولید لوازم التحریر و کیف و کفش و پوشاک ، به یقین اگر عشق به این آب و خاک داشته باشند و آینده جوانان این سرزمین برایشان مهم باشد و خود را از همین مردم بدانند، مطمئن هستم که از برندهای خوب ایرانی خرید می کنند چرا که اگرچه امروز برندهای نامرغوب چینی در بازارهای ایرانی فراوان است و سود خیلی ها در واردات کالاهای چینی است ، اما باز هم می توان برندهای ایرانی باکیفیت را یافت و خیلی از فروشگاه های داخلیمان افتخارشان هم به فروش همین برندهای ایرانی است.

تولید ملی و اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی تحقق نمی یابد مگر اینکه مردم بخواهند و البته باید بدانند که حمایت از تولید ملی و تحریم مردمی کالاهای چینی یعنی یک تعریف عامیانه و واقعی از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که باعث می شود تا جوان ایرانی کار کند و همین اشتغال هم رفع آسیب های اجتماعی بزرگی را از جوانان کشورمان.

بنابر این زمانی که قرار است بیش از 10 میلیون کالا برای ماه مدرسه ، ماه مهر ، ماه تحصیل و دانشگاه خریداری شود، با خرید کالای ایرانی ، به فکر آینده جوانان این مرزوبوم باشیم من نمیخواهم محاسبه کنم که این 10 میلیون کالای ایرانی ، چند میلیارد دلار صرفه اقتصادی برای کشور دارد و کاری ندارم به اینکه چند کارخانه داخلی را سراپا نگه می دارد و از ورشکستگی نجات می دهد فقط یک چیز را خوب می دانم واین که با حمایت از تولید ایرانی، جوان ایرانی می تواند قله های آرزو و افتخار را زودتر فتح کند! به امید روزی که همه جوانان ایرانی مشغول کار باشند و هیچ جوانی دغدغه و نگرانی کار را نداشته باشد و شاهد فرار مغزها به دلیل همین بی کاری ها نباشیم.

* مدیرعامل سازمان مردم نهاد موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران

105105

کد خبر: 674420

وب گردی

وب گردی