خوشرو: تمایل به برقراری صلح باید بر کلیه منافع دیگر ترجیح داده شود/تحقق صلح اصیل با توسل به قدرت نظامی حل نمی شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که استقرار صلحی عادلانه در جهان در گرو تغییراتی بنیادین در شیوه ها و رفتارهای قدیمی و تعهدی جهانی در جهت ایجاد این تغییرات است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا؛ «غلامعلی خوشرو» روز پنجشنبه در نشست عالی رتبه این سازمان که به منظور بحث پیرامون فرهنگ صلح و با شرکت بیش از 50 کشور عضو این سازمان برگزار شد، بر ضرورت اتحاد همه اعضا این نهاد بین المللی و اقدامات قاطع آن ها برای استقرار یک صلح پایدار و عادلانه جهانی تاکید کرد.


نماینده کشورمان ابتدا بر این نکته تاکید کرد که تمایل به برقراری صلح باید بر کلیه منافع دیگر ترجیح داده شود و همه ابعاد کار این سازمان را هدایت کند.


خوشرو با اشاره به سال های متمادی بحث و تبادل نظر در مورد صلح و تجارب گسترده حاصل از آن، به تاثیر توسعه نیافتگی بر صلح و ثبات، اهریمن افراطی گری و تروریسم، اهمیت و احترام به حقوق بشر و آزادی های بنیادی، خلع سلاح و ضرورت امحای کامل سلاح های کشتار جمعی، بویژه سلاح های هسته ای بعنوان عوامل تاثیرگذارنده در صلح اشاره کرد که به شکلی صلح را تقویت می کنند و یا مانع از استقرار آن می شوند.


وی با اشاره به این که تنها صلح پایدار یک صلح عادلانه است، افزود: آنچه جهان امروز بدان نیازمند است، تعهدی جهانی و تلاش برای تغییراتی بنیادی در شیوه ها و رفتارهای قدیمی، متداول و تکراری است که به پیدایش جهانی عادلانه تر، اخلاقی تر و دموکراتیک تر منجر شود.


نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به جنایات گروه های تروریستی نظیر داعش، بوکوحرام، القاعده و جبهه النصره در گوشه و کنار جهان، افزود: صلح واقعی را تنها می توان از طریق کاشتن بذر خرد و احترام به دیگران در ذهن انسان ها ایجاد کرد.
وی ادامه داد: کسانی که هویت یا قدرت خود را متکی بر تقابل، طرد و تکفیر می دانند ذاتا با مدارا و صلح مخالف هستند.
خشرو تصریح کرد: در حالی که امروز همه دنیا می دانند که کدام ذهنیت مخرب و پوچ، تغذیه کننده نیروی اهریمنی تروریسم است، و چگونه باید با آن مقابله کرد، اغراض کوته بینانه سیاسی و منافع خاص برخی افراد تاکنون مانع از تحقق آن شده است.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، راه های پیشبرد آرمان صلح را توقف حمایت از جنگ طلبان، پایان اشغال گری، دست کشیدن از ذهنیت هایی که به دنبال سلطه و برتری جویی فرهنگی و نظامی هستند، همراه با احترام به دیگران، اعم از ملت ها، شیوه های زندگی و ایده ها دانست.


وی گفت: برای تحقق صلح اصیل، مراکز قدرت باید بپذیرند که مشکلات جهان را غ نمی توانندحل کنند.
خوشرو در پایان با اشاره به ابتکار ایران در طرح ایده «جهان علیه افراطی گری و خشونت» که در قالب دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب کلیه کشورهای جهان رسیده ، بار دیگر بر دعوت کشورمان از تمامی ملت ها برای اتحاد در جهت آرمان صلح تاکید کرد.

203

کد خبر: 674428

وب گردی

وب گردی