وزارت امورخارجه نشست‌های توجیهی برای سفرا برگزار کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت امور خارجه به طور فصلی برای سفرا جلسه توجیهی بگذارد و قوانین جمهوری اسلامی را به آنها گوشزد کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت،محمدجواد جمالی نوبندگانی در خصوص حدود مصونیت دیپلمات ها اظهار داشت: مصونیت دیپلماتیک شامل رعایت قوانین بین المللی و داخلی کشور میزبان است و سفرا و دیپلمات ها ملزم به رعایت هر دو قانون هستند، در رابطه با کشور جمهوری اسلامی شئونات اخلاقی و اسلامی باید رعایت شود.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر همواره به دیپلمات ها و سفرا تاکید شده است در صورت خروج از محل ماموریت ضمن ارائه گزارشی دراین باره حتما مدارک معتبر خود را همراه داشته باشند تا به مشکل نخورند.

وی گفت: از سوی دیگر سفرا باید در ارتباط گیری با اتباع کشور میزان مسائل را رعایت کنند در همه دنیا ارتباط گیری با هدف کشف اطلاع ممنوع است و در ایران هم باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده با اشاره به اتفاقی که برای سفیر ژاپن در ایران افتاد توضیح داد: سفیر به دلیل نداشتن مدارک معتبر بازداشت شد اما بعد از آنکه از سوی ماموران شناسایی شد مشکلی برای او ایجاد نشد، این اتفاق به دلیل سهل انگاری سفیر رخ داد و اشکالی به ماموران ما وارد نیست.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: تصور نمی کنم به این دلیل ژاپن که نظم درستی در حوزه دیپلماسی دارد دست به تلافی بزند هر چند که اگر سفیر ما در توکیو خطایی کرد باید با او برخورد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته وزارت امور خارجه نیز باید دوره ای برای دیپلمات ها نشست توجیهی برگزار کند و نکات و فرهنگی جامعه اسلامی را به آنها گوشزد کند، بخشی از مشکلاتی که پیش می آید به دلیل بی اطلاعی سفرا از فرهنگ ما است.

203

کد خبر: 674480

وب گردی

وب گردی