فرصت سوزی داخلی برآیندجذب بسکتبالیستهای خارجی

نحوه سهمیه بندی بازیکنان ملی و خارجی لیگ برتر بسکتبال به گونه ای است که شانس جوانان برای بازی در لیگ برتر را کاهش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، لیگ برتر بسکتبال ایران از ششم آبان آغاز می شود و نحوه سهمیه بندی بازیکنان ملی و جذب بازیکنان خارجی مشخص شده است.
ابتدا قرار بود هر تیم سه سهمیه ملی داشته باشد که این تعداد به چهار نفر افزایش یافت وهمچنین تعیین شده که هر تیم بتواند دو بازیکن خارجی جذب کند که از ابتدای لیگ می توانند در میدان باشند.
بالا رفتن سهمیه های ملی به گونه ای مناسب است وبا توجه به اینکه 20 سهمیه ملی در لیگ فعالیت می کند فرصت خوب برای بازیکنان و تیم ها ایجاد شده اما موضوعی که باعث ایجاد نگرانی در مسیر فرصت دادن به جوان های بسکتبال شده حضور دو بازیکن خارجی در لیگ است.
چهار بازیکن ملی و دو بازیکن خارجی تقریبا نصف ترکیب یک تیم را تشکیل می دهد و مطمئنا بیشترین زمان بازی ها در اختیار این نفرات قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه بازیکنان جوانی در سهمیه ملی هم هستند آنها می توانند زمان مناسبی برای حضور در میدان داشته باشند اما نگرانی درباره حضور خارجی های لیگ است.
اگر لیگ با ده تیم برگزار شود هر تیم دو بازیکن خارجی می گیرد و از ابتدای رقابت ها می تواند از آنها استفاده کند یعنی 20 بازیکن خارجی وارد لیگ می شود که 40 درصد ترکیب هر تیم را تشکیل می دهد.
این اتفاق یعنی 20 بازیکن جوان بسکتبال فرصت خودنمایی ندارند و زمان کمتری در اختیار خواهند داشت؛ موضوعی که برخلاف اهداف فدراسیون بسکتبال در سال های گذشته است.
موضوع دیگر مساله جذب بازیکنان خارجی بی کیفیت است ، در سال های گذشته دیده شده تیم ها از ابتدای مسابقات بازیکنان ارزان قیمت خارجی با کیفیت پایین را جذب می کنند، افرادی که نه تنها بازده ای ندارند بلکه با حضورشان ضمن در کنار و پشت خط قرار دادن جوانانمان باعث خروج ارز از کشور می شوند.
بر اساس قانون جدید سهمیه خارجی ها افزایش یافته و از این پس شاهد حضور بازیکنان خارجی بی کیفیتی خواهیم بود که هیچ منفعتی برای بسکتبال ندارند و تنها نقش جوانان لیگ را کمرنگ می کنند.
یک اتفاق دیگر هم به ضرر بسکتبال ایران خواهد افتاد و آن ادامه ضعف ایران در دو پست حساس بسکتبال است به نحوی که در سال های گذشته تیم ها در دو پست یک و پنج بازیکنان خارجی جذب کرده اند؛ دو پستی که ایران در آن به مشکل خورده است.
حالا با قانون دو بازیکن خارجی از ابتدای لیگ شاهد حضور نفرات خارجی و با کیفیت پایین در این دو پست خواهیم بود که هیچ فایده ای برای بسکتبال نخواهند داشت.
به نظر می رسد فدراسیون بسکتبال که همیشه سعی داشته به جوان ها فرصت دهد امسال نظر باشگاه ها را قبول کرده تا برای برگزاری لیگ آنطور که باشگاه ها خواسته اند عمل کند اما آنچه در جلسه قوانین لیگ دیده شد این بود که برخی باشگاه ها تنها منافع خود را مد نظر دارند نه منافع ملی و جذب دو خارجی از ابتدای لیگ نیز در راستای همین موضوع است.
با توجه به اهمیت پررنگ بودن نقش جوان ها در بسکتبال باید پیش از شروع این فصل از لیگ درباره حضور خارجی ها تصمیمی جدید گرفته شود. کاهش تعداد خارجی ها، محدود کردن حضورشان در زمین و یا تعیین کیفیت نفرات وارد شده به ایران می تواند راه های خوبی برای مساله خارجی های بسکتبال باشد.
به هر حال حضور بازیکنان خارجی باعث رشد بسکتبال می شود اما به این شرط که نحوه استفاده از آنها و کیفیتشان مشخص و درست باشد.

401/601

کد خبر: 674504

وب گردی

وب گردی