جهانگیری: اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با الجزایر جدی است

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که بدون هیچ گونه محدودیتی سطح روابط و مناسبات خود را با الجزایر ارتقا دهد،‌ گفت: گسترش روابط با الجزایر یک اراده سیاسی جدی است که در تمام سطوح مسئولین جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز ، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه) در دیدار نورالدین بوطرقه وزیر انرژی الجزایر با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور اظهار داشت: انقلاب آزادی بخش الجزایر مشترکات زیادی با انقلاب اسلامی ملت ایران دارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه روابط تهران ـ الجزیره پس از انقلاب اسلامی ایران از روند رو به رشدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: البته روابط اقتصادی فیمابین همانند مناسبات سیاسی توسعه پیدا نکرده است.
وی رفت و آمد مقامات عالی رتبه و تبادل هیات های دو کشور را امر مهم و موثر در گسترش مناسبات فیمابین دانست و اظهار امیدواری کرد که سفر وزیر انرژی الجزایر به تهران و مذاکرات وی با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف منجر شود.
دکتر جهانگیری همچنین با یادآوری محدودیت های جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم ها، گفت: پس از لغو تحریم ها به دنبال توسعه روابط با کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای دوست از جمله الجزایر هستیم.
معاون اول رییس جمهور در ادامه از وزیر انرژی خواست که ضمن ابلاغ سلام وی به نخست وزیر الجزایر، بر ضرورت پیگیری های لازم برای حل مسائل بانکی فیمابین تاکید کرد و گفت: رفع موانع بانکی نقش موثری در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور دارد.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات گذشته خود با عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر در خصوص همکاری های فیمابین به خصوص در بخش انرژی، گفت: در سفر به الجزایر با آقای نخست وزیر مذاکرات مفصلی در خصوص همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف انجام و قرار شد وزرای نفت و انرژی دو کشور زمینه های توسعه همکاری ها در حوزه انرژی را بررسی کنند.
دکتر جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، خاطرنشان کرد: ایران و الجزایر به عنوان دو کشور نفت خیز باید میزان اتکای خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهند و هرچه زودتر به این مهم دست پیدا کنیم، برای کشورهای ما بهتر خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه الجزایر باید نقش فعال تری در مسائل منطقه ای ایفا کند، گفت: انتظار داریم الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای به ویژه گرفتاری ها و مشکلاتی که برخی از کشورهای منطقه و دنیای اسلام با آن روبرو هستند، نقشی موثر و فعال تر داشته باشد.
وزیر انرژی الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم نخست وزیر این کشور به معاون اول رییس جمهور کشورمان، گفت: تهران و الجزایر از دیرباز روابط خوبی داشته اند اما پس از توافق برجام زمینه گسترده تری برای توسعه همکاری های دو کشور بخصوص در بخش اقتصادی فراهم شده است.
وی با اشاره به هماهنگی میان تهران و الجزایر در سازمان اوپک، بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر میان دو کشور در خصوص مسائل مرتبط با انرژی تاکید کرد.
نورالدین بوطرقه همچنین با اشاره به روابط رو به رشد ایران و الجزایر پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ خاطرنشان کرد: روابط دو کشور با پیروزی انقلاب اسلامی با جهش گسترده ای در همه زمینه ها روبرو شد و انقلاب اسلامی ایران نگاه جدیدی میان مردم دو کشور به یکدیگر باز کرد.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم، گفت: علی رغم تحریم های ظالمانه، ایران پیشرفت های چشمگیر و قابل ملاحظه ای داشته و توانمندی صنعتی خوبی در این مدت کسب کرده است.
نورالدین بوطرقه با تاکید بر اینکه در چارچوب توسعه روابط اقتصادی باید پروازهای مستقیم میان دو کشور برقرار شود، گفت: الجزایر آمادگی کامل دارد در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور قدم های لازم را در جهت توسعه همکاری ها و تامین منافع دو کشور بردارد.
نخست وزیر الجزایر همچنین با اشاره به مسائل و بحران های کشورهای منطقه،‌ گفت: الجزایر تلاش دارد نقش مثبتی در مهار این بحران ها و برقراری صلح و ثبات بردارد.
وی افزود: الجزایر تلاش های خود را برای مقابله با گروه های تروریستی از جمله داعش افزایش داده است و معتقد هستیم دشمنان تلاش می کنند جنایت های خود را به نام اسلام مرتکب شوند و وظیفه ماست که اسلام واقعی را به جهان معرفی کرده و اعلام کنیم که اسلام هرگز با این گونه اقدامات جنایتکارانه موافق نیست.

205/201

کد خبر: 674784

وب گردی

وب گردی