فیگارو: اوضاع در یمن خطرناک است

آلن بارلوئه در مقاله ای در فیگارو به آثار و تبعات جنگ یمن پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش مرکز دیده بان مهمات، این سلاح ها به طور گسترده در سوریه و یمن استفاده شده و در ماه های اخیر صدها قربانی غیرنظامی بر جای گذاشته است. کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون اسلو – که بمب های خوشه ای را ممنوع کرده است - روز دوشنبه و سه شنبه در ژنو، برگزار می شود.
یمن بدون این که توجه افکار عمومی جهان به آن جلب شود، در هرج و مرج فرو رفته است. بحران انسانی که از سوی سازمان های غیردولتی همچون شدیدترین بحران ها توصیف شده است، در ماه های اخیر با نبردها و بمباران های بسیار شدید در این کشور در جنوب شبه جزیره عربستان افزایش یافته است. دیده بان مهمات در گزارش سالانه خود که در روز پنجشنبه اول سپتامبر منتشر کرد، به ویژه بر ویرانی های ناشی از این سلاح ها تأکید می کند که همچون محفظه های آکنده از مواد منفجره ای هستند که از هواپیما پرتاب شده یا توسط توپخانه شلیک می شوند که به خصوص غیرنظامیان را کشته، مجروح یا معلول می کنند.
ماریون لیبرتوچی، از سازمان بین المللی حمایت از حقوق معلولان، یکی از سازمان های غیردولتی عضو دیده بان مهمات «بمباران مناطق غیرنظامی در یمن به ویژه مدارس، بیمارستان ها و بازارها با بمب های خوشه ای توسط ائتلاف به رهبری عربستان (برضد شورشیان حوثی)» را محکوم کرد. در فاصله بین آوریل ٢٠١٥ و فوریه ٢٠١٦ سازمان بین المللی حمایت از حقوق معلولان، استفاده از بمب های خوشه ای را حداقل در ١٩ حمله به ثبت رسانده است. این سازمان غیردولتی که مقر آن در لیون است، برآورد کرد که این بمباران ها در مناطق شهری و پرجمعیت حداقل ١٠٤ قربانی برجای گذاشته که بسیاری از آنها کودک اند.
سوریه کشوری است که بیشترین آسیب را از بمب های خوشه ای دیده است. این گزارش از ژوئیه ٢٠١٢ تا کنون ٣٦٠ حمله را در سوریه تأیید کرده است که این بمباران ها از زمان مشارکت روسیه برای حمایت از نیروهای بشار اسد، شدت یافته است. ماریون لیبرتوچی تصریح کرده است که: «در حال حاضر این حملات تقریباً هر روز صورت می گیرد. از اوایل ٢٠١٥ استفاده از بمب های خوشه ای در اوکراین، سودان و لیبی نیز ذکر شده است. این بمب ها همچنین در ماه آوریل در قره باغ علیا استفاده شد.
بی میلی کشورها
در مورد یمن، دیده بان مهمات یادآوری می کند اکثر این سلاح های بسیار مرگبار در آمریکا تولید شده و به عربستان سعودی عرضه شده است به شرط این که در مناطق شهری استفاده نشود. عدم رعایت این بند از سوی ریاض چند ماه پیش واشنگتن را وادار کرد تا صادراتش به این کشور را قطع کند. آمریکایی ها دیگر از بمب های خوشه ای استفاده نمی کنند و تکسترون، آخرین سازنده بمب های خوشه ای آمریکا، به تازگی اعلام کرده که تولید آن را متوقف کرده است.
با این حال واشنگتن به گروه ١١٩ کشور امضاء کننده کنوانسیون اسلو که در ماه اوت ٢٠١٠ به اجرا درآمد که استفاده، تولید، تجارت و ذخیره کردن این سلاح ها را ممنوع می کند، ملحق نشده است. چین، روسیه و اسرائیل نیز به آن ملحق نشده اند. از سوی دیگر، ٥٩ کشور ذخایر مهمی از این سلاح ها را در اختیار دارند، ذخایر آمریکا تا ٣ میلیون عدد برآورد شده است. فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس به تازگی همه ذخایر خود را نابود کرده اند.
قبل از برگزاری کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون اسلو از پنجم تا هفتم سپتامبر در ژنو، سازمان بین المللی حمایت از حقوق معلولان از شرکت کنندگان خواست تا «بر طرف های درگیر در جنگ فشار وارد کنند تا به استفاده از این سلاح های غیرانسانی خاتمه دهند.» ماریون لیبرتوچی با ابراز تأسف می گوید: «اگرچه استفاده از این بمب های خوشه ای محکوم است، گاهی اوقات بی میلی برخی کشورها را زمانی که موضوع متهم کردن و نام بردن مسئولان استفاده از آنها مطرح است، مشاهده می کنیم.»

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 674924

وب گردی

وب گردی