چرا بازار سهام منفی شده است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار زمانی به ثبات می رسد که بتوان برای چند ماه آینده اقتصاد کشور اطمینان خاطری را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.

محمدعلی شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز درباره منفی بودن بازار طی چند روز گذشته گفت: دلیل قانع کننده ای درخصوص رشد منفی بازار وجود ندارد اما در صورتی که دولت هرچه سریعتر مطالبات خود را به صنایع و پیمانکاران پرداخت کند بسیاری از مشکلات آنها در بازار سرمایه برطرف می شود. چراکه در شرایط فعلی گروهی از بنگاه های اقتصادی برای تامین مالی و رفع کمبود نقدینگی مجبور به فروش سهام می شوند.
وی در ادامه بیان کرد: در خصوص وضعیت کلی سهام در بازار باید گفت فقط اوراق مشارکت به دلیل درآمد و سهام و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن به دلیل جنس خاص این ابزار ،با تقاضا مواجه هستند و سهام شرایط خوبی ندارد.
شهدایی با بیان اینکه نسخه برای ایجاد ثبات در بازار وجود ندارد که بتوان آن را در راستای بهبود روند بازار مطرح کرد، گفت: روند منفی بازار که اخیرا ایجاد شده ناشی از ناامیدی برخی سرمایه گذارن نسبت به آینده بازار سرمایه است، در حالی که بازار زمانی به ثبات می رسد که بتوان برای چند ماه آینده اقتصاد کشور اطمینان خاطری را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.
کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که اقتصاد کشور فاقد هر گونه وابستگی به موضوعات سیاسی باشد و نیز دولت نقش کمتری را در برخی از مسایل ایفا کند در آن صورت می توان گفت که بازار ساز و کار خود را در دست گرفته و به طور قطع روند بهتری را در پیش خواهد گرفت.
وی با تاکید بر آنکه بازار تحت تاثیر مکانیزم عرضه و تقاضا و برخی از عوامل اقتصادی نیست، گفت: بدیهی است که بازار بیشتر از آنکه متاثر از مسایل اقتصادی باشد تحت تاثیر مسایل غیراقتصادی است.
شهدایی با تاکید بر آنکه خوش بینی نسبت به آینده باعث سرمایه گذاری در بازار سرمایه می شود، گفت: درصورتی که چشم انداز بازار نسبت به آینده منفی باشد به طور قطع فرآیند سرمایه گذاری در این بازار صورت نمی گیرد.
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، گفت: چشم انداز افراد نسبت به نوسانی بودن بازار متفاوت است، نوسان حاکم در بازار ممکن است طولانی و یا کوتاه باشد در صورتی که بتوان نوسان را جزئی از بازار درنظر بگیریم می توان گفت که بازار سرمایه همیشه بازار خوبی خواهد بود و روند مساعدی را طی خواهد کرد.
وی توصیه خود به سرمایه گذاران تازه وارد را اینگونه بیان کرد: تعدادی از صندوق های سرمایه گذاری با اطلاعات شفاف و همچنین برنامه ریزی های مناسبی وجود دارد که سرمایه گذاران تازه وارد می توانند با ریسک کمتر و نقدشوندگی بهتری از طریق این صندوق ها وارد بازار سرمایه شوند.
شهدایی درباره نقش موثر دولت در بهبود روند بازار سرمایه گفت: دولت بیشترین نقش را در اقتصاد کشور ایفا می کند و به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به دولت زمانی که دولت با مشکلی مواجه شود به طور قطع بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود و مشکلاتی را در این راستا ایجاد خواهد کرد.
602/401

کد خبر: 675020

وب گردی

وب گردی