ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی «فاقد نماد اعتماد الکترونیکی» متوقف شد

معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک گفت: توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی در همه کسب و کارهای اینترنتی بدون استثنا و بنا به درخواست های مکتوب و مکرر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده است.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک)، «سعید احمدی پویا» با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئول اعطای نماد به همه کسب و کارهای مجازی است، افزود: این مرکز از شرکت شاپرک خواسته است که هماهنگی های لازم را با شرکت های (پی اس پی) برای توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی که فاقد نماد اعتماد الکترونیکی است، انجام دهد.
وی افزود: بر این اساس، ما به شرکت های (پی اس پی) ابلاغ کرده ایم که فقط در صورتی با متقاضیان خدمات پرداخت اینترنتی همکاری کنند که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر داشته باشند.
معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک ادامه داد: این شرکت پس از دریافت نامه های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبنی بر توقف ارایه خدمات به همه کسب و کارهای اینترنتی فاقد نماد اعتماد، در نامه 21 تیرماه امسال، فهرست کاملی از پذیرندگان فاقد نماد از جمله متمرکز کننده های اینترنتی و استارتاپ ها را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد.
وی افزود: در این نامه نسبت به پیامدهای قطع ناگهانی ارایه خدمات به این کسب و کارها هشدار داده شد، با این حال مسئولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در دو نامه مجزا بر ضرورت قطع سریع خدمات پرداخت به همه این کسب و کارها تاکید کردند.
احمدی پویا یادآورشد: بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، همه کسب و کارهای اینترنتی به جز سایت های متعلق به دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، باید نماد اعتماد الکترونیکی را از آن سازمان دریافت و سپس به اخذ خدمات پرداخت الکترونیکی اقدام کنند.
وی افزود: در دستورالعملها، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تدوین و خردادماه 92 ابلاغ شده، نماد اعتماد «نشانه ای نمادین است که فقط توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می شود».
معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک افزود: براساس این دستورالعمل، کسب و کارهای مجاز شامل کسب و کارهای اینترنتی و موبایل می شود؛ از این رو گلوگاه توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی، صف دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است و شرکت شاپرک نیز به درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شرکت های (پی اس پی) را از ارایه خدمات به پذیرندگان فاقد نماد اعتماد منع کرده است.
وی افزود: مهرماه سال گذشته نیز پیرو تاکید مسئولان بانک مرکزی مبنی بر توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نامه ای خطاب به بانک مرکزی تصریح کرد که «مهلت مقرر برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از سوی وب سایت های متمرکز کننده کسب و کارهای خرد (از جمله «پی لاین»، «جهان پی»، «زرین پال» و وب سایت های مشابه) تا 15 آذرماه سال 94 بوده و این وب سایت ها تا زمان ذکر شده فرصت خواهند داشت برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنند.
احمدی پویا افزود: در این فرصت زمانی، الزامات و تعهدات مربوط به فعالیت وب سایت های یادشده برای اخذ نماد الکترونیکی از سوی این مرکز اعلام خواهد شد و کاملا واضح است که مرکز توسعه تجارت، خود را متولی و مسئول بررسی صلاحیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی می داند اما جای تعجب است که چطور مسئولان مرکز بررسی اعطای نماد به کسب و کارهای اینترنتی همچون استارتاپ ها را جزو مسئولیت های خود نمی دانند و آنها را بر خلاف تاکیدات قبلی خود مستنثنی می کنند.
وی بیان کرد: پس از پایان مهلت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی در مهرماه پارسال و درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای تمدید زمان بررسی اعطای نماد، کارگروه ویژه ای متشکل از نهادهای مسئول در این حوزه آغاز به کار کرد تا روند کار تسریع شود اما همچنان تعدادی از این پذیرندگان در صف دریافت نماد باقی مانده اند.
وی افزود: دوم مردادماه امسال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نامه ای، توقف کامل و سریع ارایه خدمات را خواستار شد و شاپرک نیز ناگزیر ارایه خدمات را متوقف کرد.
معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک تاکید کرد: شرکت شاپرک آمادگی دارد هرگونه همکاری لازم را به عمل آورد تا پذیرندگان پس از اعلام کتبی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از خدمات پرداخت الکترونیکی بهره مند شوند.

602/401

کد خبر: 675062

وب گردی

وب گردی