درخواست فدراسیون صنعت نفت از مجلس برای حمایت از قراردادهای جدید نفتی

فدراسیون صنعت نفت در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی حمایت مجلس را از قراردادهای جدید نفتی خواستار شد و اعلام کرد: تحقق و اجرای قراردادهای جدید نفتی ایران زمینه شکستن سد رکود اقتصادی را در کشور فراهم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، روند تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی مراحل پایانی خود را می گذراند، پس از تصویب این مدل قراردادی در هیات دولت، تدوین چارچوب کلی قراردادها در حال انجام است.
به گفته «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، قرار است نخستین مناقصه میدان های نفتی در چارچوب مدل جدید قراردادی در هفته پایانی مهرماه امسال برگزار می شود.
همزمان با نزدیک شدن به بکارگیری این قراردادها برخی از منتقدان که گاهی اهداف سیاسی را دنبال می کنند، انتقادها به اجرای این قراردادها را افزایش داده و تلاش دارند اجرای آن ها را به تاخیر بیندازند، که با واکنش کارشناسان این صنعت مواجه شده است.
کارشناسان هشدار می دهند تاخیر در اجرای این قراردادها علاوه بر عقب ماندن در میدان های مشترک و وارد آمدن ضررهای جبران ناپذیر، سبب خواهد شد صنعت بزرگ نفت که هزاران شرکت داخلی به آن وابسته هستند دچار رکود شود.
بر این اساس، فدراسیون صنعت نفت ایران ایران در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت مجلس از اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی شده است.
به گزارش شرکت ملی نفت ایران، در نامه رامین خسرو خاور به علی لاریجانی آمده است: صنعت نفت ایران که طی سال های اخیر با تحریم های چند لایه و پیچیده ترین تحریم های وضع شده تاریخ در این صنعت دست به گریبان بود، توانست این تحریم ها را با کسب تجربیاتی گرانبها پشت سر گذاشته و خود را برای آغاز عصر جدیدی آماده کند.
در این نامه یادآور شده است: مهم ترین موضوعی که صنعت نفت ایران را با چالشی بزرگ روبرو کرده ، مساله کمبود سرمایه و رنجی است که بدان وارد آمده، به طوری که آمارها از وجود هزاران طرح نیمه تمام در صنعت نفت حکایت دارد که در بخش های بالادستی، پالایشگاهی، پتروشیمی، پالایش و پخش و انتقال پراکنده شده اند.
اعضای فدراسیون صنعت نفت ایران تاکید کرده اند، امروز وزارت نفت با تدوین قراردادهای جدید نفتی خود را برای ورود به عصر جدید همکاری های بین المللی و جهش جدید در صنعت نفت آماده می کند؛ به درستی باید گفت دولت یازدهم با معرفی نسل جدید قراردادهای نفتی و افزایش جذابیت های سرمایه گذاران در ایران، قصد دارد جانی تازه به صنعت نفت و گاز کشورمان بدهد و عقب ماندگی سال های اخیر را جبران کند.
در این نامه آمده است: تحقق و اجرای قراردادهای جدید نفتی ایران موجب شکستن سد رکود اقتصادی در کشور شده و ظرفیت های خالی وبالقوه سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و نیز سایر مشاغل تخصصی و حرفه ای در این صنعت مادر را به جریان رشد و تحول می رساند.
فعالان بخش خصوصی صنعت نفت یادآور شده اند: پس از آغاز دوره رکود و تحریم های ناعادلانه، بخش قابل توجهی از ظرفیت فعالان اقتصادی در حوزه نفت بیکار باقی مانده و خسارات مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن هیچگاه فراموش نخواهد شد؛ علاوه بر آن تجمیع مطالبات بخش خصوصی و نیز سایر بخش های اجرایی و عملیاتی کشور، وجود بدهی چندین میلیارد دلاری را در طی سال های تحریم و نیز متعاقب آن در یک سال اخیر رقم زده است.
در این نامه افزوده شده است: بی شک تاکید مصوبه هیات محترم وزیران بر الزام شرکت های بین المللی به مشارکت با شرکت های ایرانی و علی الخصوص قبول توانمندی شرکت های ایرانی که توانایی نقش راهبری در اجرای طرح های نفتی دارند گامی بزرگ در جهت استفاده از توانمندی های شرکت های ایرانی خواهد بود.
قابل ذکر است تعهد و الزام به استفاده از ظرفیت سازندگان کشور در ساخت اقلام صنعتی که تاکنون در ایران به دلیل تحریم ساخته نشده است و حداکثر سازی توان تولیدی از نکات مهم و اثر ساز است.
اعضای فدراسیون صنعت نفت ایران اظهار امیدواری کرده اند: با انتقال و ارتقای فناوری ملی در حوزه عملیات بالادستی نفت و با اجرای طرح های بزرگ صنعت نفت، شرایط توانمند شدن بیشتر شرکت های ایرانی برای اجرای پروژه های بزرگ ملی و نیز حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی فراهم شود.
به گزارش ایرنا، فدراسیون صنعت نفت ایران با حضور انجمن ها و تشکل های حرفه ای صنعت نفت ایران از جمله انجمن های فعال در بخش ساخت و پیمانکاری تشکیل شده است.

205/201

کد خبر: 675102

وب گردی

وب گردی