نیروهای هلال احمر سرمایه های اجتماعی  هستند، به آنها ضربه نزنیم

دکتر سید حمید جمال الدینی*

کشور ما کشوری حادثه‌خیز است، سالی نیست که با چندین حادثه و بلای طبیعی مواجه نباشیم. در همه این حوادث جمعیت هلال احمر مجموعه‌ای است که با تمام توان در کنار مردم ایستاده است. امدادگران و تمام کارکنان بخش ستاد و صف جمعیت هلال احمر در تمام روزهای سال همت خود را وقف نجات جان هموطنان و بهبود زندگی آسیب‌دیدگان پس از حادثه می‌کنند.

سرمایه‌ای که اعتماد مردم و آرامش آن ها پس از دیدن آرم هلال احمر را به دنبال داشته است. سرمایه‌ای که حاصل سال‌ها کار در زمینه‌های سخت و طاقت‌فرسایی است که کمتر کسی شاید آرزوی آن را داشته باشد و ماندن در آن تنها با مدد از قوه عشق و ایمان ممکن است. این سرمایه هرگز با ارزش ریالی سنجیده و در محاسبات آورده نمی‌شود اما پایدارترین و عمیق‌ترین سرمایه‌ای است که یک سازمان می‌تواند برای خود انباشت کند. چه در هنگام بلا و مصیبت ممکن است میلیون‌ها تومان تاثیر آن را نداشته که دستی را که برای کمک به سویت بلند شده باشد با اعتماد بگیری.


از همین روست که جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی مردمی و متعلق به مردم، با تکیه بر نیروی مردمی که در مقام داوطلبانی بدون هیچ چشمداشت مالی بار سنگین بلا را برای مردم سبک می‌کنند. آنچه جمعیت در طی سالیان دراز اندوخته سرمایه گرانقدری است از لطف و اعتماد مردم به این نهاد بشر دوست که بیش از این بضاعتی ندارد و جز بر این سرمایه گرانقدر بر منبع قدرت دیگری تکیه ندارد.

هنگام بروز فاجعه همین سرمایه عظیم اجتماعی است که به کمک ما می‌آید تا با اولین استمداد، خروش مهربانانه مردم، همه کاستی های ما را بپوشاند. کارکنان کم تعداد هلال احمراز بطن مردم اند، از اقشار مختلف اجتماعی آمده‌اند و داوطلب جمعیت هلال احمر بودن هنوز که هنوز است اعتباری اجتماعی دارد، همان‌ها هستند که در سخت ترین شرایط به یاری آسیب دیدگان نه تنها در داخل مرزهای ایران که در سرتاسر جهان می شتابند. تحمل شرایط سختی محیطی و ناایمن بودن و ناامنی میدان حادثه جزء لاینفک عملیات دشوار امداد و نجات است، حتی ماموریت های امدادی بین المللی هلال احمر با دیگر دستگاه‌ها متفاوت است، عملیات امداد و نجات سخت و طاقت فرساست و شرایط دشوار محیطی را نیز باید برآن افزود.


شهدای امدادگر جمعیت در هشت سال دفاع مقدس، همچنین بسیاری ازعزیزانی که در حوادث و در راه کمک به مردم جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، همه و همه آبروی این نهاد بین الملی است، آبرویی که تنها سرمایه قابل اتکا و آرزوی هر سازمانیست. سرمایه‌ای که با فهرست‌های بودجه و آیین‌نامه و بخش‌نامه و دستورالعمل به دست نمی‌آید و پشتوانه آن هزاران عملیات خاموش، مخلصانه و به دور از هیاهوست. همانطور که در تمامی این سال‌ها میزان دریافتی امدادگران جمعیت در حد هزینه ایاب و ذهاب بوده و دریافتی کارکنانش نیز از بسیاری از دستگاه‌ها کمتر است.


این همه به این معنا نیست که خطایی نادیده گرفته شود و یا جرمی پنهان، بلکه تنها برای پاسداشت سرمایه‌هایی اجتماعی و معنوی است که دستگیر بحرانی‌ترین و سخت‌ترین روزهای مردم سرزمین‌مان بوده‌اند، نه پولی خورده‌اند نه قراردادی به ناحق بسته‌اند و نه سهمی از چیزی به جز برای امداد و نجات خواسته‌اند. سرمایه‌ای که زیر آرم قرمز هلال جمع شده و باید همیشه سختگیرانه به حفظ و قدرگذاری این سرمایه همت کرد.


به نظر می‌رسد بزرگترین وظیفه و رسالتی که بر دوش همه ما چه در درون جمعیت هلال احمر و چه در بیرون از این مجموعه است، حفظ و ارتقای این سرمایه باشد، واضح است که در این میان مجازات برای کسانی که از این اعتماد و سرمایه سواستفاده کرده باشند خود گامی برای حفظ این سرمایه خواهد بود.

*معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر

105105

کد خبر: 675111

وب گردی

وب گردی