در دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل  با وزیر کشور چه گذشت؟

وزیر کشور در دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بار اصلی کنترل و مدیریت بحران در ایران بر دوش مردم است.

به گزارش ایسکانیوز، رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر یکشنبه در دیدار استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل در هماهنگی امور انساندوستانه با تاکید بر اینکه بار اصلی کنترل و مدیریت بحران در ایران بر دوش مردم است به تشریح وضعیت سازمانهای دولتی و غیردولتی امدادرسان در کشور پرداخت و گفت: وظیفه اصلی سازمانهای امدادرسان در کشور در درجه اول پیش بینی و پیشگیری از حوادث و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، سرعت عمل و ارائه خدمات به موقع امدادرسانی به حادثه دیدگان است.
وزیر کشور با بیان نقش مهم سازمان ملل در موضوع همکاری های بین المللی در مواقع بروز بحرانهای طبیعی و انسانی بر لزوم انتقال تجربیات بین کشورها و سازمانها، کمک به ارتقاء کیفی وسایل و تجهیزات پیش بینی و پیشگیری و هماهنگی در فعالیتهای میدانی تاکید کرد و افزود: یکی از بحرانهای جدید که حل آن مستلزم همکاریهای گسترده منطقه ای و بین المللی است موضوع ریزگردها به عنوان بحران بزرگ منطقه ای با توجه به روند بارندگی و خشکسالی ها و عدم اقدامات پیشگیرانه در کشورهای منشاء ریزگردها به دلیل شرایط ناپایدار امنیتی است.
رحمانی فضلی با اشاره به حضور 3 میلیون مهاجر افغانستانی در کشورمان گفت: هرچند کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان همکاری مستمر و خوبی با کشورمان دارد اما کمکهای اعطائی کافی نیست و به 2 درصد هزینه ها هم نمی رسد، بویژه آنکه 350 هزار نفر دانش آموز و 11 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می کنند.
وزیر کشور گفت: نگاه ما به موضوع پناهندگان افغانستانی که تنها حدود 3 درصد آنها در اردوگاههای مهاجرین سکونت دارند نگاهی انسانی است اما جامعه جهانی باید شرایط بازگشت مهاجران افغانستانی را فراهم کند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه تامین معیشت و کشت جایگزین می تواند به بهبود شرایط جامعه افغانستان و کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر کمک کند افزود: اگر همکاری های بین المللی در این زمینه صورت نگیرد خطر پیوند تروریسم و قاچاق مواد مخدر با توجه به گردش مالی 60 میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر برای منطقه و جهان وجود دارد.
استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل در هماهنگی امور انساندوستانه نیز در این دیدار با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر پذیرش مهاجران افغانستانی گفت: مهمان نوازی تاریخی ایران از 3 میلیون مهاجر بزرگترین مهمان نوازی و پذیرش پناهندگان در کل جهان است.
استفان اوبراین با ابراز خرسندی از دیدار با رحمانی فضلی وزیر کشور، حادثه اخیر سیل و طوفان در شمال کشور و جان باختن 4 تن از هموطنانمان در این حوادث را تسلیت گفت و افزود: خوشحالم که روابط خوبی بین سازمان ملل و سازمان مدیریت بحران در ایران وجود دارد و وزارت کشور دارای نقشی کلیدی در این زمینه است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در هماهنگی امور انساندوستانه افزود: جمهوری اسلامی ایران در موضوع مقابله با حوادث طبیعی و بحرانها دارای تجربه فراوانی است و جامعه جهانی بر این باور است که باید از تجربه و ظرفیت بالای ایران در این زمینه استفاده کرد.
استفان اوبراین همچنین بر تلفیق علم، تجربه و فناوری برای کاهش آسیب های ناشی از بحرانهای طبیعی و انسانی در منطقه تاکید کرد.

201/201

کد خبر: 675122

وب گردی

وب گردی