خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا  به ضرر دولت است

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن گفت: بورس کالا به دولت کمک می کند تا بتواند بسیاری از مسایل مالیاتی را پیگیری کند.

میثم باقری، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن در گفت و گو با ایسکانیوز درباره تصمیماتی که اخیرا برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا گرفته شده است، گفت: صحبت هایی که طی چند وقت گذشته در راستای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شنیده می شود اقدام صحیحی نبوده و می بایست تجدید نظری در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بورس کالا یکی از اولویت های مهم در کشورهای مطرح در جهان محسوب می شود، گفت: وزیر صنعت باید از بورس کالا که به طور قطع موفقیت هایی را با خود به همراه خواهد داشت پشتیبانی کند، لازم به ذکر است که وزیر صنعت خواسته هایی همانند قراردادهای بلند مدت را از بورس کالا داشت که تمامی آنها به طور دقیق اجرا شده است.

باقری بازار پتروشیمی را در بسیاری از گرید ها بازار انحصاری دانست و گفت: بورس کالا می تواند با اقدامات مناسب و حمایت NPC یا شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، بازار محصولات پتروشیمی را تحت کنترل خود قرار دهد .

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن با بیان اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا باعث تداعی روندی که 10 سال گذشته در بازار حاکم بوده می شود، گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا باعث ایجاد رانت و دلالی در بازار می شود، در بورس کالا نحوه عرضه محصولات پتروشیمی و نیز تحویل بار به خریدار براساس روند مشخصی صورت می گیرد که باعث ایجاد شفافیت در بازار شده در حالی که چنین روندی در خارج از بورس وجود ندارد و فضا غیرشفاف است.

وی خاطرنشان کرد: در خارج از بورس کالا فروشندگان براساس صلاحدید خود کالا را به برخی از مشتریان تحویل می دهند و بیشتر افرادی قادر به تحویل کالا هستند که رانت داشته باشند اما در بورس کالا به راحتی افراد قادر به خرید کالا هستند ، ضمن آنکه پتروشیمی ها می توانند در قالب قراردادهای بلندمدت نیاز مشتریان VIP خود را تأمین نمایند .

باقری با بیان اینکه بورس کالا نقش نظارتی و تنظیم کننده در بازار پتروشیمی را برعهده دارد، گفت: بورس کالا به دلیل نقش نظارتی و تنظیم کننده ای که دارد می تواند در تعیین قیمت محصولات بسیار تاثیرگذار باشد و در صورتی که بورس کالا از اختیارات بیشتری برخوردار باشد نظم بیشتری را می تواند به بازار بدهد اما زمانی که بورس کالا در برخی زمینه ها محدود باشد در بسیاری از تصمیم گیری های خود هم به مشکل خواهد خورد.

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن به تاثیر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اشاره کرد و گفت: افرادی که به طور مستقیم از پتروشیمی ها اقدام به خرید می کنند و در بازار غیررسمی شروع به توزیع کالا می کنند باعث ایجاد ناهماهنگی و سردرگمی هایی در بازار می شوند و لازم به ذکر است با این بی نظمی ها قیمت این محصولات در بازار خارج از بورس دچار تلاطم شدید شده و مصرف کنندگان دیگر قادر نیستند برنامه ریزی مناسبی جهت تولیدات خود انجام دهند .

وی خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را به ضرر دولت دانست و گفت: بورس کالا منافع دولت را در بخش مالیاتی تامین می کند زیرا محیط شفاف بورس کالا به دولت کمک می کند تا بتواند بسیاری از مسایل مالیاتی را پیگیری کند اما زمانی که محصولات در خارج از بورس عرضه شود پیگیری وضعیت مالیاتی بسیاری از خریدارها و فروشندگان کار دشواری است و در حال حاضر در فروش های مستقیم مکانیزم مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است .

401/602

کد خبر: 675156

وب گردی

وب گردی