سیاوش ظهیرالدینی:با سالی یکبار اینجا آمدن دردی از این جوان‌ها درمان نمی‌شود!

جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی دهمین دوره خود را طی می‌کند که بسیاری از داوران این جشنواره، برگزاری چنین رویدادی را در امر آموزش موسیقی و ایجاد انگیزه در بین نسل جوان بسیار تأثیرگذار می‌دانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نهمین روز از جشنواره جوان روز گذشته با اختصاص به موسیقی کلاسیک غربی در تالار رودکی برگزار شد و نوازندگان سازهای ویلن، ویولا و ویلنسل در حضور هیأت داوران هر بخش به روی صحنه رفتند.

در حاشیه این اجراها ابراهیم لطفی، نوازنده‌ی ویلن در سبک موسیقی کلاسیک، استاد دانشگاه، و بنیان‌گذار «گروه کوارتت زهی تهران» در مورد اجراها گفت: اکول اکثر نوازندگان خوب و اجراها امیدوارکننده است به طوری که اجراها از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند، در واقع هرچه رده‌ی سنی بالاتر می‌رود اجراها نیز بهتر می‌شود و طبیعتاً افرادی که پارسال شرکت کرده بودند در مقایسه با امسال پیشرفت قابل توجهی کرده بودند.

داور بخش ویلن و ویولا در مورد رویکرد این جشنواره اظهار داشت: هدف جشنواره این است که موقعیتی را برای جوان‌ها فراهم کند تا خود را محک بزنند و بتوانند در یکی از بهترین سالن‌های کشور نوازندگی و اجرا را تجربه کنند.

سیاوش ظهیرالدینی، موسیقیدان و نوازنده‌ی ویلن و ویولا، و دیگر داور این بخش نیز با اشاره به بهتر شدن کیفیت نوازندگی جوانان بیان داشت: در این جشنواره استعدادهای خوبی کشف می‌شوند و حتی می‌توانند روزبه‌روز بهتر شوند به شرطی که امکاناتی برای بعد آنها مهیا شود تا بتوانند هنرشان را عرضه کنند. به نظر من با سالی یکبار اینجا آمدن و ده دقیقه اجرا دردی از این جوان‌ها درمان نمی‌شود. امیدوارم مسئولان فکری برای این بچه‌ها کنند، به طوری که برنامه‌ جداگانه‌ای برایشان در نظر بگیرند تا این همه زحمتی که می‌کشند، بیهوده نباشد که با این کار شاید آن موقع بتوان گفت این جشنواره برای جوان‌ها مؤثر بوده است.

ظهیرالدینی در خصوص تأثیر بخش خصوصی در پرورش و آموزش جوان‌ها گفت: من همیشه اعتقاد داشتم هنرستان‌ها نقش چشمگیری در پرورش این جوان‌ها دارند، اما چند سالی است که فکر می‌کنم بخش خصوصی بهتر کار می‌کند. دلیلش شاید این باشد که معلم‌ها به دلایلی کمتر جذب هنرستان‌ها می‌شوند و به بخش خصوصی وارد می‌شوند.
کریم قربانی، نوازنده و سُلیست ویُلنسل، و داور بخش ویلنسل در مورد اجراها گفت: اجراها نسبت به پارسال پیشرفت چشمگیری داشتند، رپرتواری که امسال برای ساز ویلنسل انتخاب شده بود، در مقایسه با رپرتوار سال پیش، سنگین‌تر بود اما شرکت‌کننده‌ها از پس اجرا برآمدند.

وی ادامه داد: امروز آموزش این ساز در بخش آزاد هم خوب شده و هنرآموزانی که در این مراکز کار می‌کنند بهتر از قبل شده‌اند. دلیلش هم می‌تواند همین جشنواره‌ها باشد.

داوود جعفری امید، نوازنده و مدرس پیشکسوت ویلنسل، و دیگر داور این ساز نیز با اشاره به پیشرفت نوازندگان ویلنسل اظهار داشت: درست است که اجراها بسیارخوب و قابل قبول بودند اما برخی از این شرکت‌کنندگان نواقصی هم داشتند که می‌توان برای حل این نواقص اقداماتی از جمله اختصاص بودجه و سطح رفاهی برای کل موسیقی و نیز دعوت از مدرسان سطح بالا انجام داد.

وی افزود: ما در همه رشته‌های هنری جوانان بااستعدادی داریم، منتها لزوم وجود یک تشکیلات سازمان‌دهی‌شده در هنر کشورمان به شدت احساس می‌شود. این امر علاوه ‌بر موسیقی، در مورد نقاشی، تئاتر و سایر رشته‌ها هم صدق می‌کند و ما در همه هنرها به معلمان با استعداد نیاز داریم.
این نوازنده ویلنسل با اشاره به حمایت جوانان نوازنده اظهار داشت: به نظر من هیأت داوران می‌توانند برای نفرات برگزیده‌ این جشنواره مسترکلاس برگزار کنند اما همه‌ آن‌ها گرفتاری خاص خودشان را دارند و برگزاری کلاس‌های رایگان چندان برای‌شان مقدور نیست. خود من علیرغم فعالیت‌های اندکی که انجام می‌دهم، دیگر به صورت رسمی بازنشسته‌ شده‌ و آن توانایی سابق را ندارم اما دیگران می‌توانند کمک بیشتری بکنند. البته در هر صورت چنین حمایت‌هایی به نسبت تعداد علاقه‌مندان به موسیقی، اندک است و برای آموزش به این علاقه‌مندان باید از معلم‌های زیادی با درجه‌ سواد بالا دعوت به عمل آید تا بتوانند شاگردهای خودشان را خوب بپرورانند. ما تا وقتی که توانسته‌ایم، شاگردهای خوبی را پرورانده‌ایم ولی این کفایت نمی‌کند و باید تشکیلات قوی‌تری به وجود آید.

وی در ادامه گفت: نوازنده‌ها باید کارشان را به همین شکل ادامه دهند، چون موسیقی خودش یک دنیایی دارد و برای رسیدن به قله‌های آن، نیاز مبرم به تمرین و تلاش فراوان شدیداً احساس می‌شود.

محسن تویسرکانی نوازنده باسابقه ویلنسل و دیگر عضو هیئت داوران این جشنواره نیز در خاتمه گفت: گروه سنی ج در این دوره خوش درخشیدند اما فقط حضور مهم نیست بلکه باید برای این جوانان انگیزه ایجاد کرد.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تا 24 شهریورماه در تهران ادامه دارد.

508502

کد خبر: 675843

وب گردی

وب گردی