شرکت های دانش بنیان مهارت ورود به بازارهای بین المللی را ندارند

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تمرکز شرکت های دانش بنیان معطوف به موضوع تحقیق و توسعه است، افزود: شرکت های دانش بنیان تخصص و مهارت مورد نیاز برای ورود به بازارهای بین المللی و صادرات را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی مرتضی بی رنگ در نشست هم اندیشی واسطه های صادراتی این معاونت گفت: واسطه های صادراتی می توانند در توسعه صادرات این شرکت ها نقش مهمی ایفا کنند.
او گفت: شرکت های مدیریت صادرات و پایگاه های صادراتی علاوه بر اینکه پل صادراتی شرکت های دانش بنیان به بازارهای کشورهای هدف هستند، باید با ارائه خدمات توانمندساز حضور پایدار محصولات حوزه دانش بنیان کشور را در بازارهای بین المللی تضمین کنند.
به گفته بی رنگ، این خدمات توانمندساز شامل ثبت پتنت، علامت تجاری و برند، ثبت شرکت و ایجاد دفتر، ایجاد نمایشگاه های دایمی از محصولات فناورانه کشور در بازار هدف، شناسایی نقاط ضعف شرکت ها و محصولات و ارائه راه حل برای مرتفع کردن آن و کمک به ایجاد ارزش افزوده محصولات تولیدی است.

به گزارش ایرنا، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز گفت: آنچه ارزشمند است و کمک به توسعه صادرات محصولات دانش بنیان می کند، پرهیز از شعار و شعارزدگی در اعلام آمار و ارقام صادراتی است.
او گفت: بیان شفاف آمار صادراتی و حرکت بر مبنای واقعیات کمک می کند تا با ارزیابی صحیح از میزان رشد سالانه، سیاست های خود را در صورت نیاز تغییر داده و در راه صحیح گام برداریم تا چالش ها و مشکلات پیش رو را مرتفع کنیم.
سرکار افزود: بخش خصوصی و دولتی با هم افزایی و به صورت یک تیم مشترک باید چشم انداز ترسیم شده صادرات محصولات دانش بنیان را محقق کنند.
در ادامه این نشست، واسطه های صادراتی گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و برنامه های پیش رو را ارائه کردند و چالش های موجود در حوزه قوانین، نقاط ضعف شرکت های دانش بنیان تولیدی، رویه های سازمان امور اقتصادی و مالیاتی در تعامل با شرکت های صادرکننده، ضرورت ثبات سیاسی برای تداوم صادرات و نیز ایجاد خطوط اعتباری بین ایران و کشورهای همسایه برای تسهیل صادرات بخش خصوصی را به عنوان مهمترین پیش نیازها و چالش های پیش روی صادرات عنوان کردند.
همچنین ضرورت بازنگری در روش های ارزیابی شرکت های دانش بنیان، گسترده تر کردن حوزه تعریف و دسته بندی این شرکت ها، ضرورت برای شرکت های دانش بنیان صادرکننده در راستای دریافت حمایت ها و نیز ضرورت انتخاب بیشتر شرکت های دانش بنیان شرکت کننده در پاویون های جمهوری اسلامی ایران، دیگر دغدغه های شرکت های واسطه صادرکننده محصولات و خدمات دانش بنیان بود که در این نشست عنوان شد.

20104

کد خبر: 676038

وب گردی

وب گردی