زمینه اجرای توافق آتش بس در سوریه فراهم نیست

یک کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به دشوار بودن تفکیک گروه‌های مسلح از یکدیگر تاکید کرد که زمینه اجرای توافق آتش بس در سوریه فراهم نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، «انیس نقاش» کارشناس مسائل استراتژیک منطقه در مصاحبه ای در دمشق گفت که از دیدگاه من زمینه‌ای برای اجرای توافق آشتی در سوریه وجود ندارد زیرا شیوه تفکیک گروه‌ها از یکدیگر بی نهایت دشوار است مگر اینکه فشارهای منطقه‌ای بر برخی گروه های مسلح اعمال شود.

وی اظهار داشت: روشن است که هدف اصلی این توافقنامه جبهه حلب است اما سوال اینجاست که چگونه می توان جنگجویان گروه های جبهه النصره را از بقیه گروه هایی که از نظر آمریکا غیر تروریست هستند تفکیک کرد؟ آیا این جدایی از طریق تقسیم بندی خیابانی صورت خواهد گرفت که مثلا این خیابان متعلق به این گروه و آن خیابان هم متعلق به گروه دیگری است؟ یا اینکه الگوی داریا و المعضمیه اجرا خواهد شد مبنی بر اینکه تروریست ها را در مقابل دو راه برای خروج قرار دهد؛ یا اینکه گروه های تروریستی میدان جنگ جدیدی را باز خواهند کرد و یا اینکه گروه های به اصطلاح «میانه رو» خارج می شوند تا جبهه النصره هدف حملات ائتلاف قرار گیرد.

وی درباره نگرانی آمریکا در خصوص عدم پایبندی ارتش سوریه و متحدان آن به آتش بس نیز تصریح کرد: متحدان سوریه به طور کامل و دقیق به آنچه که رهبران سوریه تصمیم می گیرند، پایبند خواهند بود و به برقراری آتش بس و بازگشایی مسیرهای سیاسی برای حل بحران تشویق می کنند و ناظر روسی و آمریکایی نیز سطح پایبندی به آتش بس را مشخص می کنند.

وی همچنین گفت که جبهه سوریه منسجم است و یک رهبری واحد دارد و زمانیکه آتش بس اعلام می شود مشکلی بین متحدان ارتش سوریه وجود ندارد بلکه مشکل در جبهه دیگری است زیرا مشخص نیست که چه گروهی «میانه رو» است که ائتلاف بین المللی از بمباران آن اجتناب کند و چه گروهی تروریستی است که علیه آن جنگ اعلام شود، شیوه تفکیک این گروه ها از یکدیگر بسیار دشوار است و بنابر این زمینه‌ای برای اجرای این توافق وجود ندارد مگر اینکه فشارهای منطقه‌ای بر برخی گروه های مسلح برای جداسازی گروه ها بر اساس الگوی داریا وجود داشته باشد.

نقاش افزود: در نمونه های قبلی هماننده اردوگاه یرموک دیدیم هر گروهی که به دنبال توافق با دولت سوریه و یا عقب نشینی از نبرد و تغییر موضع خود بود به ناچار با گروه های دیگر وارد درگیری خونین شد و لذا این سناریو برای درگیری بین گروه های مسلح در آینده نزدیک تکرار خواهد شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک همچنین گفت: مسئله قابل توجه اینکه این توافقنامه درباره مسائل نظامی بود و ارتباطی به مسائل سیاسی نداشت و هیچ موضوع سیاسی مورد بحث قرار نگرفت، قبلا سخن درباره برقراری آتش بس و مراجعه به ژنو برای آغاز مذاکرات بود اما این بار هیچ برنامه و سخنی درباره مذاکرات و تاریخ نیست و دی میستورا نیز هم شاهد و هم غایب بود؛ شاهد بر سناریوی برقراری آتش بس بدون هیچ گونه ایفای نقش سیاسی برای گفت وگو در آینده.

نقاش درباره همزمانی توافق آتش بس با نبردی که گروه‌های مسلح در جنوب سوریه تحت عنوان «نبرد قادسیه جنوب» و حمایت علنی اسرائیل از گروه های تروریستی اعلام کرده اند، گفت: این بزرگ ترین دلیل بر این است که اعلام آتش بس در ژنو به معنای آن است که همه طرف های درگیر در سوریه و یا طرف‌های منطقه‌ای را که از این آتش بس متضرر می شوند، دربر نمی گیرد همچنانکه به معنای بحث درباره پیدا کردن راه حل سیاسی نیست زیرا اعلام «نبرد قادسیه» در جنوب هرگز به مدت یک یا دو ساعت نخواهد بود بلکه آغازی برای به چالش کشیدن آتش بس است.

وی این سوال را مطرح کرد که اگر این نبرد که نقض آشکار توافق آتش بس است، ادامه یابد موضع ائتلاف بین المللی چگونه خواهد بود؟

نقاش همچنین اشاره کرد که دخالت های تدریجی اسرائیل چیزی جز آغاز حمایت از گروه های مسلح به صورت علنی و به شیوه آنچه که در جنوب لبنان رخ داد، نیست به این ترتیب که این گروه ها در خاک سوریه بجنگند و در صورت نیاز هواپیماها یا توپخانه اسرائیل برای حمایت از آنها وارد عمل خواهد شد و این به معنای ایجاد (ائتلاف اضطراری زیر آتش) است و در آینده چنین وانمود کنند که این گروه های مسلح به ناچار مجبور به این ائتلاف شدند.

وی در پایان اظهار داشت: آنچه امروز در جنوب سوریه رخ می دهد، شکی نیست که آغازی برای مداخله علنی اسرائیل در جبهه جنگ برای تغییر موازنه قدرت و حفظ منافع اسرائیل در منطقه است زیرا ترس از آن وجود دارد که منطقه تحت سیطره ارتش سوریه و متحدان آن درآید چرا که اسرائیل به خوبی از میزان خطرات آن آگاه است و به همین دلیل از هم اکنون به دلیل حفظ منافع خود در آینده است و عملیات تاکتیکی و مداخله های خود را به صورت محتاطانه انجام می دهد.

303300

کد خبر: 677415

وب گردی

وب گردی