مهمترین رویدادهای حزبی در هفته گذشته چه بود؟

آغاز به کار کمیسیون ماده 10 احزاب و رای به تداوم فعالیت اصلاح طلبان با سازو کار شورای عالی اصلاح طلبان از مهمترین رویدادهای حزبی در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا روز سه شنبه ، با حضور دو نماینده منتخب مجلس دهم و نماینده جدید دستگاه قضایی در کمیسیون ماده 10 احزاب ، نخستین جلسه این کمیسیون با حضور اعضای جدید هفته گذشته برگزار شد.
در کنار این رویداد مهم، اصلاح طلبان گام جدیدی در فعالیت های انتخاباتی خود برداشتند و به علاوه شاهد واکنش صریح دبیرکل حزب کارگزاران به مساله واگذاری های شهرداری تهران و مناقشه جدید در این باره بودیم. در کنار اینها انتقاد یک حزب اصولگرا از ورود سفیر انگلیس به ایران از دیگر رویدادهای مرتبط به احزاب در هفته گذشته بود.

تشکیل نخستین جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب با اعضای جدید
به دنبال معرفی نمایندگان مجلس دهم جهت عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب و جا به جایی یکی از نمایندگان قوه قضائیه در این کمیسیون ، نخستین جلسه کمیسیون مذکور با اعضای جدید تشکیل شد و ضمن معارفه اعضای جدید از اعضای پیشین این کمیسیون قدردانی شد.
پروانه مافی و قاسم میرزایی نیکو، دو نفر از نمایندگان مجلس دهم و امین حسین رحیمی نماینده جدید دادستان کل کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب هستند. پیش از این سید مرتضی بختیاری نماینده دادستانی در این کمیسیون بود که با انتقال وی از دستگاه قضایی به آستان قدس رضوی ، رحیمی به عنوان نماینده جدید قوه قضائیه به کمیسیون ماده 10 احزاب معرفی شد.
کمیسیون ماده 10 احزاب یک نهاد فرا قوه ای است که مسئولیت صدور مجوز و بررسی عملکرد احزاب را عهده دار است.
در این کمیسیون 2 نفر از نمایندگان مجلس، 2 نفر از دستگاه قضایی و نماینده دولت عضویت دارند و دبیرخانه آن در وزارت کشور مستقر است.
در جلسه ای که با حضور اعضای جدید تشکیل شد، محمد حسین مقیمی قائم وزیر کشور و محمدامین رضازاده دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب از زحمات سید مرتضی بختیاری و محمدحسین میرمحمدی از اعضای پیشین این کمیسیون قدر دانی کردند و همچنین با تمدید، تاسیس و صدور پروانه 10 کانون صنفی و اقلیت دینی موافقت شد.
موافقت با تمدید پروانه فعالیت انجمن زرتشتیان شیراز، انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد وهمچنین برگزاری انتخابات ترمیمی انجمن بانوان آشوری (شامیرام) از جمله این مصوبات در رابطه با تشکل های اقلیت های دینی بود.
اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب همچنین در بخش تاسیس گروه های صنفی و تخصصی با تاسیس کانون های صنفی بازنشستگان دامپزشکی استان لرستان، بازنشستگان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بازنشستگان دانشگاه صنعتی اصفهان، بازنشستگان جهاد دانشگاهی و انجمن صنفی طراحان صنعتی موافقت کردند.
در این جلسه قائم مقام وزیر کشور کمیسیون ماده 10 احزاب را متعلق به همه دیدگاه ها و سلائق سیاسی بیان کرد که به صورت قانونی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند.
مقیمی در عین حال اظهار داشت: مصوبات کمیسیون ماده 10 احزاب به صورت اقناعی است و در جلسات این کمیسیون آنچه به نفع کشور است تصمیم گرفته می شود و هیچ یک از قوای سه گانه نظر خود را به تصمیمات کمیسیون تحمیل نمی کنند.

گام جدید در فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان
موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم موجب شد که این جناح سیاسی در نخستین گام، اعضای شورای عالی اصلاحات را ابقا کند و در دومین گام ، رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح طلب نیز در سمت خود ابقا شد.
در آخرین نشست دبیران کل احزاب اصلاح طلب، مقرر شد حجت الاسلام محسن رهامی همچنان به عنوان رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح طلب در سراسر کشور ایفای نقش کند.
رهامی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی است که هم اکنون استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسان دانشگاههاست.
در این نشست تمامی دبیران کل بر ضرورت انسجام اصلاح طلبان و وجود نهاد پاسخگو با محوریت احزاب همچون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پافشاری نموده و تاکید کردند که برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیازی به تاسیس نهاد جدیدی نیست.
در این رابطه، یک عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان ، درباره دلایل ابقای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: مجموعه نظرات افراد و احزاب اصلاح طلب این بود که راه و روشی که شورای عالی در سال 95-94 طی کرد، ادامه پیدا کند؛ چرا که همه عقیده داشتند با ادامه ی همین مسیر در انتخابات بعدی هم شورای عالی گام های مهمی برمی دارد.
آذر منصوری با اشاره به تفاوت های ساختاری انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همانطور که انتخابات مجلس به لحاظ پیچیدگی و روش فعالیت با انتخابات ریاست جمهوری سال 92 متفاوت بود،باید بدانیم که انتخابات سال 96 نیز از انتخابات مجلس دهم متفاوت خواهد بود؛ بنابراین این ائتلاف به تناسب انتخاباتی که برگزار می شود و با علم به پیچیدگی هایی که در هر انتخابات وجود دارد باید قدم بردارد.

ورود دبیرکل حزب کارگزاران به مناقشه جدید درباره موضوع املاک شهرداری تهران
مساله واگذاری میلیاردی املاک شهرداری تهران از آن موضوعاتی است که هنوز ابعاد و زویای آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. با وجود اینکه رسانه ها بحث در این باره را متوقف کرده اند ولی هفته گذشته احمد توکلی فعال سیاسی و رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در نشستی خبری به این موضوع پرداخت.
این چهره اصولگرا از استقرار گروه کارشناسی در شهرداری خبر داد و اظهار امیدواری کرد گزارش نهایی این گروه متشکل از حقوقدانان، حسابرسان، اقتصادانان و نمایندگان مجلس تا دو ماه دیگر آماده انتشار باشد.
توکلی در بخشی از سخنان خود درباره مسائل شهرداری، به مسائل پیش آمده در دوران شهرداری کرباسچی نیز پرداخت و گفت که «آقای کرباسچی پایه گذار مفاسد در شهرداری است و اگر آن روزی که من می گفتم، دیگران کمک می کردند، الان چنین موضوعی رخ نداده بود.» همین امر برای واکنش دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی کافی بود.
کرباسچی در جوابیه ای خطاب به توکلی گفت:«همچنان که در برابر بخشش های اخیر که مستند به گزارش بالاترین نهاد بازرسی کشور است، بسیار محتاطانه سخن گفته اند و بارها از لفظ شهردار محترم استفاده کرده اند. بهتر بود که به همین سیاق نسبت به گذشته نیز احتیاط می کردند؛ چرا که بنده بر خلاف دیگران محاکمه شدم آن هم در دستگاه قضایی که همسو با جناح آقای توکلی بود و هر چه داشتند رو کردند و نهایت آن چیزی شد که همه دیدند، کوه موش زایید.»
کرباسچی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:« آقای توکلی آدرس اشتباه ندهند زیرا این که امروز چنین گردابی از فساد جامعه را احاطه کرده، مربوط به همان دوره ای از شهرداری است که ایشان به اقرار خودشان اولین نفری بودند که از احمدی نژاد حمایت کردند. در هر حال ایشان از جانب بنده وکیل است که دوباره و فراتر از آن بگیر و ببندها و با مساعدت و همراهی شهرداری فعلی، همزمان با رسیدگی دوباره و چندباره و زاید به بخشش های اخیر، کل پرونده های دوره بنده را نیز مرور و گزارش آن را تقدیم افکار عمومی کنند.»

واکنش انتقادی حزب موتلفه به ورود سفیر انگلیس به ایران
سرانجام روابط دیپلماتیک کشورمان و بریتانیا به حالت عادی برگشت و با معرفی حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی سابق وزارت امور خارجه به عنوان سفیر کشورمان در لندن و معرفی نیکلاس هاپتون به عنوان سفیر انگلیس در تهران ، روابط دیپلماتیک دو کشور از سطح کاردار به سفیر ارتقا یافت. همزمان با استقبال داخلی و خارجی از این رویداد و ابراز خرسندی از پایان تنش سیاسی بین دو کشور، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در اظهارنظری به انتقاد از این رویداد پرداخت.
محمدنبی حبیبی در این باره گفت: به نظر می رسد دولت در این باره باید مطابق مصوبه مجلس عمل می کرد، چرا که رفتار لندن با ما همچنان خصمانه است و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز صریحاً گفته است که مشکلات کنسولی تهران و لندن هنوز حل نشده است؛ بنابراین ما باید رفتار انگلیس را رصد می کردیم و مطابق این رصد، درباره ارتقاء روابط تصمیم می گرفتیم.
این چهره شاخص اصولگرا در ادامه انتقاد خود خاطرنشان کرد: سفیر جدید انگلیس یکی از مقامات امنیتی این کشور است، در جنگ نرم تخصص دارد و ورود او به تهران در آستانه انتخابات 96 به صلاح نبوده است و باید او را یک عنصر نامطلوب تلقی می کردند و درنهایت این انتخاب نشان می دهد خصومت های دولت انگلیس در این دوره جدید از روابط، تشدید خواهد شد.

بار دیگر لایحه مقابله با پول های کثیف
وزیر کشور در مصاحبه ای تفصیلی باردیگر به موضوع پول های کثیف در انتخابات اشاره کرد و از مجلس شورای اسلامی خواست لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات و مقابله با پول های کثیف سریع تر در دستور کار مجلس قرار گیرد.
رحمانی فضلی درباره نقش آفرینی پول های کثیف در انتخابات خاطرنشان کرد: وقتی به این مسأله اشاره کردم بحث سیاسی درگرفت و جناح ها همدیگر را متهم کردند . در حالی که من گفتم یک جریان مالی ناسالم در کشور وجود دارد که دنبال ایجاد کانونی امن برای خود است و سعی می کند در همه حوزه ها از جمله حوزه سیاسی نفوذ کند. سپس با عدد و رقم موضوع پول های کثیف را برای نمایندگان توضیح دادم و با پیشنهاد مجلس نهم، لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات را تهیه کردیم و تقاضای بررسی باقید دو فوریت هم داشتیم ولی مجلس در آن زمان مطرح کرد که باعنایت به اهمیت موضوع نمی شود آن را با عجله تصویب کرد و آن را به کمیسیون مربوطه فرستاد.

206/201

کد خبر: 677434

وب گردی

وب گردی