مشکلات هسته ای اولین میدان مین پیش روی روحانی

یک تحلیلگر سیاسی و اقتصادی به بررسی مشکلات پیش روی دولت یازدهم از بدو فعالیت تاکنون پرداخت و گفت: دولت روحانی از ابتدا با هفت میدان مین روبه رو بود و با وجود موفقیت، هنوز چندین میدان مین پیش رو دارد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا سید عبدالحسین ساسان روز چهارشنبه این معضلات و مشکلات را به هفت میدان مین و یا هفت بمب کنار جاده ای تشبیه کرد.


*مشکلات هسته ای اولین میدان مین*
وی گفت: اولین میدان مین، مشکلات هسته ای و تحریم های ناشی از آن بر ضد ایران بود که این تهدید با درایت رئیس جمهوری و تلاش هیات مذاکره کننده و شخص محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کمرنگ و با امضای سند برجام از میان برداشته شد.
این تحلیلگر سیاسی و اقتصادی اضافه کرد: بنا بر نظر بسیاری از متخصصان حوزه ارتباطات بین الملل و علوم سیاسی، زدودن قطعی چنین تحریم هایی توسط یک کشور، بعد از جنگ جهانی دوم بی نظیر بوده است.
*شاخص فلاکت دومین میدان مین*
ساسان، درباره دومین میدان مین گفت: شاخص فلاکت اقتصادی (نرخ بیکاری به علاوه نرخ تورم) از ابتدای فعالیت این دولت در حد بالایی قرار داشت که روحانی توانست تورم را در حد معقولی کنترل کند، اما نرخ بیکاری هنوز پایین نیامده است و این مشکل از ابتدا با دولت همراه بود.
وی در بیان نظرات خود افزود: دولت برای حل این مشکل تلاش کرد اما بطور جامع نتوانسته کاری از پیش ببرد، اگرچه باید بپذیریم که بیکاری حاصل چندین سال فعالیت نامناسب در دوران گذشته است.
*تحریم های ناعادلانه سومین مین*
ساسان خاطرنشان کرد: میدان مین یا بمب کنار جاده ای سوم را می توان تحریم های کلی ناعادلانه و یک جانبه کنگره آمریکا و کاخ سفید بر ضد ایران نامید که این تحریم ها ارتباط مستقیم با مقوله انرژی هسته ای نداشت، اما تا حدودی می توان گفت که نظام و دولت ما این تحریم ها را خیلی جدی ارزیابی نمی کرد.
وی افزود: این تحریم ها بطور کلی باعث شد که رابطه اقتصادی ما با دیگر کشورها با تنگناهایی روبه رو شود و مبادلات تجاری با سایر ملل ضمن کاهش، پر هزینه تر نیز شود که این سد با تقویت جایگاه جهانی و ارتقای همکاری های بین المللی جمهوری اسلامی، شکسته شد.
*نرخ رشد اقتصادی منفی چهارمین میدان مین*
ساسان اضافه کرد: چهارمین میدان مین که در آغاز بکار دولت تدبیر و امید وجود داشت، نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بود که دولت توانست این میزان را در سال نخست فعالیت به منفی یک درصد و در سال دوم به مثبت یک تبدیل کند و در سومین سال فعالیت به بالای مثبت 5 درصد افزایش دهد.
به گفته وی در آغاز فعالیت دولت یازدهم، کشور گرفتار رشد منفی اقتصادی و شرایط ناگوار بود که دولت روحانی توانست این شرایط را تغییر دهد و به رشد اقتصادی مثبت و امیدبخش تبدیل کند.
*مشکلات زیست محیطی پنجمین میدان مین*
ساسان، با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی و انواع آلودگی های هوا و صوتی دامنگیر کشورمان است، تصریح کرد: این موضوع را می توان پنجمین معضل پیش روی دولت دانست لذا باید بپذیریم که با وجود فعالیت های مثبت دولت حسن روحانی در این ارتباط و پیشرفت در آن، حل مشکلات زیست محیطی به زمان طولانی نیاز دارد.
وی همچنین با اشاره به مباحث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: پرکارترین و پرزمان ترین فعالیت ها به مقوله فرهنگ و ارتقای فرهنگی برمی گردد، فرهنگ ریشه های پنهان و آشکار چندین هزار ساله دارد و تحولات فرهنگی حتی با تلاش دولت، نیازمند زمان بسیار بیشتری است.
این تحلیلگر خاطرنشان کرد: وقتی به اندازه کافی مشاغل آبرومند و پر درآمد وجود نداشته باشد، بسیاری از افراد نالایق از فرهنگ و نهادهای مرتبط با این حوزه ارتزاق و روز به روز شرایط فرهنگی جامعه را نابسامان تر می کنند، پس باید بازهم همچون گذشته برای حل این مقوله اندیشید و تلاش کرد.
*ساختارهای نامناسب شهری ششمین میدان مین*
ساسان، ساختارهای شهری نامناسب و ناقص را از دیگر مشکلات پیش روی دولت و در مجموع پنجمین میدان مین برشمرد.
او در تشریح این میدان مین افزود: وقتی دولت یازدهم امور را در دست گرفت، شهرها به کانون های وقوع معضلات همچون ترافیک، آلودگی و فساد تبدیل شده بود و انواع نابسامانی ها به چشم می خورد که باید این را نیز قبول کنیم که راهبرد ما برای برون رفت و حل این موضوع مشخص و جامع نیست، حتی مباحث تئوری آن را نیز هنوز آغاز نکرده ایم.
*بحران آب بزرگترین و هفتمین میدان مین*
این کارشناس اقتصادی، هفتمین بمب کنار جاده ای را بحران آب در خاورمیانه بطور عام و بطور خاص در ایران برشمرد و افزود: اگرچه بخشی از خشکسالی حاصل کاهش بارش ها بوده، اما نمی توان اشتباهات کلان مدیریتی در حوزه آب را نادیده گرفت، این سوء مدیریت در تمام دولت ها، پس از جنگ وجود داشته است و این موضوع همچنان در برابر دولت قرار دارد.
به گزارش ایرنا؛ شرایط خاص اقلیمی کشور در کنار کم توجهی در حوزه برنامه ریزی برای رعایت الگوی مصرف آب در بخش های مختلف بخصوص کشاورزی در طول سال های گذشته، ایران را با تنش آبی و بحران خشکسالی مواجه کرده است، بحرانی که مقابله نکردن جدی با آن حداکثر تا سه دهه دیگر بطور کامل کشور را در بر خواهد گرفت.
بـر اسـاس گزارش موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی از موسسـه بیـن المللـی مدیریـت آب (IWMI)، کشور ایـران بـرای حفـظ وضـع فعلـی خـود تـا سـال 2025 بایـد بتوانـد 112 درصد بـه منابـع آب قابـل اسـتحصال خـود اضافه کند، که البته این امر بـا توجه به پتانسـیل ها و نیازهـای روزافـزون بخش هـای کشـاورزی، شـرب، صنعـت و حفاظت از سـایر منابع زیسـتی بسـیار مشـکل اسـت.
ساسان، با جمع بندی گفته های خود، مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات کنونی و گذر از میدان های مین را بهره گیری از خرد جمعی بویژه بهره گیری از نخبگان و در صدر آنان کارآفرینان درنظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور عنوان کرد.

206/201

کد خبر: 677717

وب گردی

وب گردی