تا کنون 5/92 درصد سلاح های شیمیایی جهان معدوم شده و 5/7 درصد باقی مانده است

اولین دوره پیشرفته نقش وکلاء ملی در حل و فصل اختلافات بین المللی ،در محل سازمان منع گسترش تولید انباشت و بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها،در شهر لاهه مقر برگزار شد .

به گزارش ایسکانیوز وکلا حاضر در این دوره ضمن بازدید از این سازمان،در جلسه ای ، با حضور خانم شارون ری ویه را و نماینده سابق کشورمان در کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی دکتر مشهدی ، دکتر علی ماروسی رئیس شورای مدیران موسسه حقوقی
و داوری لاهه ، اشراق از دیپلمات های سابق کشورمان در لاهه،و جناب آقای پورمند معاون بین الملل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه و دکتر علیرضا مظلوم رهنی از اسکوداشرکت کردند.
در این جلسه خانم ری ویه را ،ضمن معرفی کنوانسیون مذکوربر موضوعاتی از جمله تفاوت بین( OPCW ) سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و انهدام آنها با( CWC) کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی مصوب 1993 تاکید کرد .
او گفت: در حال حاضر 200 کشور از کشورهای جهان عضو کنوانسیون هستند و فقط چهار کشور اسرائیل ، سودان جنوبی ، مصر و کره شمالی به کنوانسیون ملحق نشده اند.


بر اساس ماده 7 کنوانسیون همه دول عضو تکالیفی را بر عهده دارند ، عمده این تکالیف شامل : وضع قوانین مناسب و جرم انگاری در خصوص اعمال ممنوع شده در کنوانسیون ، تعیین یک مرجع ملی و معرفی آن به سازمان به عنوان مرکز تماس ملی با سازمان و سایر دولت های عضو ، تعهد بر حفظ و امنیت اطلاعات محرمانه ای که توسط سازمان به کشورها ، تصویب کنوانسیون از طریق قوه مقننه و اجرای کنوانسیون در داخل کشور به عنوان یک قانون ملی است.
ری ویه را افزود: سازمان در حال حاضر 480 کارمند از ملیت های مختلف دارد و مدیر کل آژانس از کشور ترکیه است و بودجه سالیانه سازمان 70 میلیون یورو است.
او در مورد تاثیر کنواسیون در از بین رفتن سلاح های شیمیایی گفت: تا کنون 5/92 درصد سلاح های شیمیایی موجود در جهان معدوم شده و 5/7 درصد باقی مانده که متعلق به آمریکا و کشور روسیه است .
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سلاح های شیمیایی آمریکا و روسیه از بین نرفته است ، گفت : اولاً به علت کثرت سلاح های شیمیایی این دو کشور ، به دلایل فنی زمان زیادی لازم است تا این سلاح ها معدوم شوند . ثانیاً دو کشور مذکور متعهدند تا سال 2022 سلاح های ممنوعه شیمیایی خود را معدوم کنند.
در این نشست دکتر مشهدی نماینده سابق کشورمان در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی نیز در ادامه گفت: مرجع ملی برای تماس با سازمان وزارت امور خارجه کشورمان است و در پاسخ به اینکه چرا سازمان در خصوص بمباران حلبچه و سردشت اقدام مناسب و مورد انتظاری انجام نداده است گفت : فاجعه حلبچه و سردشت قبل از تصویب کنوانسیون بوده و مطابق قواعد مسلم حقوقی ، وضع یک قاعده حقوقی عطف به ما سبق نمی شود.


ری ویه را در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه بر اساس اخبار منتشر شده عربستان در جنگ علیه مردم مظلوم یمن،از سلاح های
شیمیایی و ممنوعه استفاده کرده است چرا این سازمان اقدامی به عمل نیاورده است گفت: مطابق کنوانسیون سازمان رأساً ورود نمی کند و این موضوع باید از طرف یکی از کشورهای عضو به سازمان اعلام شود که تا به حال چنین موضوعی به سازمان از طرف هیچکدام از کشورهای عضو اعلام نشده است و سازمان نمی تواند صرفاًبه گزارشات روزنامه ای و رسانه ای اکتفا کند.
در ادامه مراسم دکتر علی ماروسی گفت: اصولاً ادله اثبات دعوی در دعاوی بین المللی با ادله اثبات در حقوق داخلی متفاوت بوده و در این زمینه به وکلا ایرانی توصیه کردند متوجه این فرق عمده بین نظام حقوق بین الملل و حقوق داخلی کشورها باشند در ضمن در صورتی که علیه کشوری در سازمان اتهام استفاده از سلاحهای شیمیایی مطرح شود و به اثبات نرسد کشور متهم حق دارد علیه کشور اعلام کننده طرح دعوی حقوقی در مراجع ذی ربط کند.
درپایان اعضا شرکت کننده در دوره ضمن حضور در محل یادبود شهدای فاجعه بمباران شیمیایی سردشت یاد شهدای مظلوم آن فاجعه را گرامی داشتند .


گفتنی است دوره پیشرفته نقش وکلا ملی در حل و فصل اختلافات بین المللی از تاریخ 21 لغایت 31 شهریور 95 در شهرهای
لاهه ، بروکسل و پاریس با همکاری مرکز حقوقی و داوری لاهه ، دانشگاه لیدن و اتحادیه سراسری وکلا دادگستری ایران
( اسکودا ) در حال برگزاری است .

105105

کد خبر: 678375

وب گردی

وب گردی